שמחה רבה שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא

08/04/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

או במילים אחרות- איך מתמודדים עם החג הזה

מאיפה מתחילים? ממה נמנעים? ואיך עוברים את החג הזה בשלום?

שמחה רבה שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא

כולנו יודעים שפסח הוא חג מאתגר. קודם כל יש לנו לא מעט ארוחות להעביר- החל מליל הסדר, ארוחת החג, סוף השבוע שנופל בין לבין ועד לארוחות החג השני והמימונה. לא מעט אתגרים בשבוע אחד.

הסוד הוא בתכנון
בבואנו לקראת החג- עלינו לתכנן מראש ובקפידה את מגוון ארוחות החג והאתגרים המוצבים לפנינו, על מנת שנדע בכל יום עם מה עלינו להתמודד. אם זהו יום של ארוחת חג מלאה במטעמים ובקלוריות, האם זה יום של טיול שבו נשהה ברובו בחוץ, או אם זה יום המימונה מלא במתוקים ובמטעמים עתירי קלוריות.

ארוחת ליל הסדר
טומנת בחובה מוקשים רבים – החל מהמצות שמכילות כ 150 קלוריות ביחידה, בקציצת גיפלטע פיש אחת יש  150 קלוריות, בקניידלע קטן יש כ 50 קלוריות, בביצה יש 80, בכף חזרת 40 קלוריות ובכפית חרוסת יש כ 50 קלוריות ובכוס יין אדום בין 120-300 קלוריות, תלוי בסוג. וזה לפני שעוד התחלנו בכלל לאכול את האכול! אז זכרו שעוד לפני שהתחלתם לאכול את המנות העיקריות "בזבזתם" כבר כ- 600 קלוריות! אז מומלץ באותו יום של ארוחת הסדר לאכול מעט יותר במהלך היום וגם להשתדל לוותר על הדברים המיותרים או להסתפק בטעימה שלהם בלבד. 

ארוחות החג
גם פה יש לנו "בזבוז" של כ 600 קלוריות עוד לפני שהתיישבנו לארוחה העיקרית עצמה, וזה עוד לפני שדיברנו בכלל על הקינוחים. ההבדל הוא שאנחנו כבר מכירים את הטעם של המצה, חזרת, חרת, קניידלע, גפילטע. טעמנו כבר הכול בארוחת החג אז ההמלצה שלנו היא או לוותר על מה שכבר אכלנו וטעמנו ולהשאיר את הקלוריות למטעמים חדשים או להסתפק גם פה רק בטעימה של הדברים. באותו היום של הארוחה הגדולה שוב לצמצם את צריכת הקלוריות היומית, על מנת שנגיע לארוחות החג רעבים אך לא ורעבים ועם מספיק קלוריות "לבזבז" על הארוחות.

חול המועד
בימים אלו רבים מאיתנו נמצאים בחופש, מטיילים ויוצאים מהשגרה היומיומית שלהם – והדבר בא לידי ביטוי גם באוכל ובתפריט היומי.  במצה בריי עם מעט שמן יש כ 300 קלוריות, במצה עם ממרח שוקולד יש גם כ 300 קלוריות, בעוגת מצות עם שוקולד בין 200-300 קלוריות, בעוגית בוטנים/קוקוס כ- 100 קלוריות ביחידה. אז ההמלצה היא קודם כל להשתדל ולהימנע מכל אלה במידת האפשר, כמובן שתמיד מותר ומומלץ לטעום אבל לא להגזים! הטעם של כל המצות הוא בדיוק אותו הטעם וזה תופס גם לגבי העוגיות, המצה עם השוקולד וכל שאר החטיפים שהחג מתהדר בהם.
חוץ מזה שימי החג צפויים להיות יפים ונעימים אז השתדלו לטייל וללכת כמה שיותר- זה כיף, מהנה ומרחיק אתכם מהאוכל.

המימונה
אולי האתגר הכי גדול בחג הזה: כמות המטעמים והמתוקים עתירי הקלוריות היא עצומה- שלא לדבר על זה שהיום הזה מגיע לאחר כל ארוחות החג וחול המועד, אחרי שכבר אכלנו, טעמנו וחרגנו. ההמלצה הכי טובה היא להימנע לחלוטין אם אפשר מהאירוע הזה ולהסתפק בטעימות שיביאו קולגות לעבודה למחרת. אם קורצתם מהחומר החזר ואתם בעלי כוח רצון ושליטה- תרבחו ותסעדו.