הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אכילה אינטואיטיבית .
25/09/2007, מאת איילת קלטר
דפוסי האכילה המנהלים אותנו .
אכילה אינטואיטיבית .

אכילה אינטואיטיבית נשמעת כמו איזו מילה גסה. כי מי מאתנו חווה אכילה כזו? מי מאתנו מסוגל

לזהות רעב פיסי אמיתי, ולהעיז ולספק אותו מתוך הקשבה לצרכים שלו לאוכל, הנשענים על בחירה

 חופשית, הנאה ומלאות, ואחר כך עוד להפסיק לאכול כאשר הוא מרגיש שבע מבלי לערום על

 עצמו תחושות אשם, בושה גועל או חרטה?

בניסיון שלנו לנרמל את אכילתנו ולרכוש את שפת האכילה האינטואיטיבית נדמה לנו ששינוי

 השפה יתרחש מתוך שינוי אורחות חיינו ,(lifestyle change ) ואלו ישתנו מתוך זה שיורו

לנו מה עלינו לעשות ואלו הרגלים עלינו לסגל לעצמנו.

שינוי התנהגות - ( behavior modification) דרך פשוטה זו אכן נמצאת מעודדת ומרגיעה

בתחילת תהליך אבל במרבית הפעמים היא רק אשליה. בפועל מרביתנו לא  זקוקים

להדרכה - לחינוך התזונתי. אנחנו לא באמת זקוקים שיגידו לנו מה עלינו לאכול כמה ומתי.

 אבל אנחנו כן זקוקים ליכולת לוותר על שפת הדיאטה כדי להעיז ולרכוש שפה חדשה

 שתאפשר לנו לזהות את הצרכים האמיתיים שלנו ולהעיז לאכול לפיהם.

 

טבלה משווה בין דפוסי האכילה - טיפול

 

אכילה רגשית/כפייתית

אכילה הנשענת על חסכים והימנעויות  ("המדיאט המקצועי")

אכילה מחוברת – אכילה פיסית

אכילה אינטואיטיבית

·          רק לא עוד דיאטה

·          רק לא עוד דיאטה

·          רק לא עוד דיאטה

כיצד להבריא מאכילה רגשית?

לעקוב אחר תחושות רעב/שובע/מלאות

·          לבחון את מצבי הרגש המעוררים אכילה

·          ללמוד את שפת הרגשות

·          לנסות ליצור דפוס אכילה חדש המושתת על הקשבה והבחנה בין הרעבים השונים.

·          לשנות את האכילה הרגשית במצב של זלילה חסרת מעצורים – יש לעשות זאת מתוך מודעות מלאה, לבחור  מזונות מספקים, וכו'

·           לצרף פסיכותרפיה לתהליך הטיפול.

·          לבחון תהליך מקביל של אכילה ואירועי חיים/רגשות

·          לעודד אכילה ותנועה מתוך תחושות של סיפוק והנאה.

·          לעודד את קבלת האני וקבלת הגוף .  

כיצד להבריא מאכילה הנובעת מחסכים והימנעויות?

·          להסיר את ההגבלות והאיסורים הקשורים למזון

·          להפוך את המזון לזמין בכל עת

·          לנסות ללמד  לאכול מרבית הזמן בתגובה לאותות פנימיים  של רעב ושובע.

·          לעבור מאכילה "אחראית" לאכילה "תגובתית"

·          לדעת שאכילת-יתר היא תגובה טבעית להגבלת המזון

·          לבחון את הרכב המזון והשפעותיו על עצמנו.

·          לעודד אכילה ותנועה מתוך תחושת סיפוק והנאה.

·          לעודד את קבלת האני  וקבלת הגוף .

איך לעודד אכילה פיסית מחוברת?

·          לשים לב שמרבית הזמן האכילה באה כתגובה לאותות פנימיים של רעב ושובע.

·          להשתמש באותות פנימיים כדי לקבוע את כמות האוכל הדרושה.

·          לעודד אכילה מתוך הנאה ותשוקה.

·          לעודד פעילות גופנית מהנה.

·          לעודד את קבלת הגוף.

·          לשים הדגשים על תפקיד התזונה הבריאה בהפחתת הסיכון הבריאותי, הרווח המתקבל מפעילות גופנית, מאיכות האוכל, ומתמהיל הארוחות.

 

 

 

אכילה אינטואיטיבית – אכילה נורמאלית (לפי סאטר דיאטנית מובילה בארצות הברית) פירושה

 להיות מסוגל לאכול כשאתה רעב ולהמשיך לאכול עד שאתה שבע. פירושה להיות מסוגל לבחור

 מזון שאתה אוהב, ולאכול אותו בכמות מספקת ולא לחדול לאכול רק מפני שאתה חושב שצריך.

אכילה נורמאלית פירושה להתאפק לעיתים כדי לאכול בדיוק את המזון הנכון עבורנו, אבל לא

להגביל באופן כזה שיגרום לך לוותר על מאכלים מהנים.

אכילה נורמאלית פירושה להרשות לעצמך לאכול לפעמים כי אתה מאושר, עצוב או משועמם,

 או סתם כי זה עושה לך הרגשה טובה. היא שלוש ארוחות ביום, במרבית הזמן, אבל

 היא יכולה להיות גם  נשנוש אם כך בחרת. אכילה נורמאלית היא זו שמאפשרת לך

 להשאיר כמה עוגיות בצלחת רק כי אתה יודע, שתוכל לאכול מהן גם מחר, או לאכול יותר

עכשיו כי טעמן נפלא כשהן טריות.

אכילה נורמאלית פירושה לפעמים לאכול יותר מדי, עד כדי התפוצצות אבל פירושה גם

 לאכול פחות מדי ולהצטער שלא אכלת יותר. היא גוזלת חלק מזמנך ותשומת לבך, אך גם

 יודעת את מקומה כתחום חשוב אחד בלבד בחייך. אכילה נורמאלית היא גמישה ומשתנה

 בתגובה לרגשותיך, ללוח הזמנים שלך, לרעבך ולקרבתך למזון.

 

 

צידה לדרך:השחרור משפת הדיאטה יכול לאפשר לנו לנרמל את האכילה שלנו,

 אבל בעיקר להתענג עליה.

 

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית בגישות פסיכולוגיות להשמנה, התנהגויות

 אכילה וגישות HAES     k_ay@netvision.net.il  

 

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il