תזונה לפני היציאה לבית הספר

04/05/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה



מה הכי כדאי לתת לילד לשתות בבוקר לפני היציאה לבי"ס

תזונה לפני היציאה לבית הספר

ארוחת בוקר של ילדינו לפני היציאה לגן או לבית הספר – מעסיקה רבות את ההורים. הרבה מאיתנו שולחים את הילדים מבלי לאכול כלום. אין זמן בבקר לריב איתם ועל כן – מעירים אותם ברגע האחרון ( מסכנים, שישנו עוד כמה דקות....), ורצים להסעה, או שאנחנו מריצים אותם ברגע האחרון כדי להספיק... והילד... בקושי מוכן לשתות משהו... הרי אין לו זמן לשבת לאכול....אפשר רק לשתות משהו בדרך.... אולי שוקו?   זה הכי נוח. קונים בקבוקים והילד שותה באוטו. יש משקה בוקר טוב – גם הוא בבקבוק, -  אולי מספיקה כוס מים? -  אולי כוס קוקה קולה?


אז נשאלת השאלה – מה עדיף? הכי טוב זה לשבת איתו ולאכול ארוחת בוקר כדי שיתחיל את יומו ברוגע. כן גם לנו חשוב לאכול משהו בבקר. דגני בוקר יכולים להיות פתרון א רע. אך כאשר אין זמן  - מה עדיף? - האם חלב עדיף או אולי שוקו? ואם כבר שוקו... הכי קל לפתוח בקבוק או אפילו לקחת לדרך בקבוק קטן של שוקו של אחת החברות.. או אולי עדיף להכין שוקו לבד בבית?....  בואו נבדוק!
ברור לכולם, לדעתי, שאם הילד מוכן – לשתות כוס חלב, 3% שומן, קר או חם – זה בעדיפות ראשונה. מומלץ לנסות להכין זאת ללא תוספת סוכר כדי לא לחנך את הילדים  למתוק מידי. זו הבחירה הטובה ביותר לילד שאינו סובל מרגישות ללקטוז (סוכר החלב). רצוי להשתמש בחלב מועשר בסידן. אם הילד אינו אוהב את טעמו הטבעי של החלב, אפשר להמתיק לו את המשקה ולגוון מדי פעם בכפית דבש, סילאן או תמצית וניל.  ורק אם זה לא הולך ניתן להוסיף מעט סוכר חום.


בעדיפות שנייה ננסה להכין שוקו מאבקת קקאו. או, לילדים – מאבקת שוקולית. אבקת הקקאו היא כהה מידי וקשה מאד לשלוט בצבע השוקו. ואילו אבקת השוקולית – מתאימה להכנת משקה טעים לילדים. והאיכות מושגת בזכות יכולתנו לשלוט בכמות השוקולית – משמע – כמות הסוכר שבמשקה. המטרה היא להרגיל ילדים לאכול פחות מתוק. כן מתוק אך במידה. השוקו המוכן מכיל הרבה סוכר ועל כן הוא עובר למקום שלישי ברשימה. ניתן לערבב בין אבקת השוקו לאבקת משקה חרובים, ובכך להקטין יותר גם את כמות הקפאין .

בעדיפות שלישית -  שוקו מוכן . זה משקה המכיל כמות גדולה של סוכר וקפאין. הילד מתרגל למתיקות, מה שיקשה עליו בהמשך להיגמל מהרגל זה. זו הבחירה הכי פחות מומלצת. אם אין ברירה, והילד לא מוכן לשתות שום משקה אחר -  נעדיף את השוקו שעליו מצהיר היצרן שהוא מכיל 20% פחות סוכר (שוקו זה דל לקטוז, ועל כן מתאים גם לילדים הרגישים לסוכר בחלב. כאן נמצא גם את האפשרות לשתות משקה בוקר של אחת החברות. הוא מתוק אך לפחות אינו מכיל קופאין ואפשר למצוא גם דל קלוריות.
דרך נוספת להרגיל את הילדים לשתות משקה חלב בבוקר היא עם קשיות.  מדובר בקשיות ממולאות בסוכריות קטנטנות, המעניקות טעם בזמן שתיית החלב (הטעמים: שוקו, תות, בננה וקרם עוגיות). הקשית מספיקה לכוס חלב אחת, זו דרך  לא זולה, אך מעודדת את הילד לשתות כוס חלב. מומלץ לגוון לפעמים גם איתה!