השומן בתזונה שלנו

07/01/2014, מאת אפרת באלס מאמנת כושר אישית

או במילים אחרות מה עדיף? חמאה או מרגרינה

מי היה מאמין שעד לפני כמה עשורים היו משוכנעים הרופאים שהמרגרינה, המבוססת על שומן מוקשה חלקית היא התחליף הבריא לחמאה ואף המליצו על כך למטופלים שלהם.

השומן בתזונה שלנו


בעשורים האחרונים אנו עדים לאינספור מחקרים אשר מוכיחים כי צריכה של שומן הטראנס מעלה את רמות הכולסטרול ה"רע" בגוף, מפחיתה את רמות הכולסטרול הטוב ומגבירה את הסיכון למחלות לב ולהתקפי לב. בנוסף, נמצא כי צריכת שומני טראנס מגבירה את הסיכון לחלות בסוכרת. עוד הוכח כי אין שום רמה בטוחה של צריכת שומני טראנס מה שאומר שצריכה של כל כמות מהשומן הזה מזיקה לנו ומגבירה את הסיכונים הבריאותיים.

בעקבות המחקרים הללו, החליט מנהל המזון והתרופות האמריקאי להוציא לחלוטין את שומני הטראנס משימוש בתעשיית המזון. בישראל עדיין אין חובה כזו, אך לא ירחק היום שגם בישראל זה יקרה. עד אז,  נציג בפניכם את התחליפים הטובים והבריאים על מנת שתוכלו לזנוח כבר מעכשיו את המוצרים השמנים.

למרות השם הרע שיצא לו, השומן חיוני ביותר לתפקוד מערכות רבות בגוף ואף נחוץ למניעת מחלות רבות ולכן חשוב לצרוך שומנים בתפריט היומי. תלוי כמובן בסוג השמן אותו אנו אוכלים:
שומן חד בלתי רווי (אומגה 9): נמצא בעיקר בשמן זית, אבוקדו, זיתים ושקדים. במדינות בהן צריכת שמן הזית גדולה, רמות הכולסטרול ושכיחות התקפי הלב היא מהנמוכות בעולם.
שומן רב- בלתי רווי (אומגה 3 ואומגה 6): חומצות שומן מסוג אומגה 3 מופקת מדגים אשר שוכנים במעמקים ויש לה תפקיד מרכזי במניעת מחלות רבות, הפחתת הסיכון לדיכאון ומניעת מחלות כרוניות וסרטן. חומצות שומן אל גם חיוניות להתפתחות המערכות של עוברים ותינוקות.
חומצות השומן מסוג אומגה 6 מצויות בשמנים צמחיים כמו תירס, סויה וחמניות אשר חיוניות לגוף ושהוא אינו יכול לייצר אותן בעצמו. צריכת כמות גדולה מידי של שומנים אלה אינה בריאה.
שומן רווי: מקורו בשומן מהחי – ביצים, חלב, בשר וכן בכמה שמנים צמחיים – שמן קוקוס, חמאת קקאו ושמן דקלים. הוא בהחלט שומן אשר שנוי במחלוקת – איגודי הלב טוענים כי הוא מעלה את רמות הכולסטרול הרע ומסוכן לעורקים וללב ואילו מחקרים אחרונים מוכיחים כי רק סוג מסוים של חומצות שומן רוויות ממוצרי חלב מעלה את רמות הכולסטרול הרע ושדווקא הוא אינו מסוכן.
למרות כל הממצאים הללו, ממליצים כיום איגודי הלב להמעיט בצריכתו ככל האפשר. 

שומן טראנס: רוב שומני הטראנס הם תוצר תעשייתי, אך יש גם שומני טראנס טבעיים אשר נחשבים לבריאים.  הם נמצאים בריכוזים נמוכים במוצרי חלב ובשנים האחרונות הוכח כי יש להם השפעה מיטיבה המונעת סרטן.