הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מה מסתתר בפיצוחים שאנחנו אוכלים
25/03/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
גם אתם מאלה שלא יכולים להעביר את סוף השבוע בלי פיצוחים?
ידעתם שקליית הפיצוחים בחום גבוה מחמצנת את שומן האגוזים ויוצרת בגוף מצבי דלקת ומחלות שונות, וזה עוד לפני שדיברנו על המלח...
מה מסתתר בפיצוחים שאנחנו אוכלים

אז איך בכל זאת מפצחים? ממה נמנעים וכמה מותר?
מה מסתתר בתוך שקית הפיצוחים?
פיצוחים - אחד מסימני ההיכר הבולטים שלנו. אז בואו נעשה קצת סדר בצלחת הפיצוחים ונבדוק מהם הסוגים השונים ואילו הם בעלי הערך התזונתי הגבוה ביותר?
גרעינים: גרעיני אבטיח, גרעיני חמנייה, גרעיני דלעת, זרעי פשתן.
אגוזים: אגוזי מלך, לוז, אגוזי פקאן, קשיו, אגוזי ברזיל, פיסטוק, שקדים, בוטנים, אגוזי מקדמיה. האגוזים מסייעים להורדת רמות כולסטרול, מעלים את רמת השובע, מאזנים את רמות הסוכר ובעלי סגולות רבות וטובות. האגוזים עשירים באומגה 6 שהיא חומצת השומן הלינולאית-  זוהי חומצת שומן חיונית שהגוף אינו יכול ליצור אותה בעצמו והיא מצויה באגוזים וזרעים שונים.

אז איך צורכים פיצוחים באופן חכם? ממה כדאי להיזהר ומה כדאי להחזיק בבית?
הפיצוחים הנמכרים בפיצוחיות יהיו לרוב קלויים ומומלחים והם הרבה פחות מומלצים מבחינה תזונתית וזאת כיוון שהקלייה בחום גבוה הורסת את חומצות השומן, מחמצנת אותן וכך היתרונות שלהם הולכים לאיבוד. לא זו בלבד, אלא שהשומן המחומצן הוא גם מזיק, מכיל רדיקלים חופשיים ויכול ליצור בגוף מצבי דלקת ומחלות שונות. לכן העדיפו את האגוזים והזרעים טבעיים, ללא קלייה.
יוצאי הדופן הם הבוטנים והקשיו שמחייבים קלייה מסוימת על מנת להרוס חומצה רעילה שנמצאת בתוכם.

השכבה הלבנה המכסה את הגרעינים או האגוזים היא שכבת מלח, שבדרך כלל מכיל אלומיניום וחומרים כימיים מונעי התגבשות בכמויות גדולות. כמויות גדולות של מלח גורמות לנזקים לכליות, עליית לחץ דם, אגירת נוזלים ואפילו הגברת הסיכוי למחלות סרטן ובמיוחד סרטן הקיבה.
התפריט היומי שלנו ממילא לא חף מכמויות מלח, על כן עדיף לצרוך פיצוחים שלא הומלחו.
מלבד הקלייה וההמלחה, קיימים פיצוחים המכילים חומרים נוספים שאיננו מודעים להם ואיננו רוצים אותם בתפריט שלנו: "קבוקים" , "מאנצ'יז", "בוטנים אמריקאיים" כל אלה מכילים קמח לבן, סוכר, עמילן מעובד, שמרים, מונסודיום גלוטומט, מלח לימון, שמרים וכימיקלים נוספים. כדאי להוציא אותם לגמרי מן התפריט. כמו כן היזהרו מפיצוחים מסוכרים: פקאנים, קשיו, שקדים ובוטנים. הם מכילים ערך קלורי מאוד גבוה, המון סוכר מזיק ופעמים רבות גם מטוגנים בשמן עמוק.

מי הם הפיצוחים הכי מזינים?
אגוזי מלך עשירים באומגה 3, אגוזי ברזיל עשירים בסלניום, שקדים עשירים בחלבון וסידן, זרעי פשתן עשירים באומגה 3 וזרעי דלעת עשירם באבץ, הם המזינים ביותר.
מומלץ לאחסן את הזרעים והאגוזים במקום קר ויבש על מנת למנוע התפתחות פטרייה אשר עלולה להתפתח על פירות יבשים, זרעים ואגוזים ועלולה להיות מאוד רעילה.
כמויות ומידתיות
האגוזים והזרעים הם בעלי ערך הקלורי גבוה על אף היותם מזינים. רצוי לשמור על כמות של חופן ביום, אגוזי ברזיל רצוי לצרוך עד שניים ליום בלבד. האגוזים מכילים את הערך התזונתי הגבוה ביותר ממש ברגע הפיצוח.



שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il