הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - תחזירו לעצמכם את תחושת הרעב והשובע.
14/09/2007, מאת איילת קלטר.
איזה סוג אכלן אני? שאלה מוזרה אם ניקח בחשבון שכולנו אוכלים בראש ובראשונה כדי שנוכל להתקיים.
תחזירו לעצמכם את תחושת הרעב והשובע.

 אבל בפועל כמעט כולנו איבדנו במהלך החיים את הצדדים הטבעיים היפים של האכילה. אנחנו לא ממש יודעים למה אנחנו אוכלים, מה מניע את האכילה שלנו, לפי מה אנחנו בוחרים לאכול ומתי אנחנו מפסיקים.משהו במנגנון הטבעי שלנו נהרס. מי מאתנו לא חוזר מהעבודה עייף ותשוש פותח את המקרר עומד מולו מחפש משהו טעים, לא כי הוא מת מרעב אלא סתם כי בא לו, כי הוא עייף, עצוב.?....

רובנו מרגישים די אבודים בתוך ים המידע העובר אלינו מהתקשורת ומאנשי המקצוע. אנחנו מבולבלים באופן כמעט תדיר. ואנחנו מחפשים.

 

על ידי חלוקה לדפוסי אכילה ננסה להבין איזה דפוס אכילה מנהל אותנו, ואיך הוא משפיע על  ההתנהגויות שלנו סביב האכילה. מתוך זה  נגלה את השורשים שיובילו אותנו לאימוץ אכילה בריאה יותר, אכילה אינטואיטיבית.

 (דפוסי האכילה שאציג אינם כלי אבחוני ואין לעשות בהם שימוש ככזה. הן נועדו כדי שנבין את המהויות השונות  העומדות בבסיס האכילה שלנו ואת ההשפעות שלהם עלינו.

 

טבלה משווה בין דפוסי האכילה.

 

אכילה רגשית/כפייתית

אכילה הנשענת על חסכים והימנעויות  ("המדיאט המקצועי")

אכילה אינטואיטיבית – אכילה פיסית

הגדרות:

הדחף לאכול מקורו במחשבות וברגשות שאנשים אלה אינם יכולים לזהות, לקבל, לבטא, לטפל, לשאת או להביא לידי פתרונם. הם נאלצים לחפש מזון כדי להסיח את הדעת, לכסות על או לדכא רגשות כדי לכאורה ליצור שינוי. מאחר והמזון והאכילה אינם פותרים מצוקה/קונפליקט, הם ממשיכים לאכול. לסבול ולחוש אשמה.

המזון מרגיע באופן זמני אבל אין בבסיסו פתרון של ממש.

הגדרות:

הדחף לאכול נובע מהעובדה שהמזון שאנשים אלה רוצים או זקוקים לו הוגבל או צומצם על ידי חוקי הדיאטה. חסכים יכולים לבוא לידי ביטוי באופן פיסי ובאופן באופן פסיכולוגי.

היעדר החופש לאכול לפי העדפתם, או העובדה שאחרים מבקרים/שופטים אותם על בחירת המזון שלהם גורמת לאותם אנשים לאכול מתוך תחושת אשם, פחד וזילות עצמית ומונעת מהם את תחושת הסיפוק וההנאה האמיתית מהאכילה

הגדרות:

מרבית הזמן אכילה בתגובה לאותות פנימיים של רעב, שובע ותחושת מלאות. אנשים האוכלים  מסוגלים  לאכול בריא יותר, כך שתהיה לאכילתם השפעה על שיפור בריאותם באופן כזה שיתמוך גם ביכולתם לעשות פעילות גופנית..

 

מאפיינים:

·          מחפשים משהו מחוץ ל"אני"(self) כדי להשתנות דרכו.

·          אוכלים כדי להכהות, לבטא, להתמלא, להסיח.

·          האוכל משמש כ"ידיד".

·          האכילה והטכס סביבה מהווים כלי התמודדות.

·          ההשמנה מהווה חומת הגנה.

·          החמרה במצב כתוצאה מחסכים והימנעות.

·          לעתים קרובות אינם מתחברים לתחושת רעב/מלאות.

·          מתקשים לבטא צרכים/רגשות בצורה אפקטיבית.

·          חשים רוגע או נחמה בזמן האכילה. תחושות אלו נוטות להעלם מהר מאד עם סיום האוכל ואת מקומן תופסות תחושות כעס עצמי, אשמה ובושה.

מאפיינים:

·          נגרמת בעיקר כתוצאה מדיאטה ומאפקט היו-יו של המשקל.

·          האדם רואה במזון משהו שמנהל את אכילתו לפי תוויות שיפוטיות

        של טוב- בריא ודל קלוריות

        ורע – משמין ולא בריא.

·          נמנעת הגישה החופשית למזון

·          חווים תחושת אשמה בעת שאוכלים את המזון בו הם חושקים.

·          אינם מחוברים לתחושת הרעב והשובע שלהם.

·          לא מסוגלים להאמין ביכולתם לזהות ולהקשיב לאותות הטבעיים המצויים בגופם.

·          פעמים רבות חשים רצון לשנות את גופם.

·          עלולה להיווצר הסלמה באופן אכילתם כאשר נמצאים בדיאטה רפואית.

·           

מאפיינים:

·          מרבית האכילה נשענת על קשב  לאותות פנימיים של רעב ושובע.

·          אכילה כדי להשיג חיוניות, בריאות.

·          אכילה מתוך הנאה.

·          מיתון הבחירות באמצעות ידע תזונתי

·          חופש מעיסוק אובססיבי  במזון, גוף, והתנהגויות אכילה.

·          אין תחושות אשם על האכילה.

כיצד לרפא אכילה הנובעת מחסכים והימנעויות?

לעקוב אחר תחושות רעב/שובע/מלאות

·          לבחון מצבי רגש המעוררים אכילה

·          ללמוד את שפת הרגשות

·          לנסות ליצור דפוס אכילה חדש המושתת על הקשבה והבחנה בין הרעבים השונים.

·          לשנות את האכילה הרגשית במצב של זלילה חסרת מעצורים – יש לעשות זאת מתוך מודעות מלאה, לבחור  מזונות מספקים, וכו'

·           לצרף פסיכותרפיה לתהליך הטיפול.

·          לבחון תהליך מקביל של אכילה ואירועי חיים/רגשות

·          לעודד אכילה ותנועה מתוך תחושות של סיפוק והנאה.

·          לעודד את קבלת האני וקבלת הגוף .  

כיצד לרפא אכילה הנובעת מחסכים והימנעויות?

·          להסיר את ההגבלות והאיסורים הקשורים למזון.

·          להפוך את המזון לזמין בכל עת

·          לנסות ללמד את המטופל לאכול מרבית הזמן בתגובה לאותות פנימיים לרעב ושובע.

·          לעבור מאכילה "אחראית" לאכילה "תגובתית"

·          לדעת שאכילת-יתר היא תגובה טבעית להגבלת המזון

·          לבחון את הרכב המזון והשפעותיו על המטופל.

·          לעודד אכילה ותנועה מתוך תחושת סיפוק והנאה.

·          לעודד את קבלת האני ואת קבלת הגוף של כל מטופל.

איך לעודד אכילה פיסית ?

·          לעודד אכילה הבאה כתגובה לאותות פנימיים של רעב ושובע.

·          להשתמש באותות פנימיים כדי לקבוע את כמות האוכל הדרושה.

·          לעודד אכילה ומתוך הנאה ותשוקה.

·          לעודד פעילות גופנית מהנה.

·          לעודד את קבלת הגוף.

·          לשים הדגשים על תפקיד התזונה הבריאה בהפחתת הסיכון הבריאותי, הרווח המתקבל מפעילות גופנית, מאיכות האוכל, ומתמהיל הארוחות.

 

 

 

כל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו כמתאפיין על ידי דפוס אכילה זה או אחר. אך בודדים מאתנו יכולים להודות בפה מלא שהם אכן אכלנים אינטואיטיביים.

שיא האבסורד שאכילה זו הייתה מנת חלקנו כשבאנו לאוויר העולם. בהיותנו רכים בשנים בכינו כשהיינו רעבים והפסקנו לאכול רק מששבענו. משהו קרה בדרך ששיבש את המקום הטבעי הזה. אם זה הדיאטות, חוקי המותר ואסור, הרצון להתאים לסטנדרטים חברתיים

המרדף אחר הבריאות, המסתתר תחת איצטלה של משקל, קלוריות, אוכל טוב ואוכל רע. כל אלו אלו שיבשו את המקומות הטבעיים שלנו ובמהלך החיים אבדנו את האמון בקול הפנימי, המצוי בתוכנו ומכוון את התחושות והצרכים שלנו.

אבדנו את היכולת להאמין במסרים של רעב ושובע שהגוף מעביר לנו. במקום זה פתחנו תלות בקודים חיצוניים, בחוקים , אמונות וטכסים המכוונים וקובעים עבורנו, את יחסינו לגוף, למשקל, לאוכל ולאנשים אחרים.

המטרה שלנו היא לנרמל את הדיאלוג שלנו עם האכילה. לאכול כאשר אנחנו חשים רעב. לאכול מתוך בחירה חופשית, הנאה ומלאות. ולהפסיק לאכול כאשר אנחנו שבעים ונינוחים. וזה מבלי שהאכילה תותיר בנו אשם, בושה או חרטה.

 

צידה לדרך -  היכולת שלנו לחוש רעב אמיתי, להיענות לו מתוך בחירה חופשית הנאה ומלאות תקנה לנו את המפתח לאכילה אינטואיטיבית.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית בגישות פסיכולוגיות להשמנה, התנהגויות אכילה וגישות HAES     k_ay@netvision.net.il  

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il