עישון והשמנה

17/07/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה



מה כדאי יותר – עישון או ויתור על עישון ובעקבותיו השמנה

עישון והשמנה

בימים האחרונים  חזרו שוב והסבירו לנו שמגיע לנו לנשום אויר נקי, שהחוק שאוסר עישון גם במקומות פתוחים כמו בתחנות רכבת או אוטובוס, בריכות שחיה וכד' נכנס לתוקפו. אמנם עדין לא מענישים בעקבותיו אך גם זה יגיע. (אני עוד זוכרת שלא הייתה הגבלת עישון כלל ואנחנו, שלא עישנו, סבלנו מעישון פסיבי. כולם עישנו סביבנו ואנחנו ספגנו את העשן).  כך שהיום המצב הרבה יותר טוב. אני אמנם נגד חוקים אלו (לא! אני לא מעשנת ולא עישנתי מעולם!).היות שחוקים נתפסים אצלנו כמשהו שחייבים להפר אותם. (יש בהם, בחוקים משהו שדורש התרסה.).  החוקים הללו מפריעים למעשנים רבים ולפעמים זהו הטריגר האחרון שמוביל אנשים להפסיק לעשן. אך מה שקורה בעקבות הפסקת עישון זו ?  ברוב המקרים - עליה במשקל. אפשר לומר שזו כמעט עסקת חבילה – מפסיקים לעשן ועולים במשקל!.

מומלץ להתחיל לשמור על המשקל מיד עם תחילת התהליך וזאת בכדי לעלות פחות. כל קילו שעולה צריך להוריד וזה לא קל. תמיד קל יותר לא לעלות מאשר לעלות במשקל ואחר כך לרדת.
בואו נבין למה עולים במשקל בעקבות הפסקת העישון. הסיבה הראשונה היא שהאוכל מהווה תחליף לעיסוק האוראלי בסיגריה. המעשנים רגילים להחזיק משהו בפה ומחליפים את הסיגריה בסוכרייה או במזון. גם חוסר השקט, המתח, העצבנות הנלווים להפסקת העישון, כולם מובילים לחפש משהו... בכדי להנעים את המצב. סיבה נוספת ואולי פחות ידועה היא שהניקוטין הוא חומר שמאיץ את פעילות מערכת העיכול, ובלעדיו פעולתה מואטת. עד היום חשבו שהעלייה במשקל בעקבות הפסקת העישון היא של 2-3 ק"ג וזאת בגלל השפעת הניקוטין על מערכת העיכול.

צוות חוקרים שניתח ממצאים של  מעל שישים מחקרים הגיע למסקנה שבתום שנה מאז הפסקת העישון העלייה במשקל היא כמעט חמישה ק"ג וזה ממש לא פשוט. לא נחמד להיגמל מעישון ואז להצטרך להיכנס לדיאטה. אך יש גם ממצא שמח בנושא והוא שתוך מספר שנים האנשים חוזרים למשקלם הקודם לגמילה. ועוד דבר משמח שאמנם  טוענים שהשמנה מגבירה את סיכון לתמותה, אך העלייה במשקל לאחר הפסקת עישון היא מועטה ועדין לא  מסכנת חיים. גם עליה במשקל של עשרה או עשרים ק"ג עדין לא מסכנת חיים כמו עישון.
מומלץ בחום להפסיק לעשן ולפני שעולים במשקל להגיע לקבוצות תמיכה לירידה במשקל או לדיאטנית או לתוכניות ההרזיה באינטרנט או לכל צורה אחרת של עזרה לשמירה על המשקל. אין דבר חשוב יותר לבריאותנו, כמו הפסקת העישון. רק מי שעולה מעל 40 ק"ג מסכן את חייו. זו כנראה נקודת האיזון בסכנות בין עישון והשמנה. ובאמת לא צריך להגיע לכך. זוכרים? גם מי שלא ירד מיד במשקל לאחר הפסקת העישון יחזור למשקלו טרם הפסקת העישון. זה רק ייקח לו קצת יותר זמן. בואו נעשה הכול בכדי להפסיק לעשן, לעלות מעט ולהוריד זאת. שמירה על בריאותנו היא חובתנו כלפי עצמנו וכלפי כל התלויים בנו – משפחותינו! כל דרך שעוזרת לנו לעשות זאת  -  מבורכת. רק מומלץ לזכור שכדאי לפתור את הבעיה ולא לעשות קיצורי דרך שיחמירו את בעיית ההשמנה.