הויטמינים והמינרלים שיעבירו לנו את החורף בשלום

21/10/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

מי מאיתנו לא מחפש להתחזק ולחזק את המערכת החיסונית שלו לקראת החורף הקרב ובא

כל הויטמינים והמינרלים החשובים שמומלץ לנו לשלב בתפריט שלנו על מנת לעבור את החורף בשלום

הויטמינים והמינרלים שיעבירו לנו את החורף בשלום


ויטמין A: ויטמין כוהלי החיוני לתפקודו התקין של הגוף ומשפיע על ראיית לילה ומערכת הראייה, על תפקוד העור והרקמות הריריות המצפות את מערכת העיכול ומערכת השתן על תפקוד מערכת הרבייה ועל תהליכי הגדילה של הגוף.
נמצא בגזר, בטטה, משמש,מנגו, מלון, כרוב, תרד, כבד בקר, שמן דגים, חמאה, ביצים ועוד.

ויטמין B: קבוצת ויטמיני B הינה קבוצה של  8 ויטמינים השונים זה מזה במבנה ובתפקוד.הם מסיסי מים אשר אינם נאגרים בגוף ולכן יש לספק אותם באופן מתמיד, כאשר העודפים מופרשים בשתן. כקבוצה, הוויטמינים דרושים לשם חילוף חומרים של אבות המזון - פחמימות, שומנים וחלבונים ולאנרגיה זמינה לגוף. בנוסף, הם נחוצים לשמירה על עור בריא, שיער, עיניים וכבד ולפעילות מערכת העצבים.
נמצאים בבשר, דגים, חלב, שמרים, ביצים, סרדינים, אגוזים. שקדים, בוטנים, פקאן, אגוזי מלך, קטניות, דגנים מלאים, כרובית, בננה, נבטים, תרד ופטריות.
ויטמין C: ויטמין C חיוני עבור רקמת החיבור וריפוי פצעים, מכאן שהוא חשוב גם בבניית עצם. בנוסף משתתף בבניית הורמונים, חילוף חומרים של חומצות אמינו ובספיגת ברזל.
נמצא ברמות גבוהות בפירות הדר וגם בקיווי, תות שדה, תפוח אדמה, עגבניות, ברוקולי, כרובית, פפאיה, תרד, אספרגוס, סלרי, חסה ואבטיח.

ויטמין E : מעורב בתפקוד מערכת החיסון וכן נוגד חמצון חזק המגן על התאים מנזק חמצוני, אשר מצמצמת את הסיכון למחלות לב. השימוש בויטמין זה נפוץ כחומר משמר במוצרי מזון וקוסמטיקה.
נמצא באגוזים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות כמו שעועית וסויה ושמנים צמחיים.
מגנזיום: מינרל המסייע בכ-300 תהליכים אנזימתיים שונים בגוף כולל ייצור חלבונים, תפקוד העצבים והשרירים. בנוסף משתתף בתהליך הפקת אנרגיה, מבנה העצם וייצור DNA.
נמצא בעיקר במזונות כירקות עליים ירוקים, דגנים מלאים (בעיקר בקליפתם), קטניות, אגוזים, שקדים, בננה ושוקולד מריר.

אבץ: מינרל המעורב בחילוף החומרים ופעילותם של כ-100 אנזימים. בעל תפקיד במערכת החיסון, ריפוי פצעים, ייצור DNA. לאבץ תפקיד חשוב בתהליך התקין של גדילה והתפתחות במהלך הריון, ילדות וגיל ההתבגרות.
נמצא בבשר אדום, בשר עוף, שעועית, אגוזים, דגנים מלאים, גרעיני דלעת וגרעיני חמנייה.