הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - האם בישול המזון תורם ליעילות הפקת האנרגיה?
31/01/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה
במחקר שנעשה נמצא כי באוכל מבושל יש יותר קלוריות מאשר אותו המזון בדיוק ללא בישול.
האם בישול המזון תורם ליעילות הפקת האנרגיה?

בימים עברו, גם אילו שלא כל כך רחוקים מאיתנו, היו רבים שאכלו אוכל לא מבושל. הרבה מין הירקות נאכלו טריים וללא בישול, אפילו את החלב לא הרתיחו. לנו היו עיזים בחצר ושתינו את חלבן ואימי כן הרתיחה אותו כי כבר דובר על הסכנות שבשתיית חלב לא מורתח. אך אתם כבר יודעים שבכל דבר טוב טמון גם משהו פחות טוב (אני מאמינה גם שלהפך. שבכל דבר רע טמון גם משהו טוב, אך כל כך קשה לנו עם הרע שאין לנו כוח לבדוק אם יש בו משהו טוב.) ההרתחה והבישול אמנם נחוצים ביותר בהרבה מצבים, אך ברור שחלק מהויטמינים הולכים לאיבוד. מאותה סיבה, אנו לוקחים תרופות למרות שאנו יודעים שיש בהן גם דברים לא בריאים אך החשוב ביותר הוא להתגבר על המחלה שבגללה אנו צורכים את התרופה – זה הרע במיעוטו. כך גם להרתיח חלב כי המחלות הנגזרות מאי הרתחתו הרבה יותר גרועות.

במחקר המדובר בדקו האם יש השפעה לכמות הקלוריות הנקלטות מהמזון ולהשפעה האנרגטית שלהם. בדקו את הנתונים לגבי עכברי מעבדה ומה מצאו? מצאו שאצלם, אצל העכברים, האוכל המבושל נותן יותר קלוריות מאשר אותו המזון בדיוק ללא בישול.  מכאן שאולי בישול המזון מעלה את הערך האנרגטי של אותה כמות מזון מבושלת.
מה שעוד מפתיע, נבדק ואושר זה  שלא כל קלוריה שאנו אוכלים נספגת בגוף וזו ממש הפתעה. לדוגמה, מצאו שלא כל השומן שנמצא בפיסטוק חלבי נספג בגוף. מכך נובעת המחשבה שאולי הוא, הפיסטוק,יכול לשמש כחטיף בריא ליורדים במשקל. בניסוי נמצא שאנשים שאכלו שלושים גרם אגוזים, כחלק מדיאטה מבוקרת, הצליחו לרדת במשקל וראו בהתאם לבדיקות מדויקות שהם עברו, שלא כל כמות האנרגיה שבפיסטוקים מגיעה לגוף, לשימושו.

רגע, נא לא לרוץ עדיין לקנות הרבה פיסטוקים. בואו נבין זאת קודם. גם במחקר, שנערך באוניברסיטת קליפורניה, אך בדק רק חמישים ושניים איש הסובלים מהשמנת יתר. כולם הקפידו על דיאטה דלת קלוריות במשך 12 שבועות. דיאטה בה הם אכלו חמש מאות קלוריות פחות ביום. הם קיבלו פיסטוקים כחטיף, פיסטוקים שלפי הידוע סיפקו  240 קלוריות. לעומתם קבלו אחרים בייגלה בערך קלורי נמוך יותר – רק 220 קלוריות. הסתבר שאלו שקבלו פיסטוקים כחטיף עמדו טוב יותר במטרות ההרזיה. מאשר אלו שקיבלו בייגלה אפילו שבפועל אוכלי הבייגלה אכלו פחות קלוריות. אפשר למצוא בכך סיבות נפשיות או פיזיולוגיות וברור שמחקר אחד כל כך קטן אינו מהווה הוכחה אך יש כיוון חקירה נהדר. איזה כיף יהיה לרדת במשקל בעזרת פיסטוקים או כל מאכל שנחשב עד היום כאסור.
בינתיים, המחקרים לא מספיקים בכדי לאשר או להפריח את הכתוב למעלה. אך הכיוון מראה לנו שוב שאפשר לאכול מעט מכל דבר, מבוקר ולא להתנזר מכלום. אך מי יכול לאכול רק 30 גרם? 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il