הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - האם קיים קשר בין ישיבה ממושכת, דיאטה ומחלות.
01/05/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
ישיבה ממושכת מסתבר שגם ישיבה ממושכת משפיעה על כמות הקילוגרמים שאספנו עלינו, וגרוע מזאת גם על בריאותנו.
האם קיים קשר בין  ישיבה ממושכת, דיאטה ומחלות.

בימים בהם הייתי ילדה קטנה בגן ובבית הספר – הלכנו ברגל. גם לגנון וגם לגנן שהיו מרוחקים מביתי כקילומטר אחד היינו צועדים ברגל בדרך לשם ובדרך חזרה. (הדרך חזרה זכורה לי מאד לטובה היות שהיינו משחקים כל הדרך, קוטפים פרחים, אוספים מינים שונים של עלים ופרחים לייבוש בתוך ספרים, בין שכבות של נייר עיתון בכדי שהספר לא יינזק.)  היינו חבורה עליזה, ליווינו אחד את השני והייתה בזו סוג של חוויה. בגיל המבוגר יותר אולי גיל 10 , או אפילו גיל 12 גיל בת מצווה קבלתי מתנה אופניים ואז רחבתי לבית ספר כשני קילומטרים ואחר כך לתיכון כשלושה וחצי קילומטר בכל יום הלוך וחזור. גם המשחקים אותם שיחקנו היו משחקי כדור, ריצה, הליכה, קפיצה בחבל וכד' כמעט כל היום היינו בתנועה. אפילו חשבת להכין שיעורים היה קשה כי החוץ "קרא" לנו. כל היום רצנו והתנועענו. ואילו כיום יושבים אנו כמעט כל היום. מחקרים מצאו שכיום , ילדים וגם מבוגרים, יושבים לפחות 70% מזמנם. (לרוב בעבודה, במכונית, בלימודים, בארוחות, המשחקי המחשב, בעבודה ליד המחשב, בקריאה במחשב, בקבלת הדואר במחשב ובצפייה בטלוויזיה בכולם אנו נמצאים בישיבה).


ממחקרים שנעשו בקנדה מסתבר שישיבה ממושכת במשך היום מעלה את הסיכון למחלות שונות אפילו אם עשינו בבקר שעה של פעילות גופנית. נמצא אפילו קשר בין ישיבה ממושכת ומוות.                                                   הישיבה מורידה רמה של אחד ההורמונים שתפקידו להעביר את עודפי השומן מהדם לתאי השומן. ועל כן נשארים השומנים בחלקם בדם, מה שגורם להפיכתו לטריגליצרידים, אגירה זו מעלה את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ודם. אותן מחלות הרי ידועות כמסכנות חיים, ומכאן שקים קשר ישיר בין ישיבה ממושכת למקרי מוות.
אם כן מה אנו יכולים לעשות? הרי לא נחליף כעת מקצוע, הרי לא נפסיק לעבוד על המחשב, הרי הקידמה הובילה אותנו למקום השנוי במחלוקת האם הוא טוב או פחות טוב, אך אף אחד מאיתנו לא מוכן "להחזיר את הגלגל" בחזרה.

אז איך פותרים סוגיה קשה זו? בדרכים הכי פשוטות שאפשר.
אפשר לנסות לקום כל חצי שעה לסיבוב נשימת אויר צח מחוץ לאולם.
אפשר לקום בכול פעם לשתות מים מהקולר במקום לשאת מנו בקבוק מים לכל מקום.
אפשר לחפש תמיד את המקום המרוחק יותר. לדוגמה השירותים, או להכנת קפה. לא לבקש שיכינו לנו אלא אנו נקום להכין לנו ואולי גם נכין לאחרים.
אפשר להחליט שבעת כל שיחת טלפון אנו מתנוענעים. הולכים בחדר לאורך כול השיחה.
בהפסקות לצאת להליכה של חמש דקות
ניתן גם לקום בכול פעם שמופיעה פרסומת על המרקע.
אפשר גם בכל פעם שאני מחליטים לשבת להתחיל זאת בישיבה, עמידה ושוב ישיבה.
העיקר לנוע.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
shani
01/05/2012 19:55:00
כותרת:
כל הכבוד על הכתבה!!
תגובה:
וואי באמת שזו כתבה שעושה המון! אנשים צריכים לדעת דברים כאלה ובתור תלמידה שיושבת 24\7, הכתבה הזו יכולה לעזור לי מאוד!
תודה
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il