איך משיגים שליטה באכילה

26/02/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

רבים מאיתנו מנסים להשיג שליטה על האכילה כדי לשמור על משקל ובריאות תקינים.

השגת שליטה היא לא משימה קלה, אולם בעזרת תרגילים פשוטים ניתן לעצור אכילה אוטומטית, לזהות מהם ההרגלים שמעכבים אותנו ולהצליח להשיג שליטה אמיתית וטבעית באכילה.

איך משיגים שליטה באכילה

מי לא מכיר את הסיטואציות הבאות: מגיעים מורעבים הביתה ופשוט אוכלים כל מה שיש מולנו על השיש או במקרר? מזמינים חברים הביתה ומוצאים את עצמנו אוכלים חבילת עוגיות שלמה או עוגה שלמה בלי ששמים לב בכלל? בזמן שאנחנו מחממים או מכינים לעצמנו אוכל כבר הספקנו לנשנש ארוחה שלמה?
כל הדוגמאות הללו הן דוגמאות לאכילה אוטומטית - אכילה ללא מחשבה קודמת והן נעשות בהיסח הדעת. ארוחות שנעשות בצורה אוטומטית גורמות לנו להיות בחוסר שליטה על הכמויות ועל סוג המזון שאנו מכניסים לפה ומעכבות אותנו מלשמור על הבריאות הדיאטה והמשקל התקין.

מהי בעצם שליטה באכילה?
האם הימנעות ממתוקים וממזונות אהובים זו באמת שליטה? האם להפסיק מעכשיו לאכול משהו שאנחנו כל כך אוהבים באמת מעיד על היכולת שלנו לשלוט במה שאנחנו אוכלים? הימנעות ממזונות אהובים לכל החיים זאת משימה שנועדה מראש לכישלון, ולכן גם אם הצלחנו להימנע לזמן מה מאותו מאכל אהוב, הרי בשלב מסוים נתייאש ונתחיל לקחת ממנו קצת ועוד קצת, עד נקודת השבירה והאכילה הבלתי נמנעת. שליטה אמיתית צריכה לבוא לנו ללא מאמץ - המאמץ יגיע בשלב שינוי ההרגלים. אם נחזור על פעולות קבועות שיוצרות שליטה, לאט לאט פעולות אלו יהפכו לאוטומטיות והן תאפשרנה לנו לשמור על המשקל ללא מאמץ.

מהן הפעולות המומלצות לשליטה אמיתית באכילה?
שאלו את עצמכם רגע לפני שאתם באים לאכול: "האם אתם רעבים בכלל?" הכוונה היא  כמובן לרעב פיזי אמיתי, לא לצורך רגשי. שאלו את עצמכם מה יקרה אם לא תאכלו עכשיו? תתפלאו אבל לעיתים רבות אנחנו נקלעים לאכילה רגשית ולא לכזו שהיא בעלת צורך פיזי ואנרגטי אמיתי במזון. תשאלו את עצמכם את השאלה הזו לפני כל ארוחה או דבר שאתם מכניסים לפה ותתפלאו כמה ארוחות תחסכו מעצמכם...

אוכלים אך ורק בישיבה
כשיושבים לאכול מספר דברים קורים לנו: אנחנו אוכלים בשליטה ובמודע, קצב האכילה שלנו יורד ואנחנו מודעים לכל דבר אותו אנחנו מכניסים לפה – מה שכמעט ולא קורה כאשר אנחנו אוכלים בעמידה. מיישרים פרוסה של עוגה, מנשנשים איזה כפית של מאכל תוך כדי הכנתו. יש לנו נטייה לא להחשיב את כל האוכל הזה שאנחנו אוכלים תוך כדי וזה בסופו של דבר מצטבר. אז מעכשיו גם דבר שנכנס לנו לפה- נעשה אך ורק בישיבה ובמודע.

לא להגיע מורעבים לארוחה
כשאנו מורעבים יש תחושה שאנחנו חייבים לאכול כאן ועכשיו ולכן אנחנו מחפשים להכניס לפה כל דבר שיקרה לדרכנו. זכרו שהרעב כמו כל תחושה אחרת זהו צורך פיזיולוגי וגם אם ייקח לנו כמה דקות להכין את האוכל או לחמם אותו כנראה שלא נמות מאותה תחושת רעב. אז נסו שלא להגיע מורעבים לארוחה, סיימו את הכנתה ושבו לאכול מסודר.

בהצלחה.