פסח בפתח ואיתו השאלות המטרידות כל שנה

31/03/2009, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה

החלטתם כי השנה אתם נשארים בארץ ומתמודדים עם כל האתגרים שהחג מעמיד בפנינו?

ואז, מגיעות השאלות איתן אנו מתמודדים כל שנה. חלקן מתיחסות לדיאטה שלנו ולמספר הקלוריות אותן נוסיף בחג.

פסח בפתח ואיתו השאלות המטרידות כל שנה

מה נבשל ? – יש מאכלים מסורתיים אך לא כולם אוהבים אותם ונניח שאוהבים, אז מה אנחנו לא נחדש השנה שום דבר? - מה יחשבו עלינו שאנחנו לא משקיענים? שאנחנו סתם מזמינים?
ומתי נערוך קניות? – איך נסתדר השנה עם התקציב?  איך נתמודד גם עם העבודה הרבה?, גם עם התקציב וגם - אלו מאכלים כל אחד אוהב? ? ואיזה מרשם לעוגה מופלאה נכין, כדי שהאורחים יתלהבו?


רובנו (מאלו שנמצאים בתהליך דיאטה ) כבר בתוך תהליך של שינוי חשיבה והתייחסות לאוכל. אך בכל זאת החגים מאיימים גם עלינו. יש אפשרות לעשות  זאת יותר בקלות ואפילו להנות, מחג חגיגי ומיוחד. בעיקר נזכור שחבל להרוס בגלל החג את כול מה שהצלחנו להוריד במשקל השנה. אולי נאפשר לעצמנו לא לרדת במשקל בחג, ואולי אף לעלות מעט, נדאג להרגשתנו לאחר החג. נשתדל לשמור על שליטה והרגשה טובה כדי שגם אחרי החג נדע שהיה נחמד בילינו, אכלנו, נפגשנו והיה נהדר. לא קלקלנו!!

ההתלבטות הגדולה בעניי השנה היא האם לשתף את הבאים בהכנת האוכל. הרי אם כל משפחה תביא מאכל אחד בלבד – היא, אותה משפחה, לא תטרח הרבה, השולחן יהיה מגוון, טעים להפליא, כול משפחה תביא את אשר היא עושה הכי טעים וכולם ייצאו נשכרים. אפשר גם להזמין אוכל מוכן. רק שהוא מאד יקר כאשר מארחים הרבה אנשים. אם מישהו מהמוזמנים מחליט להזמין מאכל מסוים הדורש עבודה רבה – שיבושם לו. מבחינה כלכלית לא ייצא לו יקר כול כך כי הוא מזמין רק מאכל אחד ולא ארוחה שלמה. נוכל לעשות זאת ולהודיע שזה במקום אותן מתנות שרובינו מקבלים ולא יודעים מה לעשות איתן. (אני כבר הודעתי לכול הנוכחים שמי שיביא מתנה עליו להביא גם ארון כדי לשים אותה, ויותר מכך – שיידע שהוא חייב לבנות גם חדר אצלי בבית כדי שיהיה מקום לשים בו את הארון. )

בואו נבדוק איך קונים השנה. איך נהיה קניינים נבונים. נקנה כמות לא גדולה מידי מכול דבר. המרכולים פתוחים גם בחג, אפשר לבשל גם בחול המועד ולא נורא אם מאכל מסוים יספיק לכולם ויסתיים באותו ערב. זה לא אומר שאנו קמצנים. זה אומר שהיה מאד טעים ובחג הבא כדאי לעשותו שוב. לא צריך 3 סוגי בשר וחמישה סוגי מרק – כול אחד ימצא ליד השולחן מאכלים שהוא אוהב ואפילו אם לא ימצא בשר. כאשר מכינים מספר סוגים – באופן טבעי אוכלים יותר כי כול אחד רוצה לטעום מכול הסוגים - לא?  נדאג שיהיו הרבה סלטים על השולחן – טעימים וללא הרבה שומן, כדי שאילו שרוצים – יוכלו לשמור על תפריט מופחת קלוריות. אולי מומלץ להכין גם מנה אחרונה שכשמה כן היא – אחרונה אחת שאפשר לשדרגה או לאוכלה בצורתה הטבעית הטעימה גם היא – למשל סלט פירות ולידו קעריות קטנות עם תוספות כמו קצפת, או אגוזים מסוכרים, או שוקולד מומס, או כול מה שעולה על דעתכם, וכול אחד מהאורחים יחליט בעצמו מה הוא רוצה לאכול. הכי חשוב בעיני זה להניח הכול ולא לשכנע אנשים לאכול. – כולם יודו לנו! אילו שירצו לאכול יעשו זאת כרצונם ואלו שירצו לשמור ולצמצם – יוכלו גם הם ליהנות ללא רגשות אשם.