החלטות בריאות בתזונה שלנו

04/03/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

או: מדוע כל כך קשה ליישם אותן?

רובנו יודעים פחות או יותר מה נחשב לאורח חיים בריא, איזה מזונות כדאי ומומלץ לאכול ואיזה לא. למרות זאת, רבים אינם מיישמים ובפועל מדברים יותר מאשר מבצעים. למה?

החלטות בריאות בתזונה שלנו

מדוע יש פער בין מה שיודעים שבריא למה שעושים בפועל?
למרות הרווחים הגדולים שמתקבלים מאכילה בריאה, היא גם מצריכה מאנשים לוותר על הרגלים שבדרך כלל קיימים אצלם שנים ומצריכים מהם לצאת מ"איזור הנוחות שלהם". במקום לאכול מה שמתחשק ומתי שמתחשק, צריך לעשות חשבון: במקום להיות ספונטנים - צריךלהיות מאורגנים עם האוכל. במקום לרבוץ מול הטלוויזיה או סתם לנוח - צריך לצאת לעשות פעילות גופנית. אחד הויתורים שקשה לאנשים רבים לעשות זה על הנחמה המיידית שמספק מזון. מזון מספק לנו צרכים רבים ושונים מעבר להזנה פיזיולוגית, ולחלק ניכר מהאנשים יש "אכילה רגשית" המונעת לא על ידי רעב אלא על ידי רגשות. התחושה הטובה המתקבלת בעקבות אכילה במצבים הללו מספקת סיפוק מיידי, ולכן היא מעודדת חזרה על התנהגות האכילה הזו. לעומת זאת, הסיפוק המתקבל מאכילה בריאה אינו מיידי אלא מופיע רק בטווח הארוך: שיפור במצב הבריאותי וירידה במשקל.

המפתח להצלחה: החלטה
הגעה להחלטה אינה דבר מובן מאליו וגם אם אתם עושים דיאטה, בליווי דיאטנית, משתתפים בקבוצת הרזיה או רשומים לחדר כושר, זה לא בהכרח אומר שהחלטתם. אנשים רבים מתחילים תהליכי שינוי בלי שהגיעו להחלטה שלמה בלב, מה שגורם להם לנשור בדרך בחלק ניכר מהמקרים. הגעה להחלטה בלב שלם היא מפתח חשוב להצלחה בתהליך.

שלבים בהגעה להחלטה
בין אם זו החלטה הקשורה במשקל או בריאות, יש כמה שלבים חשובים שיכולים לסייע לכם להגיע להחלטות נכונות וגם ליישם אותן:
מה רוצים להשיג? שאלו את עצמכם מהי מטרת העל שלכם? האם היא ירידה במשקל? להראות טוב יותר? הפחתת רמות שומני הדם? שיפור תפקוד מערכת העיכול? הקפידו לבחור מטרה ריאלית וברת יישום.
רשמו לפניכם את כל היתרונות שתקבלו בעקבות השינויים שתעשו- זה יוכל לעזור לכם ברגעים הקשים...

יישום והתמדה
אחרי שהחלטנו הגיע הזמן להתחיל לבצע וכמובן להתמיד. כולם יודעים שלעשות שינוי זמני זה לא החלק הקשה, והקושי העיקרי הוא בהתמודדות לטווח הארוך והתמדה. גם כאן נסו לפשט את הדברים והציבו יעדים שהם ברי ביצוע: אם המטרה שלנו היא ירידה של 20 ק"ג כדאי לפרוט אותה לתהליך אשר מורכב בכל פעם ממטרה משנית של 5 ק"ג. הדרך תראה לנו הרבה יותר קלה ופשוטה ויהיה לנו הרבה יותר קל לעמוד במשימה של 5 ק"ג מאשר 20 ק"ג.

לפרגן לעצמנו ולא להישבר מנפילות:
זכרו שבתהליך של שינוי הרגלים צפויות מעידות וקשיים. אל תתנו לזה לשבור אתכם. גם אם נפלתם - מחר יום חדש. גם אם חרגתם ב- 1,000 קלוריות - זה עדיין יותר טוב מ- 2,000. גם אם עליתם ק"ג זה עדיין יותר טוב משניים, וגם אם אכלתם 2 פרוסות עוגה זה עדיין יותר טוב מלאכול את העוגה כולה.
מחר יום חדש - הפיקו לקחים והמשיכו הלאה בלי להלקות את עצמכם וכמובן שאם הצלחתם לעמוד ביעדים שהצבתם- אל תשכחו לפרגן לעצמכם ולטפוח על השכם. אחד היתרונות של מטרות קטנות זה תחושת ההישגיות שמתקבלת מהם. בכל פעם שכובשים יעד תנו לעצמכם חיזוק חיובי ופרגנו לעצמכם משהו מהנה.