תבלינים כבר הוספתם?

03/11/2015, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

הסגולות הבריאותיות של התבלינים במזון שלנו

רואים תבלינים במתכון ומוותרים עליהם? אולי אתם לא יודעים עד כמה הם בריאים לכם

תבלינים כבר הוספתם?

תבלינים הם דבר נפלא. הם עשירים ומגוונים בטעמים ייחודיים, יכולים לשמש כתחליף לסוכר ומלח ומוגדרים כמזונות על מכיוון שהם עשירים בנוגדי חמצון ובעלי ערכים תזונתיים טובים.
הם מופקים מחלקים שונים של הצמח ומשתייכים לקבוצת הפירות והירקות מבחינה תזונתית.
אז איזה תבלינים כדאי להכניס לתפריט ועל איזה תבלינים אסור לוותר:

קינמון
הקינמון מכיל סיבים תזונתיים, ברזל וסידן. בשתי כפיות אבקת קינמון יש כ-2.5 גרם סיבים תזונתיים וכ-10% מתצרוכת הברזל היומית. לקינמון השפעה על ויסות רמות הסוכר בדם, הוא מונע התקרשות דם, מסייע בהפחתת דלקות בגוף, נוגד חיידקים ומעט את קצב עיכול המזון.
ניתן לשלבו במגוון רחב של מזונות כגון עוף, בשר, קוסקוס, יוגורט, באפייה וכתוספת לתה וקפה.

אורגנו
האורגנו מכיל ויטמין K, ברזל, סיבים תזונתיים וסידן. הוא מונע התפתחות של חיידקים מסוימים ויש לו תפקיד מניעתי של מחלות כרוניות.
ניתן להוסיף אותו למאכלים רבים, הן בצורתו הטריה והן בצורתו היבשה ומומלץ להוסיף אותו לקראת סוף הבישול על מנת לשמר את טעמו הייחודי.

פלפל אדום
הפלפל האדום עשיר בנוגדי חמצון, בויטמין A, ויטמין E, ויטמין K, ויטמין C, ויטמין B6 וסיבים תזונתיים.
הוא יעיל בהפחתת כאב, הפחתת ליחה, הפחתת כולסטרול וטריגליצרידים בדם, יעיל במניעת כיבי קיבה, בעל יכולת השמדה של חיידקים במערכת העיכול
הפלפל ניתן לשילוב בכל מתכון, החל מירקות, רטבים, מנות בשריות או תוספות כגון אורז, תפוחי אדמה ועוד. ניתן אפילו להוסיף אותו לתה בזמן צינון.

רוזמרין
הרוזמרין מכיל סיבים תזונתיים, ברזל וסידן. הוא מסייע בשיפור הזיכרון, שיפור זרימת הדם, הוא מכיל חומרים אנטי דלקתיים ומסייע בהתמודדות הגוף בהתקפי אסטמה.
הוא משתלב היטב בבישול, החל מבשרים, דגים, מרקים ועוד.

כורכום
הכורכום עשיר בנוגד חמצון והוא בעל יכולות אנטי דלקתיות, מכיל ברזל, ויטמין B6 וסיבים תזונתיים.
יעיל לסובלים מדלקות פרקים, מפחית את הסיכויים לחלות בסוגי סרטן שונים, מגביר את יכולתו של הכבד לפרק ולנטרל רעלים, מגן על הלב וכלי הדם על ידי מניעת חמצון הכולסטרול בדם ומסייע במניעת מחלות מעיים.
כורכום משתלב נהדר עם ירקות, בעיקר עם בצל, ברוקולי, תפוחי אדמה, כרובית, סלרי והוא מתאים מאוד לבישול מנות של דגים, בשר וקטניות.