הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - המרק ואני
09/01/2013, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
קר, כל כך קר שם בחוץ!!
בימים כאלה קרים אין כמו מרקים, אוכל חמים, טעים ומנחם.
המרק ואני

כותרת שמצאה חן בעיניי בעיתון ידיעות אחרונות הייתה – "מרק זה שם המשחק". היות שאת הכתבה כתבה דיאטנית שאני מאד מעריכה והיות שזה גם המוטו שלי, שמרק זה שם המשחק לפחות בחורף,  נעסוק היום במרק בחורף.
ראשית, בעיניי אין מאכל שעושה לי הרגשה ביתית יותר ממרק. כאשר עומד סיר מרק על הגז , כל מי שנכנס לביתי אומר – "איזה ריח! איזה כיף! – ריח של בית, של משפחה!" ושנית – אין כמו להתחיל ארוחה במרק. מרקיית מרק גדולה מלאה בירקות שאוכלים בתחילת כל ארוחה  מאפשרת לנו להגיע לשובע הרבה יותר מהר ועם הרבה פחות אוכל.

באחת מתוכניות הטלוויזיה שמענו על מחקר שבדק אנשים שאכלו בדיוק אותה כמות מזון. חלקם אכלו את האוכל ושתו מים. חלקם קיבלו את אותה כמות נוזלים ואוכל מוצק אך הכול בתור מרק. לכאורה הם היו צריכים לשבוע באותה מידה  - הרי קבלו בדיוק את אותה כמות מזון ואותה כמות נוזלים. אך מסתבר שאילו שקבלו את כל האוכל כמרק דיווחו על שובע לזמן רב יותר. מסתבר שכנראה יש מספר סיבות לכך.
במחקר בדקו את תחושת השובע המתקבלת מאכילת ארוחות במרקמים שונים בעלי ערך קלורי שווה. נבדקו 3 אפשרויות.  הראשונה – מזון מוצק ושתייה. לעומתו – מרק בעל מרקם גס – חתיכות מזון גדולות בתוך המרק ומירקם שלישי – מרק טחון. (אותם רכיבים בדיוק אך הכול טחון.). כאשר בדקו את קצב התרוקנות הקיבה הסתבר שלאחר אכילת המרק המחיתי היה קצב התרוקנות הקיבה האיטי ביותר. דירוג רמת השובע הייתה הגבוהה ביותר. מסתבר גם שנפח המזון בקיבה משפיע על הפרשת הורמון מסוים שמשפיע על תחושת השובע בבני אדם. אכילת מרק בכמות גדולה בתחילת  כל ארוחה גדולה מגבירה את הפרשת אותו הורמון וגורמת לתחושת השובע.

אז מה יש לדבר. אחד המאכלים הכי טובים לחימום הגוף והנפש בחורף הוא המרק. יש המון סוגי מרקים. יש מרקים עתירי קלוריות ויש – טעימים ביותר אך דלי קלוריות. אני מגוונת. לפעמים זה מרק ירקות מכל הירקות שבבית. לפעמים מרק המורכב רק משני סוגי ירקות כמו לדוגמה מרק קישואים וגזר עם שמיר. ביום אחר מרק כרשה ושומר. לפעמים ברוקולי עם פטריות, לפעמים מרק סלק וכרוב . (זוכרים את החמיצה החמה שהביאו הורי חלקנו מרוסיה?) . יש גם מרקים של ירק אחד בלבד. מרק ברוקולי או מרק בצל, או מרק כרובית, או מרק גזר וכד'. מכל ירק אפשר להכין מרק ולא נשכח את מרק העוף הפולני שלנו,שנחשב כתרופה לצינון,  את מרק הבשר, את מרקי הקטניות ועוד... מעט יצירתיות ובמשך כל החורף נשבע כול יום ממרק אחר.

ד.א. היום ניתן למצוא במקפיאים את ערכות המרק של סנפרוסט, מה שחוסך המון זמן בשטיפת הירקות וחיתוכם. למרקי קטניות אפשר למצוא קטניות שעברו כבר חצי בישול כך שזמן הכנת  המרק קוצר בהרבה.
למבשלים מרק בבית – מומלץ לבשל בסיר גדול ולהפריש חלק במנות אישיות להקפאה במקפיא "לעת צרה.". אפשר להכין סיר גדול בסוף השבוע , להפריש מספר מנות למקפיא ובאמצע השבוע להכין סיר מרק אחר. וגם ממנו להפריש להקפאה. קשה לאכול כל יותר את אותו המרק – לרובנו זה מאד נמאס. כאשר יש גיוון אפשר לאכול אחד בצהרים ואת הסוג השני – בארוחת ערב וליהנות מאוכל חם ומחמם פעמיים ביום.

שיהיה בתיאבון!.


שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il