דיאטה ומצב רוח טוב

14/07/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה

האם אפשר לשלב ביניהם?

ניתן לאכול מזון שעושה לנו מצב רוח טוב והעיקר ללא רגשות אשמה

דיאטה ומצב רוח טוב

אפשר לאכול מיכל גלידה ולהרגיש בעננים, אבל אחר-כך להיכנס לדיכאון על כך שהרסנו את הדיאטה. אך אולי  אפשר למצוא מזונות אחרים שיתנו לנו  בדיוק את אותה הרגשה, ובמחיר קלורי הרבה יותר נמוך?

האם יש מאכלים שישפרו את מצב הרוח שלנו, שיגרמו לנו שמחה, מן התרוממות רוח? כאשר אנו רואים עצמנו  צוללים לתוך קופסת גלידה, אנו כבר יודעים שבמקרה הזה, הכיף בורח ברגע שאנו עולים על המשקל.( אולי אפילו לפני העלייה על המשקל – ממש ברגע שהטעם עוזב את גבשושיות הטעם שעל הלשון.) הפעם נדון במאכלים  אשר  יעשו לנו מצב רוח טוב וללא רגשות האשמה.  

האחראי למצב הרוח שלנו הוא הסרוטונין. שהוא שליח עצבי (נוירוטרנסמיטור) שמופרש במוח שלנו, בעל השפעה על מצב הרוח, מונע תחושת דכדוך ומגביר את תחושת השובע. כמות הסרוטונין הולכת ויורדת לפעמים בזמנים שונים כמו לפני המחזור החודשי אצל נשים וכד'. ירידה זו ברמות הסרוטונין יוצרת תחושת רעב מוגבר ודכדוך. האוכל שאותו אנחנו אוכלים עשוי לשפר מאוד את רמות הסרוטונין ואיתו את מצב הרוח שלנו. מחקרים מוכיחים כי דיאטה דלת פחמימות ועתירת חלבונים תגרום לירידה משמעותית ברמתו של הסרוטונין ועל כן גם ירידה במצב הרוח, עם זאת, כמו בכול דבר, יתכן מצב של - יותר מידי שמחה. אם נגזים באכילה, יש סיכוי שנהיה מבסוטים מאוד, אבל מנומנמים ושמנים. 

הבסיס ליצירת סרוטונין בגוף שלנו מגיע מהאוכל בדמות חומצת אמינו חיונית (אבן הבניין של החלבונים) שנקראת טריפטופאן. אותה חומצת אמינו נמצאת בכמות מועטה במזון וגם אז היא נמצאת בתחרות קשה עם שאר חומצות האמינו. לכן מאכלים העשירים יחסית בטריפטופאן אבל גם בחלבון כמו גבינות, ביצים או בשר, תורמים מעט מאד לעליית סרוטונין. על כן חיפשתי ומצאתי מאכלים בהם אחוז הטריפטופאן די גבוה ואין הוא נמצא בתחרות אם חומצות אמינו אחרות. ומצאתי את הפירות כמו פאפיה, הבננה,התמרים הקטניות כמו גרגרי חומוס, השומשום ודגנים. 

כאשר אנו שומעים שפחמימות מעלות את רמת הסרוטונין מיד עולה  בראשנו שמומלץ לאכול מיד איזו חבילת שוקולד או עוגת שמרים טעימה. אך ברור לכולנו שזו אינה הכוונה. במקום לבחור מאכלים עתירי פחמימות עתירי שומנים כדאי להעדיף דגנים כמו לחם, פסטה או אורז. קטניות כמו גרגרי חומוס מבושלים ( לא אילו הנמצאים בחנויות הפיצוחים), או פירות כמו תמרים או בננות או פאפיות בשילוב עם גבינות דלות שומן יעשו עבודה נהדרת כדי להעלות את מצב רוחנו וגם כדי לשמור על דיאטה מאוזנת.  וכמו תמיד – מילת המפתח היא כמויות. גם אותם מאכלים יש ללמוד לאכול בכמויות קטנות. לדוגמה – גרגרי חומוס מבושלים – כף הגשה אחת. תמרים – שניים כמנת פרי, בננה אחת, וזאת בשילוב עם גבינות בעלות עד חמישה אחוז שומן.