דיאטה מתחילה בהצבת יעדים

22/12/2009, מאת



אנחנו שוב בפתחה של צומת דרכים. עברנו את חג החנוכה. יש שהיה זה חג קל עבורם, ויש שהחג עבר להם נחמד מאד אך המשקל לא יהיה ידידותי לגביהם השבוע.

דיאטה מתחילה בהצבת יעדים

הדלקת הנרות בכול ערב בבית אחר המלווה בארוחות דשנות הכוללות לביבות וסופגניות לא מיטיבות איתנו – אילו שמתמודדים עם עודף המשקל.
במקרה וגם אתם סובלים, כמוני, מעודף משקל, וודאי עברה בראשכם המחשבה על הרזיה. רבים מהסובלים מעודף משקל מוצאים עצמם חולמים על הרזיה במשך שנים ארוכות, בטרם יקבלו את ההחלטה להתחיל בתהליך המבוקר. נושא עודף המשקל הוא נושא רגיש, הכרוך לרוב בלא מעט רגשות בושה ונחיתות. עם זאת - ההכרה בכך שיש בידינו לשנות את המציאות,  שאנו יכולים לקחת את המצב לידינו, ולעצב את חיינו ואת מראנו החיצוני, מקילה את העניין.
האם די בכך כדי לרזות? מובן שלא. ההחלטה להתחיל בתהליך של דיאטה היא השלב הראשון בתהליך ארוך ולא קל, אך למתמידים - מתגמל מאין כמוהו. לדעתי  אין מתגמל ממנו!!!

איך עושים זאת? – מתכננים ומציבים יעדים קרובים ברי ביצוע. עלינו להציב יעדים לטווח הקרוב וגם לטווח הרחוק. ( ממש כמו אדם המתכנן להיות רופא ויודע שעליו ללמוד המון שנים. הוא יודע זאת אך מתמודד כל סמסטר עם הבחינות של אותו זמן. הוא לא עסוק כול הזמן בייאוש של אורך זמן הלימוד?).
הרי כבר "דברנו" על כך שכל אלו החולמים על הרזיה במהלך שבוע או אפילו חודש, נוקטים בגישה מוטעית. שום תהליך הרזיה שנעשה בקיצוניות לא יוכל לשמר את תוצאותיו לאורך תקופה ארוכה. מכירים את הפתגם "מה שבא בקלות הולך בקלות"? – נדמה שבמקרה זה אין מתאים ממנו לענייננו. כל אדם שמתחיל בתהליך הרזיה נכון, מומלץ לו שיציב לעצמו  מספר יעדים לטווח הקרוב ואחרים – לטווח הרחוק. (ואם אין ביכולתו לעשות זאת לבדו, באופן עצמאי,  מומלץ לו להיעזר באנשי מקצוע או בקבוצות תמיכה למינהן) היעדים, במקרה זה, מומלץ שיעסקו  בשינוי בדפוסי התנהגות חדשים כמו, "החודש אני מפסיק לאכול בעמידה" , החודש אני מתחיל לאכול בצלחת יותר קטנה" או החודש אני מתמקד אימוני שתייה" וכדומה. פחות מומלצים אך גם הם אפשריים   -  ערכים מספריים כמו, "בעוד חצי שנה אני שואף להגיע לירידה של 10 ק"ג, בעוד שנה -  עוד חמישה.", וכך הלאה... החוכמה היא  לפרק את המטרה הגדולה והסופית ליעדים קטנים, הניתנים לביצוע, רק הצלחה נותנת כוח להמשיך קדימה.

תהליך זה עוזר לנו  לפעול נכון, בשיקול דעת ולא מתוך אימפולסיביות. תהליך מבוקר של הרזיה דורש הרבה סבלנות. בלעדיה -  נוכל אולי להביא לתוצאות מוקדמות יותר, אך לא כאלו שישמרו לאורך זמן. 
וחשוב לא פחות ואולי הדבר הראשון הנדרש הוא כנות גדולה שלנו עם עצמנו. עד כמה חזק כוח הרצון שלנו, עד כמה אנו נחושים לעשות זאת הפעם כמו שצריך. לברר עם עצמנו עד כמה זה באמת מפריע לי ומה אני מוכן לעשות למען עצמי.