הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - סכנה – פירות הקיץ מתדפקים על דלת
05/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
פירות הקיץ הם הפירות הטעימים עם מבחר גדול ביותר ועל כן יש לשים לב.
כאשר השמש מפציעה מבעד לעננים ומבשרת את בוא האביב אני נכנסת למגננה. מגיעים הפירות.
סכנה – פירות הקיץ מתדפקים על דלת

האגסים, התפוחים, השזיפים, המשמישים,הענבים, הדובדבנים, האבטיחים והמילונים. עסיסיים, מתוקים, צבעוניים, משדרים מתיקות ובריאות, אך גם קלוריות לא מעטות.

עשרת הפירות המובחרים מבחינת איכותם הבריאותית:

התפוח – מקל על הפרעות כבד, אולקוס (כיב קיבה), עוזר במניעת הסתיידות עורקים, קוטל חיידקים וסותר רעלים ולכן מגן בפני זיהום במערכת העיכול.  – מומלץ לסוכרתיים.

אגס – מומלץ במקרה של לחץ דם גבוה,הפרעות בלב. טוב נגד שלשול, הפרעות בכבד, בכליות ובכיס המרה. יש הטוענים שהוא מקל גם  על שיעול ליחתי. הוא מומלץ למי שצורך כמויות אלכוהול גדולות.

השזיף – מומלץ במקרה של עצירות, קשיי עיכול וגזים, ובעיות בכבד. מעולה נגד חולשה. מתאים לסוכרתיים, לסובלים מבעיות בכבד ולספורטאים.

הבננה – מיטיבה עם מערכת העצבים, והשרירים. היא סותרת רעלים ומומלצת נגד חולשה, כיב קיבה, שלשול וטחורים. מומלצת למי ששותה כמויות אלכוהול גדולות ולספורטאים.

התפוז – מחזק את המערכת החיסונית של הגוף, מחזק כלי דם, מונע דלקות ודימום בחניכיים. טוב נגד חולשה פיסית והרעלה.מכיל ביופלבונואידים.עשיר בוויטמין C. מומלץ לחולי שפעת.

הדובדבן – מיטיב עם מערכת העצבים ועוזר במקרה של הירדמות ידיים ורגליים. מווסת את פעילות מערכת העיכול והכבד. מיטיב עם הסובלים מקור. הוא בעל אינדקס גליקמי די נמוך ועל כן הוא בעדיפות מפני הענבים . התות – מקל  במקרים של הצטננות, כאב בטן,וקלקול קיבה. טוב גם לצרידות ושיעול יבש. מכיל במיוחד נוגדי חמצון וגם ניאצין, וויטמין שנלחם בריכוז גבוה של  כולסטרול. מומלץ למצוננים וסתם אוהבי המתוק שבינינו. אך יש לזכור שזה פרי רגיש מאד, אין לו קליפה שתגן עליו, ומרססים אותו המון בשל כך.

הענבים – מועילים במקרה של מחסור בדם ואנרגיה. מיטיב עם הכליות ומקלים על מתן שתן. טובים מול בצקות, הזעת לילה ושיעול. טוב לספורטאים ולאנמיים.

המשמש – טוב נגד עצירות לתולעי מעיים.מקל במקרה של חוסר דם, קצרת ודלקת המערכת הנשימה. עשיר בוויטמין T. מומלץ לאנמיים.

לימון – מעבר לחיזוק המערכת החיסונית, החומציות שבלימונים טובה לחיטוי המעיים, לקלקול קיבה, ולשיעול ולליחה. הוא מיטיב במקרה של הפרעות בלב, ובכלי הדם. מומלץ לנשים הרות, ולחולי שפעת.

זהו חלק קטן מאד ניסינו לדון בו חבל שלא הצלחתי.

 

 כמה כללים לסיכום

 אם הצלחתם להשתכנע שחשיבות אכילת פירות הינה תנאי הכרחי לבריאות הגוף, ורגע לפני שתפצחו בזלילת פירות, זכרו את ההמלצה שמגבילה ל-4-5 פירות ליום וכמה כללים נוספים שיביאו להפקת מירב האיכות התזונתית המיטיבה עם מערכות הגוף:

 לאכול חי. רצוי לאכול את הפרי במצבו הטבעי ביותר, כלומר כשהוא חי, ללא בישול, עיבוד, קילוף או אפיה. לא כרסק, כמיץ או כתרכיז. במיוחד כאשר המטרה להפיק ממנו תועלות רפואיות, כל הוויטמינים, המינרלים והפטרוכימיקלים שבפרי נמצאים בתכולתם המרבית.

שטפו היטב את הפרי לפני האכילה. נזק הנגרם מהרעלת הכימיקלים השומרים על הפרי בעת התפתחותו, גדול מהאיכות התזונתית.

גוונו ככל שתוכלו. יותר סוגים, יותר צבעים, יותר טעם. יביאו לשילוב אופטימאלי של מקסימום הנאה עם מקסימום יתרונות.

ולא פחות חשוב – אכלו עם תאבון. וללא ייסורי מצפון.  

הכותבת הינה מהנדסת ויועצת בנושאי תזונה, עיצוב וחיטוב harelosnat@coolmail.co.il

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il