הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - השומנים היותר בריאים.
23/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
למרות שהם עתירי קלוריות, חשוב לצרוך אותם, אך כמובן במידה.
השומנים היותר בריאים.

השומנים

 

·       משמשים כמקור אנרגיה יעיל לתאים (1 גרם שומן = 9 ק"ל) ולכן מאגרי השומן בגוף מהווים מאגרי אנרגיה לגוף.תארו לעצמכם איזה כובד היינו סוחבים אם במקום שומן היו צריכים לשאת את אותה כמות אנרגיה מפחמימות או חלבונים (4 קל' בלבד לגרם)

·       מרכיבים את ממברנות התאים (קרום התא השומר על מבנה ותפקוד התא).

·       מסייעים בבניה של מרכיבים להם תפקיד בגוף כגון הורמונים.

·       מזונות שומניים מהווים מקור לויטמינים מסיסים בשומן: K,E,D,A.ועוזרים בקליטתם.

            השומנים עוזרים גם בתפעול מערכת העיכול.

 

באלו שומנים להשתמש:
כל השמנים המזוככים נחשבים לפחות בריאים ובכללם גם שמן קנולה. הזיכוך מוציא מהשמן הרבה תכונות טובות. מי שיכול לעבור לשימוש בשמנים מכבישה קרה יתרום מאוד לבריאותו. מי שלא יכול לסבול את הטעם, יכול לנסות להשתמש בשמנים המזוככים האיכותיים יותר, כמו למשל אלו שבסדרה "עץ הזית". לטענת היצרן, חלק מרכיבי התזונה החשובים שהולכים לאיבוד בתהליכי הזיכוך הוחזרו לשמן.

 

אילו מקורות נוספים לשומן מומלצים:
מומלץ מאוד להשתמש, כידוע, בשמן זית הבריא, אבל לא רק בו, כי הוא לא מכיל את כל חומצות השומן החיוניות. כדאי לצרוך ממנו בכל יום, וכמובן אבוקדו וטחינה. ניתן לצרוך גם כמויות קטנות של שמן קנולה, שהוא הרע במיעוטו מבין השמנים.


איזה שמן זית לצרוך:
שמן זית נחשב לשמן בריא מאוד, אבל מומלץ לצרוך רק שמן זית כתית מעולה (ולא כתית רגיל או הגרוע מכולם - מזוכך). שמן זית כתית מעולה נעשה מזיתים, ללא שימוש בכימיקלים ועיבוד כלשהו ולכן הוא הבריא, ויש הטוענים שגם הטעים ביותר.


למה כן לטגן בשמן זית:
בניגוד לסברה הרווחת, שמן זית דווקא מצוין לטיגון, במיוחד אם מוסיפים לו חתיכת גזר קטנה. הגזר מעלה את טמפרטורת השריפה. שמן שנשרף יש לזרוק תמיד, כי זה אומר שהוא התחמצן וגורם יותר נזק מתועלת.

 

אגוזים 1: מיהו המלך:
אם אתם נמנים עם חובבי האגוזים, העדיפו את אגוזי המלך על אגוזי הפקאן, כי הם מכילים חומצות שומן בריאות יותר. מומלץ לצרוך אותם גם בעוגות או בתבשילים.

 

אגוזים 2: איך מאחסנים וצורכים:
אגוזים ישנים מכילים חומצות רעילות, ולכן חשוב מאוד לאכול אותם רק כשהם טריים. איך מבדילים? באגוזים (ובמיוחד בוטנים) לא טריים מופיעות נקודות כהות ונוצרת עליהם מעין אבקה שמעידה על כך שבעלי חיים זעירים נהנו מהם עוד לפנינו. אגוזים טריים כדאי לאחסן במקרר או במקפיא ולרכוש אותם בכמויות קטנות ובמקומות שבהם תחלופת הסחורה גבוהה.


אגוזים 3: הגרסה הברזילאית:
כדאי לצרוך מדי יום, או לפחות בתדירות גבוהה, אגוזי ברזיל. אגוזים אלה עשירים מאוד במינרל הנקרא סלניום, הידוע בתכונותיו הטובות כמונע סרטן ומחלות שונות אחרות. המזון המערבי מכיל מעט מאוד מהמינרל, גם אם אתם אוכלים הרבה ירקות ופירות, כי הקרקע דלה בו. בגלל הכמות הרבה של הסלניום הקיימת באגוזים, המנה המומלצת לאכילה היא שני אגוזים ביום. לא כדאי להגזים בצריכת האגוזים, כי סלניום בכמות עודפת עלול להיות רעיל.


 התכונות הטובות של זרעי הפשתן:
זרעי פשתן מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3 שחסרות בתזונה המערבית, ואפשר לשלב אותם בקלות בתפריט, כי הם חסרי טעם. לא מומלץ לחמם אותם או להוסיף אותם לבישול, כי החומרים הטובים שמצויים בהם נהרסים. אבל אפשר להוסיף אותם לפירות, סלט או ממרח. סגולה ידועה של זרעי הפשתן, לבד מהתרומה לבריאות: כבר למחרת היום שאוכלים מהם אפשר לשים לב לכך שעור הפנים נראה טוב מתמיד (במיוחד כשאוכלים אותם עם יוגורט ביו). חשוב מאוד לאכול אותם טחונים וטריים. לטחון מראש לכמה ימים ולשמור בצנצנת במקפיא. לא כדאי לצרוך מהם יותר משתי כפות ביום. זרעי פשתן לא טחונים כמעט שלא נעכלים הגוף. הגוף לא מצליח לעכל את הקליפה אך גם בכך יש מעלה. הסיבים התזונתיים שבזרעי פשתן סופחים עליהם את הכולסטרול הרע בדרכם החוצה. ומעלה נוספת היא שזרעי פשתן לא טחונים לא מוסיפים קלוריות רבות לתפריטינו.


למה שומשום:

גם השומשום נכלל בשומנים הבריאים ואפילו הבריאים במיוחד. אם נאכל שומשום לא טחון, נקבל מעט מאד קלוריות, אבל גם מעט מאד מערכיו התזונתיים. כמו בזרעי הפשתן, הגוף לא מצליח לחדור את קליפת הזרע ועל כן לא מעכל אותו.
כשמטגנים שניצלים או קציצות כדאי להוסיף לתערובת שומשום. הכי כדאי שומשום מלא שמכיל 975 מ"ג סידן בכל 100 גרם, לעומת כ-100 מ"ג סידן בלבד שמכיל השומשום המקולף
.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
דר לאה
04/11/2007 13:59:00
כותרת:
לעמית
תגובה:
הטחינה מכילה כ-60% שומן.כמובן שזה תלוי בסוג השומשום,ובדרך בה מיצרים את השמן.
לאה דר מרכז קוסמטי-הנדסאית כמיה.
054-4510359
לאה מרכז קוסמטי
06/10/2007 13:36:00
כותרת:
רותי ברקן-בכייף
תגובה:
השתתפתי בקבוצת התמיכה של רותי ,בכייף-רותי לימדה אותי איך לאכול ומה לאכול-כך שיניתי את הרגלי האכילה שלי ובעיקבות זה ירדתי במידותי.....תודה רותי
לאה -מרכז קוסמטי
06/10/2007 13:18:00
כותרת:
טענת היצרן!!!!!!!
תגובה:
שטויות
עמית
03/08/2007 13:53:00
כותרת:
נהניתי לקרוא
תגובה:
כתבה מענינת, האם מישהו יודע מה בנוגע לטחינה, כמה אחוז שומשום יש בטחינה גולמית?

כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il