הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - בשרים – מה כדאי ולמה.
19/09/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
נשאלנו על ידי הגולשים אילו בשרים מומלצים מבחינה בריאותית. אקווה שאספק את הטעם של כולם.
בשרים – מה כדאי ולמה.

בשר הוא חלבון בריא, נקלט טוב בגוף ומומלץ לאכלו. אני יודעת שיש רבים שמתנגדים לאכילת בשר וטוענים שאסור לגעת בו אך כמו בכל מאכל – יש לו יתרונות וחסרונות ואם אוכלים במידה – לא המון אלא מעט מכל דבר מגיעים לאיזון ונהנים מהיתרונות ולא סובלים מהחסרונות.

החוכמה תמיד היא – המינון. לא מה אלא כמה!!!

 

הבשר לא תמיד מומלץ בגלל כמות השומן שבו. השומן הוא שומן מין החי, שומן רווי שיש בו כולסטרול "רע" ועל כן מומלץ לצרוך ממנו בכמות קטנה.. כדאי תמיד להסיר את כמות השומן הניתנת להסרה.(כל החלקים הלבנים, שעוטפים את הבשר וניתנים להסרה). בחלקים מסוימים של בשר הבקר השומן מצוי בין הסיבים ולא ניתן להסרה. אילו החלקים השמנים שמהם כדאי לאכול פחות. הם לא אסורים אך הם הרבה פחות מומלצים. הבשרים הפחות שמנים הם – בשר העוף לאחר הסרת העור. בשר תרנגול הודו, בשר בקר דל שומן,  ניתן לאכול גם בשרים אחרים אך שוב – תלוי אלו חלקים ובעיקר בכמויות. מומלץ תמיד לחפש נתחים דלי שומן, אך מטבע הדברים יהיו אלו החלקים היותר "יבשים" ופחות עסיסיים.

הבשר מתאפיין בכמות הברזל הזמין לאדם שבו. מומלץ בעוף ובתרנגול הודו, לאכול את החלקים ה"אדומים" שבו . הם אותם חלקים בהם יש יותר ברזל.  

 

בשר העוף.

בשר רך, עסיסי, זמין, לא יקר, חלבון בריא, טעים. אפשר לבשלו בגוון רב.

אפשר לאפות בתנור, לצלות בגריל, להקפיץ עם ירקות וכד'.. החלק התחתון שלו עסיסי ורך, טעים, קל לעיכול כדאי מאד להסיר את העור עוד אצל הקצב. אמנם יש הטוענים שכאשר אופים עוף ללא עור הוא מתייבש מעט אך כאשר אופים את העוף עם העור כמות גדולה של שומן עוברת מהעור אל העוף ומעלה את כמות השומן מהחי שמגיעה אלינו. מחזה עוף טעים להכין שניצלים, טעים מאד להקפיץ עם ירקות וטעים לאפות את כל החזה ולפרוס אחרי האפייה לפרוסות.

מומלץ להכין "מרינדה", ולהשרות בה את הבשר. ניתן להשרות ביין, בתערובת תבלינים, ברטבים  השונים כמו רוטב טרייאקי, רוטב סויה או רוטב שכל אחד מאיתנו מכין לפי טעם משפחתו. החלק התחתון של העוף נמכר בשם שווארמה עוף, טעים בגריל, טעים באפייה לאחר השרייה, וה"פולקה"  טעים אפילו במרק העוף המפורסם.

 

בשר תרנגול הודו.

החלק התחתון של תרנגול הודו מתאפיין בבשר די עסיסי, מכיל כמות לא מבוטלת של ברזל, מומלץ גם לאנשים הסובלים מכולסטרול גבוה. בשר תרנגול הודו הוא הזול מבין כולם,אך הוא יבש מעט לטעמם של רבים, פחות עסיסי ועל כן הרבה אנשים לא אוכלים ממנו וחבל.

 

בשר כבש.

נחשב כבשר די שמן. אנשים אוהבים מאד את טעמו ומרקמו העסיסי. אני אישית לא אוהבת את ריחו. השווארמה המקורית אמורה להיות מבשר כבש, אך בדוכני השווארמה, ברוב המקרים משתמשים בבשר תרנגול הודו הזול בהרבה. כאשר משחילים את החלקים על גבי השיפוד, משחילים בין הנתחים חתיכות שומן כבש. מרפדים את הקטע העליון של השיפוד בשומן כבש ולאורך כל השיפוד משחילים את השומן שעוזר לבשר להיות עסיסי קצת יותר. יש אנשים שמבקשים את השומן הצלוי הזה אצלם בצלחת או בפיתה.

בשר בקר ועגל.

לפני שנים, הוציאו מהמלצות לתפריטים את בשר הבקר. המליצו לאנשים הסובלים מכולסטרול גבוה, לא לגעת בבשר בקר. מאד פחדו מהשפעת הכולסטרול שבבשר על ליבו של האדם.  אך כיום, לאחר ששינו את הרכב בשר הבקר על ידי שינוי בתזונת הבקר, נמצא שאפשר לאכול , מפעם לפעם, גם בשר בקר דל שומן. מי שמתעניין בחלקי בשר הבקר והעגל המומלצים כדאי שיכנס לאתר של תנובה שנקרא אדום אדום  וימצא שם הסבר על כל אחד מהנתחים – ולאיזו צורת בישול כל נתח מתאים.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il