הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - איך לא לאבד ויטמינים.
02/07/2007, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
ומתי המזון מאבד מערכיו התזונתיים.
תמיד כדאי לאכול אוכל טרי. ירקות ופירות מאבדים מערכם התזונתי בכל יום שחולף מאז הקטיף (גם אם הם נראים מצוין).
איך לא לאבד ויטמינים.

אפילו מוצרים כמו חלב עמיד מאבדים במשך הזמן את הערכים התזונתיים שלהם. חלב עמיד, לדוגמה, מאבד אחרי חצי שנה כמעט את כל הוויטמינים והמינרלים שהכיל.

מוצר נקי מבחינה בקטריאלית, אבל גם עם ערך תזונתי נמוך בהרבה מהמובטח על האריזה. חשוב לציין שאיבוד הערכים מתרחש בכל מצב, גם בירקות קפואים ששמורים במקפיא. אם רכשתם שמן זית או פסטה שמצויים ב-%10 אחוז האחרונים של חייהם, מוטב להחזיר אותם לחנות.


איך מבשלים ירקות קפואים:
ערכם התזונתי של ירקות קפואים כמעט שווה לזה של ירקות טריים. הם נקטפים ותוך זמן קצר ביותר נחלטים במים רותחים, מה ש"סוגר" אותם מסביב ולא נון לוויטמינים ומינרלים "לברוח" החוצה. כשמשתמשים בירקות קפואים רצוי לבשל אותם ישר ממצב קפוא ולא להפשיר קודם, כדי למנוע איבוד רכיבים תזונתיים חיוניים.

 

הבו גודל לסלט:
כשמכינים סלט כדאי לחתוך את הירקות לחתיכות גדולות ככל האפשר. ככל שהירקות חתוכים לחתיכות קטנות יותר, כך הם מאבדים מערכם התזונתי מהר יותר. בסלט ירקות קצוץ דק לא נשארים הרבה ויטמינים כעבור שלוש שעות מרגע ההכנה.
 
למה לא לקלף לפני בישול:
אם אתם מכינים פירה, סלט תפוחי אדמה או סלט סלק, לא כדאי לקלף את הירק לפני הבישול. כשמבשלים את הירק ללא קליפה, רוב הוויטמינים עוברים למים ובדרך כלל נשפכים לכיור. מומלץ להשתמש במים אלו להעשרת מתכונים אחרים. מאד מומלץ לבשל את הירק בקליפתו ולקלף רק לאחר  הבישול, כי מאבדים פחות ויטמינים. בסלק מקבלים גם צבע מאד עשיר.


הדרך לבשל תירס:
מבשלים תירס? השתמשו בכמות קטנה ככל האפשר של מים להרתחה, ואחר כך השתמשו במים להכנת מרק, כי הם מכילים הרבה ויטמינים ומינרלים. כשהתירס מוכן הוציאו אותו מיד מהמים. שהייה ממושכת במים פוגמת בערכו התזונתי. תירס מתבשל די מהר. אם ממשיכים לבשלו הוא מתקשה מעט.


 איך מבשלים ירקות:
כשאתם מבשלים ירקות, כדאי להוסיף אותם למים רותחים ולא להרתיחם יחד עם המים, כדי לשמור על ערכם

התזונתיים.

 

בישול מרק ירקות:
כדאי לבשל את הירקות עם מעט מים ותבלינים כדי שהירקות יספגו את מירב התבלינים ויהיו טעימים. ורק אחר כך להוסיף מים. דבר זה מאפשר לי לשמור על רמת הסמיכות של המרק. שאלה שאני נשאלת תמיד היא מה הדרך היעילה ביותר להסמכת מרק. תשובתי היא – פשוט שימו פחות מים. דרכים נוספות הן רביכה, גריסי פנינה, מעט קוואקר וכד'. אך הכי פשוט ויעל זה להפחית בכמות המים. במקרה שהמרק סמיךמידי אפשר תמיד להוסיף כוס מים רותחים ולהביא את המרק לרתיחה נוספת.

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2021 Diets.co.il