הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - שבעת המינים
12/10/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
מומלץ לשלב בדיאטה את שבעת המינים
עוד במקורות ייחסו חשיבות מיוחדת לשבעת המינים ובחג הסוכות נוהגים בנטילת הלולב כאזכור לשבעת המינים
שבעת המינים

מי הם שבעת המינים ולמה כל כך מומלץ לנו לצרוך אותם ולא רק בחג הסוכות
"אֶרֶץ חִטָה וּשְעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שמֶן, וּדְבָשׁ"

שבעת המינים הם שבעה מיני גידולים המוזכרים בפסוק בספר דברים המתאר את הפוריות החקלאית של ארץ ישראל. המסורת היהודית מייחסת חשיבות מיוחדת לשבעת המינים, ובפרט קיימים פרטים הלכתיים מסוימים הקשורים בהם. כל אחד משבעת המינים מספק לנו עולם ומלואו תזונתי ולרגל חג הסוכות הנה הצצה לכל אחד מהשבעה:
חיטה - ממשפחת הדגניים ואחד ממיני המזון החשובים בעולם.
זהו הדגן הנפוץ ביותר בלחם. המרכיב העיקרי בחיטה הוא העמילן, שתורם אנרגיה, בשילוב עם רכיבים תזונתיים נוספים כמו ויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים, מינרלים וגם חלבון.
דגן החיטה נחשב לבעל איכות תזונתית גבוהה, במיוחד בחיטה מלאה.

שעורה – משתייכת גם היא למשפחת הדגניים ונחשבת אחות לחיטה מבחינה תזונתית.
מוכרת לנו כגריסים או גריסי פנינה. השעורה בולטת בכמות הסיבים התזונתיים הגבוהה ביחס לדגנים אחרים, הידועים בתרומתם להפחתת הכולסטרול בדם ומהווים מזון לאוכלוסיית החיידקים הטובים במערכת העיכול.
גפן - אחד הפירות המפורסמים בעולם, כאשר הפירות משמשים לאכילה ולהפקת יין - המשקה האלכוהולי העתיק בעולם.
הענבים כפרי מסייעים להפחתת הסיכון למחלות לב ויש להם השפעה חיובית על רמות השומנים בדם, הפחתת דלקות ויתר לחץ הדם באוכלוסיות מסוימות.
תאנה - פרי עסיסי הגדל בר. עדויות מאשרות כי התאנה פרחה בארץ ישראל כבר לפני כ-5,000 שנה. תאנים בשלות וטריות טעימות ומספקות סיבים תזונתיים, מינרלים ונוגדי חמצון.
גם לתאנים מיובשות - דבלים - ערכים טובים דומים.
צריכה של תאנים מיובשות עשויה לשפר פעילות מעיים, ולסייע בהתמודדות עם עצירות.
רימון - פרי מזין ובעל חשיבות במסורת היהודית.
הרימון עשיר ברכיבים תזונתיים המרוכזים במיץ ובקליפה, בוויטמינים ובמינרלים, במיוחד אשלגן. היתרון התזונתי והסגולות הרפואיות שלו מיוחסים בעיקר לכמות הגבוהה של נוגדי החמצון שבו.
זית - פרי חשוב ביותר. עיקר חשיבותו הייתה ועודנה בהפקת שמן הזית העשיר בתכונותיו הבריאות והמזינות. הזית היה המקור הכמעט יחיד לשמן בעת העתיקה.
שמן זית או מכיל חומצות שומן חד לא רוויות, התורמות להורדת הסיכוי למחלות לב ולשבץ ומסייע לספיגתם בגוף של ויטמינים מסיסי שומן A ,D ,E ,K.
תמר - התמר אינו מוזכר בשמו המפורש, אולם על פי הפרשנות במילה "דבש" מכוון המקרא לתמר, ממנו עשו את הסילאן- סוג הדבש שהיה בשימוש בעת ההיא.
התמר מכיל מינרלים כמו אשלגן, אבץ, ברזל וכמובן סיבים תזונתיים אשר מסייעים לפעילות מערכת העיכול.


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il