הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - טו בשב"ט הגיע
14/01/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית
מעבר לנטיעות ולפריחת השקדייה החג הזה מזוהה יותר מכל עם אכילת פירות יבשים
אז רגע שכולנו מסתערים על המדפים וממלאים את הצלחות במאכל הכול כך טעים ולכאורה בריא הזה, בואו נעשה בדיקה מה מכילים הפירות היבשים אותם אנו אוכלים
טו בשב

קצת היסטוריה או מאיפה הכול התחיל?
מדוע בכלל אוכלים פירות יבשים בטו בשבט? טו' בשבט נקבע במשנה לציון תחילת וסיום שנה חקלאית. על מנת לתת ביטוי לקשר שבין העם היהודי לאדמתו ובעיקר אדמת ארץ ישראל, נוצרו מנהגים שונים הקשורים כולם לפירות ארץ ישראל ולשבעת המינים. אכילת פירות יבשים בטו' בשבט הינה שריד למנהג יהודי התפוצות לאכול מפירות ארץ ישראל. על מנת שהפירות הללו יישמרו כל הדרך מהארץ הקדושה לארצות הגולה השונות, נהגו לשלוח פירות יבשים וכך נוצר המנהג לאכול פירות יבשים גם בארץ וגם בקהילות יהודי העולם.

תהליך ייבוש הפרי
על מנת שהפירות היבשים יגיעו אלינו בתוצרתם הסופית, עליהם לעבור תהליך ייבוש וישנם שתי דרכים: הדרך הטבעית והיא ייבוש בחום השמש והדרך המלאכותית על ידי חום המופק מתנורים או על ידי אוויר שמוזרם לאורך זמן. מהפרי היבש מוצאים כ 75-95% מהלחות שבפרי ובזכות הוצאת המים, הפרי איננו נרקב. בתהליך הייבוש הטבעי הפירות מגודלים ללא דישון וריסוס לעומת התהליך המלאכותי בו הפירות מרוססים ובנוסף לריסוס נעשה שימוש בעזרת צריבה בגופרית או באמצעות כימיקלים.
אז מה כל כך מיוחד בהם?
מעבר להיותם כל כך טעימים, לפירות היבשים ערכים תזונתיים שאין בפירות הרגילים, הם עוזרים להעלאת האנרגיה בגוף, עוזרים בבניית מסת שריר ומסת לגוף לאלה הסובלים ממשקל ירוד ומונעים עצירות בזכות הסיבים התזונתיים המצויים בהם. חשוב לזכור שלמרות כל אלה הפירות היבשים מתוקים ומלאים בסוכר וקלוריות וחשוב לצרוך אותם במינונים קטנים, בעיקר לאלו שנמצאים בתהליך של ירידה במשקל. מנת פרי יבש מכילה כ- 60 קלוריות ויכולה להוות נשנוש נהדר ותחליף מצוין לשוקולד או לחטיפי האנרגיה המתועשים.

סוגי הפירות וסגולותיהם
הפירות היבשים עשירים בברזל, מסייעים למערכת העיכול, מונעים עצירות. בשזיפים לדוגמא, יש חומר המזרז פעילות מעיים לכן מומלץ להרתיח שזיפים בכוס מים ולשתות את הנוזלים על בטן ריקה.
בשזיפים, משמשים וצימוקים כמות גבוהה של ברזל אפילו ביחס למוצרי בשר. הפירות היבשים הכתומים והצהובים מכילים ויטמין A ובטא קארוטן בכמות גדולה – מה שתורם לחיזוק מערכת החיסון וטוב לעור ולשיער. התאנים מכילות כמות גדולה של סידן ואשלגן, כמעט ולא מכילות שומן אך עשירות בפחמימות. 
החרוב מכיל ריכוז גבוה יחסית של מינרלים חיוניים כמו סידן, זרחן, אשלגן, מגנזיום וברזל וכן ויטמינים B, A, C. הוא עשיר בסיבים תזונתיים שמסייעים בהגברת פעיל מעיים ומתיקותו יכולה לשמש כתחליף נשנוש במהלך הדיאטה.
אין ספק שבבחירה בין צריכת פירות יבשים לממתקים מנצחים הפירות היבשים ובגדול. הם באים ממקור טבעי, אין בהם כלל כולסטרול – כמו בשוקולד למשל או שומן טראנס מזיק – כמו בעוגות,עוגיות וחטיפים תעשייתיים למיניהם אז אכלו אותם בתבונה.



שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
candyfashiongirl
16/01/2014 12:07:00
כותרת:
מה עם הגופרית שמוסיפים לזה??
תגובה:
עדיף כאלה שיובשו בשמש, אורגניים ושלא מצופים.... ובוודאי לא רווים בגופרית.....
אגב, חשוב לדייק ולומר שהם עוזרים בבנית מסת שריר רק אם משלבים אותם עם חלבון כמו יוגורט או שאוכלים (בעיקר את אלה שלא מלאים בסיבים תזונתיים) קצת לפני אירובי ושומרים על מאגרי גליקוגן....
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il