הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פירות הקיץ
21/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
בעונה בחודש מאי מתחילים להגיע פירות הקיץ.
הם צבעוניים, ריחנים, הם בשפע והם בריאים. כמה נהדר לעבור כעת בשוק או בסופרמרקטים ורק ל"שטוף" את העיניים בשפע הצבעוני והמריח הזה.
פירות הקיץ

 מה אין פה? אבוקדו, אפרסקים, תפוחים, אגסים, משמשים, נקטרינות (אפרסק – שזיף ), ענבים, דובדבנים, שזיפים, מנגו, תאנים, בננות ליצ'י, פפאיה, צבר, תמרים,  מילונים ואבטיחים.

ארצנו בורכה בהמון פירות טעימים, ורבים מהם התאזרחו אצלנו כמעט כל השנה. החקלאות המתועשת הצליחה לגדל פירות וירקות לאורך כל השנה, באזורים מסוימים ( בערבה, בבקעת הירדן), בטכניקות שונות (הארכת שעות האור על ידי תאורה בלילות, הכנסה למנהרות פלסטיק ולמבני חממה לשמירה על טמפרטורה ובקרת אקלים ), ועוד שיטות שונות.

 

 אך בכול זאת תחילת הקיץ מביאה את אותם פירות ואת החלק הקשה ביותר – הבחירה מה וכמה לקנות הביתה. נכון, פירות הקיץ טעימים, צבעוניים, בריאים, חשובים, אך יש לזכור  שיש בם גם המון קלוריות, המון סוכר.

 חינכו אותנו במשך דורות שחייבים להרבות בפירות, אך יש לזכור שגם בהם לא כדאי להגזים. אמנם כל פרי מכיל צבע שונה ולכן יש בו חמרי בריאות שונים( אנטי אוקסידנטים – מונעי חמצון) יש המון סיבים תזונתיים, אך גופנו לא צריך כמויות גדולות מכל סוג שהוא.

לאכול בכיף, אך, כמו תמיד, לא להגזים! רובנו זוכרים את הסלוגן "קח פרי ותהיה לי בריא" של מועצת הפירות, ורבים מאיתנו אימצו אותו בכיף, הפירות מכילים אשלגן, בטא קרוטן, ויטמין C, הרבה סיבים תזונתיים, וכימיקלים שונים.

 ניתן ומומלץ לאכלם שלמים, עם קליפתם כדי לשמור על מרבית הויטמינים, על הסיבים התזונתיים, ועל הכימיקלים השונים.

 ניתן גם לבשלם – מומלץ בישול מהיר במעט מים, להכין מהם  משקאות מהנים, להכין ריבות ולייבשם ולאכול פירות יבשים. (יש היום מתקן לייבוש פירות, עוד דרך להכין בבית "חמרי אירוח".) 

 

כל פירות הקיץ מומלצים מאד אך, כמו תמיד, צריך להתייחס לכמויות. מומלץ לקנות בכמויות סבירות, לשמור את פירות הקיץ במקרר, לא חובה כל פעם לקנות מכל המגוון. אפשר לקנות בכל קניה 3 עד 4 סוגים שונים וכל שבוע לקנות פירות שונים. מומלץ ללמד את הילדים לנשנש פירות במקום דברים אחרים.

 

בעיה קטנה קיימה עם האבטיח והמילון. כמו כל הפירות, גם הם מכילים המון סוכרים. ועל כן צריך לבדוק כמויות. אנחנו מתייחסים אליהם כפירות לדיאטה ויש לדעת שחצי אבטיח, שאנחנו מתייחסים אליו בזלזול יכול להכיל כמעט חצי שכמות הקלוריות המומלצת ליום. כשאנחנו יושבים על המרפסת עם אבטיח וגבינה מלוחה, יש לשים לב לכמויות. גם המילון נמצא באותה הסירה. גם בו יש הרבה סוכרים ועל כן צריך להיזהר גם ממנו. שלא לדבר על הענבים, קטנים, טעימים ומלאים בסוכרים. אנשים מסוגלים בקלות לסיים סלסלת ענבים בלי לשים לב, ולהעלות את כמות הקלוריות היומית בהרבה.

 

"ענף" נוסף במסגרת הפירות הם הפירות היבשים. הם מאד מתוקים, יפים להגשה ולכיבוד אורחים אך יש לדעת עליהם מספר דברים. הפירות מיובשים במספר שיטות, אך מה שמאפיין אותם הוא העניין שהוצאו מהם כל המים, מכאן שהם מרוכזים הרבה יותר, מה שמסביר את מתיקותם הרבה. הפירות המיובשים מיובשים בשיטות שונות, בעזרת השמש או בשיטות אחרות אך תמיד מומלץ לשטוף אותם לפני האכילה. גם מאבק, גם מחומרים בהם משתמשים בתהליך הייבוש וגם כדי לרככם ולהדגיש את מתיקותם. בנוסף לטעמם המעולה, הם מכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים, סידן, ברזל, בטא קרוטן ועוד. במאה גרם מהם יש כ250 קלוריות.. והם מאד מומלצים כתחליף לממתקים האחרים.  

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il