הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אז מה עדיף – פריכיות אורז, לחמית, פתית או לחם?
04/06/2013, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
כל מי שמתחיל דיאטה בדרך כלל מוותר ומוציא מתפריטו דבר ראשון את הלחם כאילו שהוא האשם בהשמנה. האם זה נכון?
יש הטוענים, ואולי בצדק, שהגרוע במאכלים הוא הקמח הלבן. אבל להאשים את הלחם במשקל העודף של האוכלוסייה זו הגזמה פראית.
אז מה עדיף – פריכיות אורז, לחמית, פתית או לחם?

פחמימות הן מאכל מאד חשוב. נכון שמומלץ לאכול פחמימות מורכבות – עם  הקליפה של הזרעים, נכון שמי שאוכל הרבה פחמימות  - זו יכולה להיות סיבה להשמנתו, אבל אין דבר משביע יותר , לדעתי, מפרוסת לחם מקמח מלא.  ואולי חשוב לא פחות זו תרומת הלחם להרגשה של "אני לא בדיאטה!" הרי כבר אמרנו שהלחם הוא אחד הדברים הראשונים עליהם אנחנו מוותרים בתפריט היומי שלנו.... לא? לדעתי, פרוסת לחם אחת – לחם מלא וטעים, מול שתי פרוסות לחם קל מקמח מלא משביעים הרבה יותר מאשר פריכיות אורז או פתית או לחמית. 

לחמית שוות ערך קלורי כמו פרוסת לחם קל בערך. פריכיות אפשר למצוא במגוון עוביים ואיכויות מ 7 קלוריות לפריכית ועד 30 קלוריות לפריכית  (אולי אפילו יותר), אבל ככל שהפריכית דלת קלוריות יותר אוכלים ממנה יותר ובסיכום אוכלים יותר קלוריות. הרי אוכלים אותן מרוחות בדרך כלל, ועל הרבה פריכיות  יש הרבה יותר מקום לממרחים. ואפילו אם נבחר בגבינה דלת קלוריות כמות  הקלוריות תהיה גדולה יותר. (על שתי פרוסות לחם יש מקסימום מקום לשתי כפות של ממרח כלשהו, על ארבע פריכיות אורז נוכל בלי לשים לב להגיע גם לארבע כפות ממרח, ואז לא חסכנו קלוריות, שומן או פחמימות).

אז מה כדאי יותר? 
בעיניי מומלץ תמיד לאכול לחם טעים, איכותי, עשיר בדגנים מלאים והעיקר – הכי טעים לחיך של כל אחד מאיתנו. מי שרוצה שתי פרוסות – יכול לאכול לחם קל שתכונותיו דומות ללחם המדובר, מי שיכול להסתפק בפרוסה אחת – יכול לבחור לחם טעים מכל סוג שהוא, העיקר ליהנות, לדעתי הכי חשוב שנהנה.  כאשר אנחנו תורמים לבריאותנו הפיזית והנפשית אנחנו מרגישים שבעים יותר, מוותרים פחות, מתוסכלים הרבה פחות ובסיכום אוכלים פחות. יש הבודקים כל פרוסה ואוכלים רק את  הלחם הכי דל קלורית שעל גבי מדף הלחמים במרכול. אם זה טעים להם – נהדר. אך אם הם מקדשים זאת על מזבח הדיאטה – חבל. מה שכן חשוב מאד לדעתי, זה  לבחור לחם בעל פחות נתרן. (את האינפורמציה הזו  אפשר למצוא על גבי התווית שעל הלחם).
בכלל – עשו לכם הרגל לבדוק איזה רכיבים מופיעים על גבי התוויות שעל גבי אריזות המזון. האינפורמציה שם מאד חשובה. זכרו – חשוב לשלב פחמימות, אני ממליצה על לחם רק בכמות סבירה (לא המון, כמו לגבי כל מאכל).

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2020 Diets.co.il