צבעי מאכל בתזונה שלנו

21/01/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

מה הם צבעי מאכל ומדוע משתמשים בהם בכלל?

בואו נלמד קצת על החומרים אשר הופכים את המזון שלנו לצבעוני יותר

צבעי מאכל בתזונה שלנו

צבע מאכל הוא כל צבע או פיגמנט אשר משמש לצביעת המזון שלנו, כאשר המטרה העיקרית היא להעניק למזון שלנו צבע ייחודי, להעצים צבע קיים, להעניק צבעים אטרקטיביים למזון – בעקר לזה המיועד לילדים ואפילו לתקן אובדן של צבע אשר נובע מחשיפה לחום, לאור ולאחסון.

קיימים שני סוגים עיקריים של צבעי מאכל:
צבעים טבעיים – מגיעים ממזונות צמחיים כמו ירקות, תבלינים, פירות, מינרלים ובעלי חיים.
צבעי מאכל טבעיים היו בשימוש עוד מימי העת העתיקה.
צבעים מלאכותיים – צבעים על בסיס פחם או צבעי אזו. חלק נכבד מהחומרים הללו התגלה כמזיק לבריאות ואף מסרטן ובצבעים סינטטיים רבים נעשה איסור לשימוש. בנוסף, נמצא קשר בין צבעים סינטטיים ומלאכותיים לבין היפראקטיביות ואלרגיות.
הצבעים הסינטטיים אשר קיבלו חשיפה "שלילית" הם אדום אלורה (E129: אדום 40), טרטרזין (E102: צהוב 5) וסאנסט ילו (E110: צהוב 6).

אז למה לא משתמשים כיום רק בצבעי מאכל טבעיים?
כיוון שתהליך הפקתם של הצבעים הטבעיים יקר יותר ועמידותם נמוכה יותר ובתעשייה מעדיפים ללכת על התחליף הזול יותר והעמיד יותר, התחליף הסינטטי.  איזה מהמאכלים שלנו מכילים צבעים סינטטיים? תתפלאו אבל רבים מהמאכלים שאנחנו רגילים לאכול ביום יום מכילים צבעי מאכל, לרבות עוגות, עוגיות, משקאות ממותקים, בצק סוכר, פודינג, ג'לי, מרציפן, גלידות, סוכריות, פירות יבשים ועוד.
אז איך נזהה את צבעי המאכל באוכל שלנו?  צבעי המאכל מסומנים על ידי המספור E100-E199 אם צבע מאכל הוא טבעי הוא יצוין גם בשמו וכמובן שלעיתים רבות ניתן פשוט להבחין בצבע של המזון, אשר מעיד על שימוש בצבע.

לסיכום
מומלץ להימנע ממאכלים אשר יש בהם צבעי מאכל סינטטיים ועל כן מומלץ לבחור במזונות ללא צבעים עזים מידי, לבדוק תמיד את הרכיבים התזונתיים ולשלב בתפריט היומי מזונות המכילים צבעי מאכל טבעיים כמו סלק, זר, כורכום, פפריקה ועוד. בפירות יבשים מומלץ לבחור באופציה האורגנית, בה לא נעשה שימוש בצבעי מאכל ולא בחומרים משמרים.
בונוס נוסף אשר נקבל מבחירת מזונות ללא צבעי מאכל הוא צריכה מופחתת של מזונות מעובדים.