דיאטת "ללא"

01/12/2015, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

בעידן בו נדמה שכל הדיאטות הן ללא: ללא גלוטן, ללא סוכר, ללא לקטוז וללא בשר

מה באמת עובד ובאיזו דיאטה נראה את התוצאות הכי מהירות

דיאטת

אם גם אתם חשים שכולם בסביבתכם לא אוכלים משהו – אתם לא טועים. נדמה כי אנחנו בעידן דיאטות ה"ללא" ואין אחד שמכבד את עצמו שלא ניסה לפחות דיאטה אחת שבה מורידים לפחות מוצר בסיסי אחד מהתפריט התזונתי.

אז אילו מהדיאטות הללו מומלצות ומה האני מאמין של כל אחת מהן- הנה קצת סדר בדברים:
דיאטה ללא גלוטן
גלוטן הוא חלבון המצוי בכמה דגנים, כגון חיטה, שעורה ושיפון.
אצל חולי צליאק מזוהה הגלוטן כגוף זר וגורם לתאי מערכת החיסון לתקוף את תאי המעי, אך הגלוטן עלול גם לגרום לתחושות של אי נוחות וכאבי בטן גם לאלו הרגישים אליו.

מהי הדיאטה ועד כמה היא יעילה
בדיאטה ללא גלוטן נמנעים לחלוטין ממאכלים המכילים גלוטן, ביניהם פסטות,לחמים, מאפים  המהווים חלק נכבד מהתזונה שלנו.
בתחילת הדיאטה, כאשר מורידים את כל המאפים והלחמים מהתפריט קל מאוד לרדת במשקל ולראות תוצאות אך מי שלא מתמיד וממהר למצוא תחליפים כגון קמח תירס וקמח חומוס המבוססי עמילן – מהר מאוד ימצא את עצמו חוזר לאכילת מאפים, לחמים ועוגות- גם אם הם ללא גלוטן.

דיאטה ללא סוכר
גם פה העיקרון בדיאטה הוא התנזרות והפעם מסוכר. בין אם מדובר בהימנעות רק ממתוקים למיניהם כמו עוגות, עוגיות, חטיפים, גלידות ושתייה ממותקת ועד התנזרות גם מכל מוצר שיש בו תוספת סוכר כגון לחמים תעשייתיים, אבקות מרק, קטשופ, רטבים וכו.

האם מרזים מהדיאטה
כאשר מפסיקים לאכול סוכר, הגוף ממשיך להפריש כמות גבוהה של אינסולין הנחווית בתחילה כרעב, אך עם הזמן הגוף מסתגל למצב החדש ומתחיל להפריש כמויות קטנות יותר של אינסולין וההשתוקקות לסוכר פוחתת ומסייעת בהפחתת המשקל ושמירה עליו. הסוכר הוא מקור לא אכזב לקלוריות ואנו נוטים לצרוך רבות ממנו במשקאות, במוצרי חלב ובמוצרי מזון מעובדים רבים אחרים.

דיאטה ללא לקטוז
לקטאז הוא האנזים שמפרק את סוכר החלב לשני חד-סוכרים, שאותם מסוגלת מערכת העיכול לספוג. בהיעדר לקטאז הלקטוז לא מתפרק, וכשהוא מגיע למעי הגס הוא תוסס והופך לחומצות שומן וגזים.

האם מרזים מהדיאטה
דיאטה זו "לא הוכיחה" את עצמה כיעלה במיוחד בירידה במשקל, אך אנשים רבים שהתמידו בדיאטה זו העידו על תחושות שונות בעקבות הפסקת צריכת חלב, החל מהקלה בתסמינים של מערכת העיכול - כגון נפיחות, גזים, שלשולים, כאבי בטן ואף הקלה באלרגיות בדרכי הנשימה, אסתמה, נזלת ועוד.

דיאטה ללא מוצרים מהחי- טבעונות
נדמה שנאמר כבר הכול על טרנד הטבעונות שתקף כל אדם שני בערך. בדיאטה זו נמנעים מצריכה של מזונות מהחי, החל מבשרים, דגים, מוצרי חלב, ביצים, דבש וכו.

האם מרזים מהדיאטה
אם בוחרים בתחליפים העשירים בסיבים תזונתיים, פחות שמנים ובעלי ערך קלורי נמוך כמו פירות, ירקות, קטניות הטבעונות תגרום להרזיה, אך אם התפריט הטבעוני יהיה מורכב מלחמים, מאפים וכל מוצר ג'אנק טבעוני אר שניתן למצוא כיום על מדפי הסופר – סביר להניח שתמצאו את עצמכם עולים במשקל – למרות היותכם טבעונים.