זרעי צ'יה

29/03/2011, מאת רותי ברקן



כבר שנים שכל פעם ממליכים "מלך" חדש. מעלים לכותרות את המאכל הכי בריא!!!

זרעי צ'יה

אם רק נאכל אותו נהיה בריאים ונאריך חיים לפחות עד 120! פעם זו הייתה הקינואה. אחר כך הגיעה עת התבלינים. בלי כורכום החיים אינם חיים. בלי עשבי תבלון – לא נגיע רחוק. אח"כ הגיע תור זרעי הפשתן. אחראים על מאזן האומגה 3 בתזונה שלנו ועל עוד דברים שונים כמו הורדת רמת הכולסטרול הרע ועוד... וכעת הגיעה עת זרעי הצ'יה! גם להם מגיע.
נכון שאני כותבת בסרקסטיות אך זה בעצם המצב. ונא לא לטעות. אני מאד בעד אכילת זרעי פשתן ואני גם מאד אוהבת אותם. אני חושבת שנכון מאד לצרוך כורכום. טעים, מגוון, צבעוני ונותן המון טעם. באמת כדאי. גם הקינואה מככבת בביתי ואין לי ספק שנכון וכדאי לצרוך את זרעי הצ'יה. אני שמה אותם ביוגורט וזה מאד טעים לי. לפזר אותם  על לחם עם גבינה לבנה פשוטה – טעים מאד. לפזר בסלט – נהדר. אני רק נגד הפיכת כל מאכל למשהו שאין לחיות בלעדיו. זה הכול. אז בואו נלמד מעט על הלהיט התורן החדש, הכוכב החדש בתחום התזונה בארץ. הרי בחודשים האחרונים לא מפסיקים לדבר עליהם . מדובר בזרעי צ'יה, התופסים מקום של כבוד בתחום המזון הבריא, הבישולים והתוספים הטבעיים.

מה הם זרעי  הצ'יה? זרעים ש "עשו עלייה" מדרום אמריקה. הוא שייך למשפחה מוכרת בארץ  - המרווה. הם מיובאים בעיקר ממקסיקו ומקורם מהמרווה הספרדית 
מה יש בו שהופך אותו ל"כוכב עליון" ולתוסף תזונה המבוקש ביותר.?
הוא מכיל כמות גבוהה מאד של אומגה 3 – חומצת שומן ש"הלכה לאיבוד"  בתזונתנו בשנים האחרונות. ויש בו לדברי אוהדיו יחס נכון בין חומצות השומן אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9, שזה מאד חשוב .

במחקרים נראה שהזרעים מסייעים לכל מיני בעיות בריאות כמו טיפול האלרגיות, אנמיה, סרטן, מחלות לב וכלי דם, התקפי לב, הפרעות הורמונאליות יתר לחץ דם, שבץ והרחבת כלי הדם. מחקרים נוספים גורסים כי לזרעי הצ'יה יש גם השפעה מיטיבה במניעת קרישיות יתר בדם מאחר והם עובדים כנוגדי חמצון ומשפרים את יכולת התגובה האנטי ויראלית. במקביל ישנם מחקרים המצביעים על שיפור היכולות הגופניות בקרב ספורטאים בעת צריכה קבועה של הזרעים אני מודעת לכך שאנשים מפחדים מכמות הקלוריות שיש בהם אז הוספת זרעי צ'יה שלמים לתבשילים, ליוגורט, לגבינות ולמזונות ניגרים אחרים משפרת את העיכול. הזרעים מייצרים ריר המסכך את צינור העיכול הארוך ומשפר את תנועת המזון לכיוון מטה. לאחר עיכול המזון הזרעים יצאו כשהם שלמים ולא תהיה תוספת קלורית משמעותית למזון. אבל אז בעצם לא קבלנו גם את אומגה 3 שבהם. על מנת לקבל את השמנים החיוניים, אומגה 3 ואומגה 6, מומלץ לטחון את הזרעים בסמוך להגשתם. ניתן להוסיפם לסלטים, לירקות מאודים ולתבשילים אחרים.
שילוב אומגה 3 בתזונה היומית חשוב מאוד לשמירה על כלי הדם והמערכת הלבבית. כמו כן, צריכת אומגה 3 מפחיתה את הסיכון לסרטן ולדלקות ומשפרת את מצב הרוח.
כדי לקבל בערך כפית אומגה 3 מזרעי הצ'יה יש לאכול כ-3 כפות זרעי צ'יה טחונים ליום. כמות כזו מספקת 12 גם  גר' סיבים תזונתיים שזה מעולה ו-4 גר' חלבון, בערך. אך אפשר גם לגוון. כף זרעי פשתן טחונים, וכף זרעי צ'יה ואולי גם מנת דג  וביחד להשיג את כמות אומגה 3 הדרושה.