הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - עקרון הגיוון
20/10/2015, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
דיאטה לא חייבת להיות תפריט קבוע ומשעמם
איך מצליחים לשמור על הדיאטה וגם לגוון
עקרון הגיוון

כל מי שנמצא בתהליך של דיאטה או ירידה במשקל יודע עד כמה השגרה יכולה להיות קשה. התפריט לרוב נשאר קבוע ולא משתנה, המשקל נוטה לפעמים להיתקע, אנחנו מפסיקים לרדת וגם המוטיבציה נעלמת לה לפעמים. אז איך משלבים בין תזונה בריאה, דיאטה וגיוון?

עקרון הגיוון ותחושת השובע
כולנו רוצים לגוון כל הזמן באוכל, בעיקר כשאנחנו נמצאים בתהליך של דיאטה, אך האם עצרתם פעם לחשוב עד כמה הגיוון טוב לנו והאם הוא מקדם אותנו בתהליך הירידה במשקל. הרי כאשר אנחנו ניצבים בפני מגוון רחב של סוגי מזונות, אנחנו בעצם אוכלים הרבה יותר מאשר בתפריט שהוא מוגבל ומצומצם. מחקרים הראו כי צריכת מזון בארוחה מגוונת גבוהה יותר מאשר צריכת מזון המבוססת על מגוון קטן יחסית של פריטי מזון. ארוחות המורכבות ממזונות קבועים בעלי מגוון קטן יחסית של סוגי מזון יתרמו בטווח הארוך לשמירה על משקל קבוע ואילו הגדלת מגוון המזונות בתפריט עלולה להשיג את ההיפך הגמור ואף לגרום להשמנה בטווח הארוך.
ארוחות המורכבות ממזונות קבועים תורמים לירידה ולשמירה על המשקל, להגברת השובע ולצמצום התשוקה והרעב המוגבר לאוכל.

איך עושים את זה?
ישנם כמה עקרונות חשובים שכדאי להיצמד אליהם ולאמץ אותם בדרך לגיוון ולשמירה על המשקל:
לא מתפתים לכמויות גדולות: כל עונה מביאה איתה את המאכלים הייחודיים לה, אם זה פירות, ירקות, מאכלים חמים, משקאות מצננים וכו. אם תקנו את כל סוגי פירות הקיץ לדוגמא, סביר להניח שכולם בסופו של דבר ימצאו את דרכם אל הצלחת שלכם. חלק מהמאכלים העונתיים יישארו לאורך כל העונה כך שיהיו לכם הזדמנויות לטעום מהם. מכל מגוון מאכלי העונה בחרו רק את מה שאתם אוכלים ואוהבים ותקנו רק אותו, כך תקטינו את רמות הפיתוי וההגזמה. 
שינויים מתחילים בקטן: שינויים בתפריט הם דבר מבורך ומומלץ, אך הקפידו לעשות אותם בקטן. נסו לחליף פרי חדש בפרי מוכר, החליפו את הרוטב המוכר לסלט באחד אחר או שדרגו את הרוטב עם הקיים, החליפו את הממרח של הכריך או הוסיפו תוספות חדשות ומרעננות לסלט שלכם. השתמשו בתערובות של אגוזים, שקדים ופירות יבשים לגיוון סלט, ארוחת בוקר או נשנוש של אחה"צ.
היו יצירתיים וחשבו איך ניתן בכל מזון שאתם אוכלים לגוון לשנות ולהפוך אותו למעניין יותר ולשונה.
לא מגזימים: מגוון גדול מדי של פריטי מזון בארוחה, בין אם זה חלבונים, פחמימות ואפילו תוספות עלול בסופו של דבר לעודד אכילת יתר, לשבור לכם את שגרת הדיאטה ולגרום בסופו של דבר לאכילת יתר ולהשמנה. הסתפקו בהוספת תוספות קטנות למנות שאתם אוהבים ומכירים והקפידו על שמירה על המשקל לטווח הרחוק ועל גבולות, על מנת שתצליחו גם ליהנות.


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il