היחס בין הגובה להיקף המותן

26/06/2012, מאת רותי ברקן מנחת קבוצות תמיכה לדיאטה



האם עלה בדעתכם פעם שקיים מדד של "יחס בין הגובה להיקף המותניים"? האם חשבתם שיש קשר בריאותי ביניהם? מי מאיתנו התייחס למדד שכזה?

היחס בין הגובה להיקף המותן

כבר שנים אני מוצאת בעיתונים היומיים כתבות בנושא בעיית ההשמנה ודיאטה. כאילו כל הבעיות מוטלות על "כתפי" המשקל.  כל המדינה עסוקה במשקל. רוב האנשים בטוחים שרק כאשר ירזו יגיעו אל בריאות ובעיקר אל האושר הצרוף. הם בטוחים שכל אחד יכול להגיע למשקל מאד נמוך. והם חושבים שרזה מאד זה בריא ומאושר! כן, גם אני מתפרנסת מ"מצוקת" המשקל. נכון, בעיית ההשמנה היא בעיה קשה שמחלות בצידה אך האם המדדים בהם אנו בודקים מיהו שמן הם מדדים מתאימים? האם הם המדדים היחידים החשובים?

שמחתי מאד לקרוא בעיתון ידיעות אחרונות את  כתבתו של ד"ר אוז, שמוכר יותר בשם הגורו הרפואי של ארצות הברית.
למה? לא בגלל המדד החדש שאותו הביא לעיתון – היחס בין הגובה להיקף המותן. – זה לא שמדד המותן מול הגובה הוא הנכון בעיניי, עדיין לא בדקתי זאת, אך בגלל דבר אחד בלבד – בגלל האמירה הכול כך נכונה שלו שלא כולם יכולים להיות רזים. לא כולנו נולדנו עם אותם הגנים, ברור לכולנו שלכל אחד מאיתנו צבע עיניים שונה, שלא לכולנו אותו צבע עור, או אותו צבע שיער ולכן גם לא כולנו נולדנו עם אותו מבנה גוף!!!
אנשים, בפרט נשים, רוצים להגיע למשקל מסוים וזה לא קל. יש אנשים ששוקלים 70 ק"ג ונראים רזים יותר מאילו ששוקלים 60 ק"ג. מי שיש לו מערכת שרירים גדולה נראה מעוצב ורזה עם משקל הרבה יותר גבוה מאדם שאין לו כמעט שרירים – רק שכבת שומן לא קטנה. שומן קל הרבה יותר משריר. נפח ק"ג אחד שומן הרבה יותר גדול מנפח ק"ג שריר. כך שאנשים בעלי מסת שריר גדולה שוקלים אולי יותר מאחיהם השמנים עם מסת שריר קטנה, אך נראים הרבה יותר רזים, ואת זה מומלץ להבין ולהפנים.

דבר נוסף, אמיתי ונכון שהוא הדגיש ( לא משהו חדש אבל הוא הדגיש זאת בפה מלא). שבעיית ההשמנה קשורה למתח ולחץ. אנחנו עסוקים כל הזמן במה אכלתי וכמה. אנשים בוחרים לחם קל לא לפי הטעם או לפי השובע שהוא גורם להם אלא בגלל שיש בו פחות שתים או שלוש קלוריות לפרוסה. הם לא מבינים שעשר או עשרים הקלוריות היומיות הללו שהם יצליחו לחסוך לא משנות כלום במאזן הקלורי היומי. זה מצחיק, ממש בטל בשישים. כי אם אכלתי עשר או עשרים קלוריות פחות ולא הייתי מסופקת נפשית או העליתי את רמת הלחץ והמתח שלי, (כי היה לי לא טעים או פחות משביע), אפול בדרך על מאות קלוריות נוספות. ("נפילות" הן בדרך כלל עתירות קלוריות) ואיזה נזק נפשי עושה לי "נפילה" שכזו ? הכעס והתסכול, חוסר האמונה בעצמי, ירידת הערך העצמית שלי עוד.... מה גם שכאשר אני לחוצה או מתוחה או עייפה הרבה יותר קשה לי להקפיד ולהתמיד.

אז אולי ננתק עצמנו מהמספר שרשום על גבי המשקל ונתחיל להשתמש בדרכים אחרות? נבדוק שאכלנו בריא וטעים, שיצאנו לפעילות גופנית, שדאגנו לעמנו ופינקנו עצמנו בכמה דקות לפחות כל יום רק לעצמנו, שטיילנו, בילינו עם הילדים והבעל, שהגשמנו לפחות חלק גדול מרצונותינו ואז, הירידה במשקל תבוא בעקבות הדברים הללו. כן, עלינו לרכוש מודעות לגבי תזונה נכונה ותזונה נבונה, כן, מומלץ שיהיו באמתחתנו כלים לאכילה בריאה אך המשקל, כבודו במקומו מונח, נשתמש בו בתבונה! לא הוא האחראי היחידי להרגשתנו הטובה.