דבש עם מים חמים

20/11/2020, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית



בחודשים האחרונים גיליתי תחייה מחדש של ההמלצה לשתות מים חמים עם דבש כחלק מתכנית ירידה במשקל. האם המלצה זו נכונה, בריאה או בכלל הגיוני? בכל זאת דבש = סוכר, האמנם?

דבש עם מים חמים

דבש אמנם מורכב ברובו מסוכרים, אך חשוב לזכור שיש בדבש איכויות וחומרים שלא ניתן למצוא בסוכר לבן או חום וגם לא בסוכר קוקוס. הדבש מכיל ויטמינים מקבוצת B, סידן ומינרלים רבים אחרים, חומרים נוגדי חימצון ונוגדי דלקת. כמו כן, בהתאם למקור הצוף ממנו יצרו הדבורים את הדבש, נוכל להנות ממרכיבים נוספים.


אמנם לא נמצא קשר ישיר בין ירידה במשקל, דיאטה ודבש אך לשתות הרבה מים הינה תמיד הנחייה נכונה, בוודאי למי שרוצה לרדת במשקל. אם חצי כפית דבש טהור תעזור בהגברת כמות המים היומית ששותים – הרי שבהחלט "המחיר" הקלורי שווה ויבוא לידי ביטוי גם בירידה במשקל וגם בבריאות טובה יותר.
מי דבש חמים יכולים לספק נוגדי חימצון חיוניים, רכיבים אנטי דלקתיים ולסייע הן בעיכול טוב יותר והן בשמירה על מערכת החיסון.
כשמדובר על היתרונות הבריאותיים של שתיית מי דבש חמים, נראה כי מעבר להקניית הרגלים בריאים, כמו שתיית מים בכמות גבוהה יותר, במיוחד בבוקר, נוכל להינות מעיכול קל יותר וטוב יותר במיוחד אם נוסיף לימון למי הדבש שלנו. במחקרים קליניים, כבר בשנות התשעים, נמצא כי מי דבש חמים יכולים לסייע באיזון רמות הכולסטרול, מיתון ואיזון לחץ דם ואף לעזור במקרים של אלרגיה עונתית.


יש לקחת בחשבון כי בכפית דבש ישנם כ 64 קלוריות ולא להרבות בכפיות הדבש לאורך היום. שתי כפיות דבש על פני שניים עד שניים וחצי ליטר מים ביום יהיו בהחלט אידאליים לבריאות טובה ויתרמו לתפריט הבריא שלנו.


מספר רעיונות למי דבש:
מי דבש עם לימון – לעיכול טוב יותר, ניתן לשתות גם לאחר שמצטנן
מי דבש עם ג'ינג'ר ולימון – טוב להצטננות וכנגד בחילות (כולל בחילות בהריון)
מי דבש עם קינמון – מסייע בהצטננויות ובעיקר אם מלווה בשיעול
חשוב לצרוך דבש טהור בלבד, לא דבש נוזלי מעובד ולא תחליפי דבש. בטמפרטורה קרה הדבש הטבעי מתקשה ובטמפרטורה חמה הוא הופך לנוזלי – כך תוכלו במהירות ובקלות להבחין באיכות.


אפשר לרכוש דבש מדבוראים, תמיד מומלץ, לבחור לפי אזורי הכוורות ולהנות מאיכויות נוספות לפי הצוף ממנו מייצרות הדבורים את הדבש.
לבריאות!