הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - ללכת או לרוץ?
25/03/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
אז אחת ולתמיד- מה עדיף לרוץ או ללכת?
המטרה שרוצים להשיג באמצעות פעילות גופנית מתאימה תמיד חיובית, אך לא תמיד פעילות מסוימת מתאים לכולם. אז איזו פעילות מבין השתיים - הליכה וריצה - מתאימה לכם יותר?
ללכת או לרוץ?

המטרה: ירידה במשקל
ריצה היא פעילות גופנית מאמצת יותר מהליכה, אבל גם כאשר רצים והולכים שורפים  את אותו מספר קלוריות - משקל הרצים והיקפי הגוף שלהם יהיו נמוכים יותר באופן משמעותי בהשוואה להולכים וזאת כיוון שלריצה יש השפעה מדכאת תיאבון לעוסקים בה ועל כן בד"כ יהיו הרצים רזים יותר מן ההולכים.

למי אסור לרוץ?
לאנשים עם עודף משקל של 20 ק"ג ומעלה- בשל פגיעה אפשרית במפרקים, לאנשים אשר החלימו מפציעת ספורט לא מומלץ לחזור ישר לריצה אלא להליכה ואז בהדרגה לחזור לריצה, לאנשים עם רגישות במפרקים כמו שחיקת סחוסים- על מנת לא להחמיר את המצב ולסובלים מבעיות אורתופדיות כמו כאבי גב.

התמודדות עם מחלות כרוניות
לפעילות גופנית יתרונות בריאותיים רבים: היא משפיעה לטובה על רוב מדדי הבריאות שלנו, כמו למשל הסיכון לפתח מחלות לב, שבץ, קדם סוכרת או סוכרת, פרופיל שומנים בדם ואפילו מחלות קשות כמו סרטן. מהבחינה הזו, לריצה יש יתרון, כי מדובר בפעילות גופנית עם עוצמה גבוהה יותר.
אך גם להליכה יש השפעה מיטיבה זהה, בתנאי שמדובר בהליכה אפקטיבית המעלה את הדופק ומייצרת הזעה. חשוב מאוד להעלות את הדופק על מנת שההליכה תהיה יעילה יותר. 

מה עושים אם סובלים מפציעות
הליכה עדיפה על פני ריצה בכל הקשור לפציעות ספורט, אך כל עוד רצים נכון, אין כל סיבה להימנע מריצה. ולגבי האמונה שריצה הורסת את הברכיים-  אפשר להרוס את הברכיים כאשר רצים לא נכון, אבל אפשר גם לרוץ ריצות מרתון כל החיים ולשמור על ברכיים בריאות.
הריצה הפכה לטרנד פופולרי מאוד אבל לא כולנו בנויים לרוץ מרתון. יש אנשים שמבחינת המבנה והיכולת הפיזית שלהם צריכים להסתפק בריצה של חמישה עד עשרה ק"מ. חשוב מאוד לרוץ בנעלי ריצה ולא סתם נעלי ספורט, ולפעמים צריך להוסיף מדרסים איכותיים.

איך אפשר לדעת אם הריצה מתאימה לי או לא?
לגיל יש פה חשיבות גבוהה. לאנשים עד גיל 40 אין מגבלה על פי רוב והם יכולים להתחיל לרוץ. הבעיה מתחילה באנשים בני 60, שלא עסקו בספורט במשך שנים ופתאום מחליטים לרוץ ולא תמיד הם מרגישים את העומס שמופעל על הגוף ומתפרקים וצריך להביא בחשבון שאלו עלולות להיות פציעות בלתי הפיכות. ריצה מתאימה לאנשים רזים, שמתאמנים בהדרגה אך לא מומלץ לבנות לבד תוכנית אימונים, אלא לפנות למומחה. צריך להקשיב לגוף ולא לאתגר את עצמך בלי בקרה.

אם כואב במהלך הריצה- איך יודעים מתי לעצור?
כאבים אשר נובעים משריר שהתעייפו נחשבים לכאבים תקינים, אך כאשר הכאב ממוקד ומתגבר מריצה לריצה - חשוב להיבדק.

וכשאין זמן מה עדיף - לרוץ או ללכת?
מי שבוחר בהליכה צריך ללכת פי אחד וחצי יותר מרחק כדי להגיע לשריפת קלוריות זהה לזו של הריצה. הריצה מפעילה את כל שרירי הגוף, מה שלא קורה בהליכה ולכן מבחינת זמן, עדיף לרוץ. הגוף ממשיך לעבוד ולשרוף קלוריות במשך שעה לאחר סיום הריצה- תופעה שלא קיימת בהליכה. באופן כללי, ריצה נחשבת לפעילות גופנית אפקטיבית ויעילה מאוד.



שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il