אין לי זמן!!!

27/10/2009, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה

כמה פעמים אנו משתמשים במשפט הזה?

אין לי זמן להגיע לקבוצת תמיכה, אין לי זמן לבשל לעצמי, אין לי זמן לפעילות גופנית, יש לי שלושה ילדים מאיפה אקח זמן... וכן הלאה......

אין לי זמן!!!

 האמת היא שהקושי בביצוע מטלות לא נובע מהעדר זמן, אלא רק מניהול לא יעיל שלו. במציאות שבה הורגלנו לחיות בקצב מהיר ועם אינספור משימות בכל החזיתות – אנו מתעייפים רק מהלחץ שיוצרים אצלנו כל המטלות. אני, כאשר מוטלות עלי הרבה מאד מטלות – מתחילה לנוע בלי סדר ובלי חשיבה. רצה ימינה, מתחילה מטלה ועוזבת. רצה שמאלה ושוב אותו דבר. עד שאני לא נרגעת, מתיישבת ועושה סדר בדברים, מכינה לי סדר עדיפויות ומחלקת את המטלות למטלות קטנות יותר, אני לא מצליחה לעשות כלום. וברור שבזמנים כאלו אני שוכחת את עצמי, את רצונותיי ואת צרכי.
להלן מספר טיפים לייעול ניהול הזמן שלנו.
"קבלנו" ( או הכנו לנו) את לוח המטלות.לפני הכול נמצא לעצמנו רגע של שקט בתוך ההמולה.נקדיש חמש דקות להירגעות ולשתיית כוס תה או קפה ולתכנון היום. הרי במהלך היום אנו מוצפים בטלפונים, במשימות, באנשים, ובשלב מסוים מוצאים עצמנו מפסיקים לנהל את הזמן שלנו ומגיבים רק לגורמים חיצוניים. רצוי לקחת  רגע של  שקט בתוך הבלאגן, רגע שיגרום לנו להתאפס בחזרה ויחזיר לנו את השליטה. רגע שייתן לנו לנשום עמוק, לאכול כריך, לשתות עוד כוס מים ולחזור במרץ למשימות שלנו. זה נראה כאילו בזבזנו זמן סתם אך בסיכום – נחסך המון זמן. אנו חוזרים בכוחות מחודשים וההספק שלנו עולה פלאים.
את התפריט היומי כדאי להכין כבר בערב שלפני. נוודא שיש ברשותנו כל מה שדרוש לעבור עוד יום נפלא ומוצלח בתוכנית. בין אם זה מרקים, ירקות, חטיפי אנרגיה, כריכים או כל דבר אחר שיעזור לנו להימנע מנפילות מיותרות. הרבה משתתפים, כאשר הם מתחילים את תכנית האכילה הנבונה טוענים שנמאס להם לחשוב כל הזמן על האוכל – כי הרי אנו אוכלים כל שלוש שעות. אך מזמן כבר הבנתי שכאשר אני מכינה לי בערב את האוכל ובבוקר רק אוספת את הצידנית מהמקרר – אני חוסכת המון מחשבה, המון זמן, והמון אנרגיה. יש לי כל מה שאני צריכה ואין צורך לחשוב לאן אלך לאכול כעת, מה אוכל, אין לי זמן ואני רעבה – מי יביא לי וכד' ושלא לדבר על החיסכון ברגשות האשם.

דבר נוסף שמאד מסייע במצבים כאלו הוא הרישום – דף אחד בו כתובות כל המטלות הנדרשות, לפי סדר הכנתן. (אחרי שתכננו). אחד הקשיים של רובנו בניהול זמן נובע מעומס מחשבתי של משימות. רשימת משימות שנותרו או סימון
V ליד כל משימה שבוצעה יפחיתו את העומס וישפרו את היעילות, וזה לא לוקח יותר מכמה דקות.

נסדר את השולחן והניירות. מה שקורה בסביבה החיצונית שלנו משפיע גם על מה שקורה לנו בתוך הראש.בלגן בשולחן העבודה, בארון הבגדים, בתיקיות ובמסמכים ישפיע לרעה על תפקודנו. נקדיש כמה דקות מדי יומיים או שבוע לסידור הערימות שהצטברו, ונגלה שקל יותר להתנהל בסביבה שמשדרת שליטה וארגון. בשולחן עמוס ניירת לא מסודרת אני עוסקת רוב הזמן בחיפושים לאן נעלם כל מסמך.

כדאי תמיד להתחיל לפעול מהמטלה שהכי פחות אוהבים לעשות. נקבע סדר עדיפויות הפוך. נתחיל בדברים שאנו לא אוהבים לעשות, במשימות הקשות והמעיקות, ורק אחר כך נעבור למשימות הנעימות יותר. למשל אם הקושי נובע בביצוע פעילות גופנית, נצא קודם להליכה ורק אחר כך נפנק את עצמנו בארוחה טובה, בריאה ומפנקת.

והכי חשוב -  נפרק את המשימות גדולות למשימות קטנות ונתחיל משם. לפעמים רק הלחץ ממספר הק"ג הרב שעלינו לרדת, גורם לנו לדחות את המשימה או אפילו לא להתחיל בה כלל.נתמקד  כל פעם בעשייה של אותו היום, לפעמים כשמאד קשה, נתמקד רק בשעה הקרובה, וכך יהיה לנו הרבה יותר קל להתמודד עם הקשיים. לא עלינו את כל הקילוגרמים יחד וברור שגם נרד אותם לאט. כל זמן שאנו הולכים בדרך מצבנו טוב! כל קילוגרם שירד מבורך. עלינו ללמוד ליהנות מהדרך בה נתמיד ונלך לאורך כל החיים. זה אינו מבצע. זו דרך חיים! בהצלחה!