הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - חלב - דל שומן?
21/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
האם נכון הדבר שחלב דל שומן הוא לא בריא? כלומר לא מספק לגוף את הסידן, ווויטמין D ווויטמין A שאנו כל כך מחפשים?
חלב - דל שומן?

כולם יודעים שהשומן במוצרי החלב הוא שומן רווי ולכן יש להימנע ממנו ע"י צריכה של מוצרי חלב דלי שומן. כמה זה דל שומן? 20%? 10%? 5%? 0%?. היסטרית השומן הביאה לידי מוצרים של 0% שומן בחלב ובא לציון גואל. עכשיו אין בעיה אפשר לאכול בלי לחשוש.

בתזונה הטבעית הקלאסית כל מוצר מתחת ל - 10% שומן נחשב לדל שומן. אבל, במקום לסמוך על הרפואה הטבעית או לחליפין על ההיסטריה של השואפים לרזות, נלך למקור ונבדוק מה קורה שם. המקור של החלב הוא הפרה ו/או חלב אם. בואו נבדוק מהו אחוז השומן בשני סוגי החלב האלו. למרבה ההפתעה מתברר כי בשני סוגי החלב ישנה כמות זהה של שומן והיא 3.8% . ומה זה אומר? בתור התחלה זה אומר שהטבע מספק לנו 3.8% שומן גם בחלב אם וגם בחלב פרה. אם נצא מההנחה שהטבע אינו טועה והשומן חיוני לתינוק הרי הוא גם חיוני למבוגר כי ההבדל בין תינוק למבוגר הוא בצורך לגדול ולשם כך ישנם החלבונים בחלב ולא השומן. ובאמת, כמות החלבון בחלב פרה גדולה פי 3 מאשר בחלב אם כי העגל צריך לגדול בקצב גבוה ובזמן קצר.

אז בעצם למה יש 3.8% שומן? בחלב יש ויטמין A וכן ויטמין D אשר נקלטים בגוף רק בנוכחות של שומן. ה - 3.8% שומן היא הכמות האופטימלית של שומן כדי להביא לקליטת הויטמינים. לכן גם כל מוצרי החלב שהם סביב ה- 4% שומן הם הטובים ביותר : גבינה 5% , חלב 3% , יוגורט 3% וכו'.

הסידן שנמצא בחלב דורש נוכחות של ויטמין D וכן מעט שומן כדי שייספג בגוף.

אז מה קורה בגבינות 0%? הוויטמין A - לא נספג ויוצא ממערכת העיכול.

הוויטמין D - לא נספג והולך בדרכו של A.

הסידן מחפש את D והולך גם הוא לדרכו האחרונה.

אז במקום גבינות 0% עדיף להוריד טיח מהקיר לערבב עם מים מינרלים. יש אומרים שזה גם יותר טעים.

חשוב גם לדעת שכדי להוריד את כמות השומן ולהשאיר את המוצר טעים ונאה למראה, מחליפים את השומן בסוכרים בחומרים מתחלבים, בקורנפלור ועוד חמרים. הרבה פעמים אם הורידו ממוצר מסוים את כמות השומן כמות הקלוריות לא יורדת בהתאם. צריך לבדוק גם המרכיבים האחרים.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il