הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - במי בוחרים?
17/03/2015, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
טבעונות, צמחונות, פליאו, אטקינס. במי בוחרים?
כל כך הרבה שיטות, דיאטות ואורחות חיים יש היום. אז איך יודעים מה הכי מתאים לנו?
במי בוחרים?


מבולבלים מכל השיטות והשמות? רוצים לדעת מ הכי מתאים לכם ובאיזה אורח חיים או שיטה כדאי לכם לבחור? אנחנו ננסה להכניס לכם קצת סדר:

צמחונות
צמחונות היא תזונה המתאפיינת בהימנעות מאכילת בשר בעלי חיים, אך עשויה לכלול מוצרים אחרים מהחי, כמו ביצים ומוצרי חלב.
בעד: מחקרים רבים מראים כי תרבויות אשר ניזונות מתפריט צמחוני נהנות משכיחות נמוכה של מחלות לב, סרטן והשמנה, אשר מהוות את גורמי התמותה העיקריים כיום בעולם המערבי.
נגד: בתפריט הצמחוני יש חוסר בחלבון , בוויטמין B12 , בברזל ובאבץ.
למי זה טוב: למי שמתנגד להרג בעלי חיים מבחינה מוסרית ומטעמי בריאות.

טבעונות
טבעונות היא אורח חיים המתאפיין בהימנעות מאכילת בשר בעלי חיים, חלב, ביצים, דבש ומשאר המזונות אשר עושים שימוש במוצרים אלה. טבעונות היום היא שם חם
בעד: בקרב טבעונים נמצא שיעור נמוך יותר של סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן נפוצים, כאשר הסיבות העיקריות לכך הן שיעורים נמוכים יותר של השמנת יתר ולחץ דם גבוה בקרב טבעונים, ורמות נמוכות יותר של הכולסטרול "הרע", המצוי במזונות מן החי.
נגד: מעבר לחוסרים שיש בתזונה הצמחונית כגון חלבון, ויטמין B12, ברזל ואבץ, בתזונה הטבעונית ייתכן גם חוסר בסידן.
למי זה טוב: למי שמתנגד לניצול בעלי חיים, לשוחרי בריאות ואיכות הסביבה.

דיאטת אטקינס
דיאטת אטקינס היא דיאטת הרזיה המבוססת על כלל מרכזי, בו הפחמימות יוצאות כמעט לחלוטין מהתפריט. המאכלים המותרים בשיטה זו כמעט ללא הגבלה הם בשרים, דגים, גבינות וביצים ואילו לחמים, פסטות, תפוחי אדמה, בטטות ואלכוהול אסורים בשלב הראשון של הדיאטה ולאחר מכן מותרים בכמות קטנה.
בעד: על פי ממציא השיטה, האדם הקדמון ניזון מכמות קטנה יחסית של פחמימות ועל כן גוף האדם לא הסתגל אבולוציונית לצריכת פחמימות בכמות שבה הן נצרכות כיום.
נגד: רבים מתנגדים לשיטה זו וטוענים כי היא טומנת בחובה סכנות רבות, כאשר הסכנה העיקרית היא כמויות החלבון הגדולות שהגוף נאלץ לפרק והפגיעה שלהם בכבד ובכליות.
למי זה טוב: למי שרוצה ירידה משמעותית במשקל בפרק זמן קצר ולחובבי הבשר למיניהם.

פליאו
בתזונת הפליאו אוכלים את מה שאכל האדם הקדמון, כך ש 55% מהקלוריות בתפריט הן מן החי - בשר, ביצים, וגבינות שמנות ואילו היתר הם ירקות, מעט פירות ומעט אגוזים ושקדים. אין בתפריט דגנים, קטניות וסוכר.
בעד: ממציא השיטה טוען כי תזונת הפליאו מומלצת בשל ריבוי המזונות המתועשים שאנחנו צורכים וכי רק דיאטה כזו תוכל למנוע את מחלות עולם השפע: השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.
נגד: התזונה הפליאוליתית חדשה יחסית, כך שעדיין אי אפשר לדעת מה ההשפעות שלה על הבריאות שלנו.
למי זה טוב:  למי שמאמין שהתנאים בהם התפתח המין האנושי במשך כ-2 מליון שנים הם הטובים והמותאמים ביותר לגוף הביולוגי שלנו גם כיום.


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il