בני נוער והשמנה

04/08/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה

כיצד לרדת במשקל ולשמור עליו.

נושא ההשמנה מדבר אלינו בכל הגילאים, ילדים נוער ובוגרים, וחיפוש אחר דיאטה מתאימה מלווה רבים מאיתנו.

בני נוער והשמנה

הנערות, גם הרזות שביניהן, מרגישות שמנות. כולן רוצות לעמוד בצו האופנה וללבוש בגדים  אופנתיים, כולן רוצות להיראות כמו מנחות הטלוויזיה וכמו הדוגמניות. גם ילדות בנות חמש או שש עסוקות בנושא ההשמנה. אמהות מאחלות לבנותיהן בנות החמש שיהיו מודל על שער עיתון, המראה החיצוני קובע את מעמד הילדים בחברה וכול אחד ואחת רוצים שם מקום של כבוד!

אנו לא תמיד מבינים איך הם הגיעו לכך. אך שיחות האימהות ביניהן, המידע הפתוח  לכול והטלוויזיה  מוביל אותם הרבה פעמים להיכנס להרפתקאות כמו צומות, דיאטות כאסח למיניהן, כדורים משלשלים ועוד דברים מזיקים מין הסוג הזה וזאת במקום לעשות דיאטה מאוזנת ומפוקחת..

לכן החלטתנו לצאת בהסברים לבני הנוער עצמם. כדי שיבינו, יפנימו, ישמרו על בריאותם ויישארו רזים וחטובים.

להלן מספר עצות שיעזרו לכם  חברה  - שיהיה לכם בהצלחה! 

א. התרחקו, עד כמה שאפשר, משתייה מתוקה (לרבות משקאות אלכוהוליים) היא מכילה הרבה קלוריות ואינה תורמת לתחושת השובע. אני יודעת שהאלכוהול  הוא חלק מדרך הבילוי של היום, אך חבל לשתות הרבה קלוריות ריקות, הרגילו עצמכם לצמצם עד כמה שאפשר את כמות השתייה המתוקה או האלכוהול שאתם שותים. שתו בעיקר מים, סודה או שתייה דיאטטית.

ב. היזהרו  משומנים. השומן במזון הכי משמין. לכן הפחיתו אכילה של מזונות מטוגנים, רטבים שמנים, בשרים שמנים כמו המבורגר, נקניקיות, נקניקים, קבאב ,מוצרי חלב שמנים כמו גבינה צהובה, שמנת, חמאה, מרגרינה, פיצוחים וחטיפים. אלו אינם מאכלים אסורים. הם פשוט מאכלים פחות בריאים והרבה יותר משמינים. אם נלמד לאכול מהם מעט – ירווח לנו.

ג. אל תדלגו על ארוחות על מנת לחסוך קלוריות. אכלו 4-5 ארוחות קטנות ביום על מנת לשמור על תחושת שובע לאורך היום, דבר שיסייע לכם להתגבר על פיתויים. עלינו להבין שמי שמדלג על ארוחות לא בהכרח ירד במשקל. הרבה פעמים מי שמדלג על ארוחות משמין. היות שבארוחה שהוא אוכל אחר כך הוא כל כך רעב שהוא אוכל הרבה יותר. למדו לאכול מעט אך כל שעתיים שלוש. למדו לזהות מתי אתם רעבים ומתי – משועממים ואוכלים מתוך שעמום.
 
ד. אכלו הרבה ירקות, מכל הצבעים ומכל הסוגים. אכלו אותם ללא הגבלה וכל המרבה הרי זה משובח. אין צורך לחתוך אותם לסלט. ( בבטן הם ממילא הופכים לסלט).רק שימו לב, איננו מתכוונים לתפוחי אדמה, תירס, אבוקדו - אלו אינם נחשבים לירקות.
 
ה. הקציבו חצי שעה ביום לפעילות גופנית כמו הליכה מהירה, שחייה או רכיבה על אופניים. ביתר הזמן השתדלו להיות פעילים כל שניתן.

ו. צאו להיפגש עם חברים באוויר הצח במקום לדבר איתם ב-ICQ או במסנג'ר. ותרו על הטלוויזיה וצאו לפארק או לגינה הציבורית. הפעילות הגופנית תגביר את קצב פירוק השומנים ותשמור על קצב חילוף חומרים גבוה.אין כמו להיפגש עם חברים פנים אל פנים, לטייל מעט, לרכל מעט, לנשום אויר צח .   
 
ז. אל תתפתו לדיאטות כאסח. אלו נועדו לכישלון מראש. הם רק יגבירו את התסכול, יגרמו לכם לזלול ויפגעו בתחושת הערך העצמי שלכם, מי שמרגיש שמן מומלץ שיפנה לבעל מקצוע ויקבל הדרכה נכונה. אתם יכולים לשאול גם אותי שאלות באתר שלנו ואענה בשמחה. 
 
ח. אכלו פירות במקום ממתקים וחטיפים. זכרו, מבחינה קלורית פרי מכיל 1/6 או 1/7 מהקלוריות שיש בחטיף ממוצע, והוא גם הרבה יותר בריא הרבה יותר מרווה, הרבה יותר טעים. פרי חתוך מהווה חטיף נהדר. נסו ותראו. 

ט. לימדו מה עושה לכם טוב (שאינו אוכל) ופנקו את עצמכם בו כשרע לכם. כך תהיה לכם אלטרנטיבה למצבים רגשיים מיוחדים שבד"כ גורמים לאכילה (כמו מצב רוח רע, שעמום או מתח( .לדוגמה – במקום לאכול כל יום ארוחה בקניון השכונתי – אולי כול יומיים להשקיע את אותו סכום כסף בבגד חדש, בתכשיט, חדש, בכפכפים חדשים – אילו כמעט אותם סכומי כסף שילוו אתכם תקופה מסוימת במקום האוכל 
 
י. אהבו את עצמכם ואת גופכם. הוא הגוף היחיד שיש לכם. חישבו חיובי ותצליחו בכל מה שתבקשו. זכרו – לכל אחד מספר נעלים אחר, כול אחד מאיתנו בגובה אחר, לכל אחד מאיתנו צבעים אחרים וזה מה שיפה ומעניין. לא כולם יכולים להיראות אותו דבר. וזה מה שיפה בעולמנו. 
נתוני ההשמנה העולמיים בקרב בני נוער לא ממש מעודדים - בשנים האחרונות הוכפל מספר בני נוער בעלי משקל עודף. 
 
השמנה בקרב מתבגרים נמצאת בעליה מתמדת ונחשבת למגפה במדינות בעולם המערבי וכיום היא עומדת על 18%. 
 
מסקר שערך בעבר משרד הבריאות בקרב תלמידי בית ספר בישראל עולה שאחד מכל חמישה בני נוער סובל מעודף משקל. 
בני נוער רבים סובלים ממחלות של אנשים מבוגרים. בואו נלמד למנוע זאת!