טיפ השבוע הוא טיפ המפנה לכולם ובעיקר לאלה הסובלים מסוכר גבוה, סוכרת או סוכרת גבולית – הוסיפו ויטמין D בטיפות אחת ליום

21/10/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית



טיפ השבוע הוא טיפ המפנה לכולם ובעיקר לאלה הסובלים מסוכר גבוה, סוכרת או סוכרת גבולית.

טיפ השבוע הוא טיפ המפנה לכולם ובעיקר לאלה הסובלים מסוכר גבוה, סוכרת או סוכרת גבולית – הוסיפו ויטמין D בטיפות אחת ליום

ויטמין D מוכר לנו יותר כויטמין חיוני לשמירה מפני בריחת סידן, ספיגה טובה של סידן וכויטמין חיוני לשמירה על מצב רוח תקין. לאחרונה חזרה האגודה האמריקנית לסכרת לפרסם את חשיבות ויטמין D בשמירה מפני תנגודת אינסולין והמאבק בסכרת. ויטמין D 400-1000 יחידות ביום חיוני אם כן גם לטיפול וגם כטיפל מונע בסוכרת סוג II.
ויטמין D הינו ויטמין מסיס בשומן ולכן יש לצרוך אותו עם אוכל. ויטמין D נאגר בעיקר בכבד, אך גם בטחול, במוח בעור ובעצמות. ויטמין D מגיע במזון ממזונות צמחיים ומזונות מהחיי אך הפיכתו מויטמין לא פעיל לפעיל נעשת בכליה. מחסור בויטמין D קיים במרבית האוכלוסייה בישראל אך השאלה היא באיזו רמה ומה המצב הבריאותי הכללי, מה גורמי הסיכון הספציפיים, מה התזונה ומה התרופות שנוטלים.


ויטמין D בצורה הלא פעילה קיים בגופינו לעיתים קרובות ברמה גבוהה מספיק – אך הפיכתו לפעיל בעזרת השמש היא פעולה שמדענים כבר לא מאמינים שהיא קורת בקצב ובכמות הרצוייה. בעולם בו אנחנו עובדים במשרדים, באזורים סגורים וחשיפתנו לשמש מוגבלת בשל נזקי הקרינה וכדי למנוע נזק נוסף אנו משתמשים בקרם הגנה בדרגה גבוהה, הרי שהחשיפה הישירה לשמש כמעט לא קימת.  באופן כללי מומלץ על 400-1000 יחידות ליום ולאנשים מבוגרים הנוטלים תרופות באופן קבוע, נשים בהריון או אנשים עם ספיגה נמוכה של ויטמינים מומלץ להגיע עד ל 4000 יחידות ליום – תלוי במצב הספציפי.


מה הקשר לויטמין D וסוכרת, מתי לקחת  וכמה?
לאחרונה נמצא כי ויטמין D מסייע למניעת תנגודת לאינסולין. המנגנון הוא תוך תאי וקשור להפעלת מערכת החיסון כנגד עודפי תאי שומן. כאשר תאי שומן גדלים יתר על המידה ומתים, המקרופאז'ים (רכיבים מיוחדים המיועדים לאיתור פולשים ולניקוי חומרים מיותרים מהדם) מזהים אותם, בולעים ומפרקים אותם. ניקוי שאריות אלה על ידי המערכת החיסונית מתבצעת בקצב גבוה באנשים הסובלים ממשקל יתר ועודפי שומן כנראה, בין היתר, בשל כמות מקרופאז'ים גבוהה יותר. המחקרים מצביעים על כך שלאנשים הסובלים מסכרת תפקיד המקרופאז'ים רחב יותר.  נמצא כי מקרופאז'ים מפעילים חומרים בתא הנקראים ציטוקינים. רמה גבוהה של ציטוקינים בדם יכולים לעורר תנגודת לאינסולין ותנגודת לאינסולין הוא מאפיין ידוע במחלת הסכרת. בהתבסס על העובדות כי מחסור בויטמין D יכול לעורר פעילות גבוהה יותר של מקרופאז'ים הרי שתנגודת לאינסולין יכולה לגבור.
אם נבחן את המחקרים בעשור האחרון נראה כי תוספת של ויטמין D של 1000 יחידות ביום, בעיקר בצורה של טיפות (לא בטבליות ולא כחלק ממולטיויטמין), מורידה את רמות התנגודת לאינסולין בעשרות אחוזים.


בעולם שלנו, גם אם התזונה שלנו מאוזנת יחסית או לכאורה בריאה במיוחד, נראה כי תוספת ויטמין D למרבית האנשים היא תוספת חיונית. במיוחד כשמדובר בסוכרת או סוכרת גבולית. שמש כן – במידה מתונה ובשעות נכונות. קרם הגנה – כן בהחלט. שמש וקרינה מרובה – לא בשום אופן. ויטמין D כן רצוי במקרים רבים.


לבריאות!