הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - כוכב החדש - ויטמין D
21/04/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
עד לפני זמן קצר אף אחד לא בדק מה קורה בקשר לויטמין D שגופנו יודע ליצר בעזרתה הנדיבה של השמש.
כוכב החדש -  ויטמין D

חשבו אז שאין צורך לבדוק. הרי כולנו מסתובבים בשמש אם נרצה או לא.  מסתבר שכמעט כולם גם בארץ סובלים ממחסור בוויטמין D.(אפילו אני.).
כאשר אנשים החלו לסבול מתסמינים שונים ללא הסבר, החלו לחקור ואז גילו עד כמה חיוני הוא הנ"ל.  אפילו לטובת הירידה במשקל הוא "מגויס" !
בשנים האחרונות הוא מככב גם במחקרים רבים בתחום הדיאטה, שמראים שאצל אנשים הלוקים בהשמנת יתר רמותיו בדם נמוכות משמעותית לעומת אנשים רזים.
לפי מחקר שפורסם בכתב העת "ג'ורנל אוף קליניקל אנדוקרינולוג'י אנד מטבוליזם"
 (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism),

חסר בוויטמין  D בגיל התבגרות עלול להוביל להאטה בגדילה ולעלייה במסת הגוף.
החוקרים בדקו את רמות הוויטמין, משקל הגוף, אחוזי השומן והגובה של בנות 16־22 מקליפורניה. הממצאים הדגימו כי בקרב 59% מהן נמצא חסר בוויטמין . יש יחס הפוך בין רמות הוויטמין בדם ובין המשקל - ככל שרמותיו נמוכות יותר, כך מסת הגוף הייתה גבוהה יותר. עדיין לא ברור לחלוטין כיצד בדיוק הוא תורם לשמירה על משקל תקין, אך מחקרים הראו שהעשרת התפריט בוויטמין   D ובסידן מגבירה את חילוף החומרים של השומן.
הוא מיוצר בגופנו בעזרתן האדיבה של קרני השמש -בניגוד לוויטמינים אחרים שגופנו אינו יודע לייצר ולכן אנו חייבים לקבלם מהמזון, חומר הגלם שממנו מיוצר ויטמין D הוא כולסטרול. כן, אותו כולסטרול שכולנו התרגלנו לחשוב עליו כעל "הילד הרע בשכונה". ליתר דיוק, הוא נוצר מסוג של כולסטרול המצוי בתאי העור שלנו. כשאנו חושפים את עורנו, האור האולטרה סגול הופך את הכולסטרול הזה לוויטמין D.   .משם נישא החומר דרך זרם הדם לכבד, שם הוא עובר שינוי נוסף,  ולבסוף מגיע לכליות והן הופכות אותו לוויטמין פעיל מבחינה ביולוגית.

ויטמין D מצוי גם בשמן כבד דגים ובדגים בעלי בשר שמן כמו טונה, מקרל, סלמון, סרדינים, ובכמויות קטנות גם בחלבון ביצה, באיברים פנימיים ובחלב. אבל כיוון שהרמות שלו במזון נמוכות, יציאה לשמש היא הדרך היחידה לקבל כמויות מספיקות שלו.  והרי אסרו עלינו להסתובב בשמש בגלל הסרטן. לא? לא רק שאנו ממעיטים להסתובב בשמש, גם הפרות, שפעם רעו האחו, עברו לגור ברפתות עם גגות שמצילות עליהן מהשמש. גם קרמים עם מקדמי הגנה חוסמים את קרני השמש האולטרה סגולות.  בכך הם מפחיתים את הסיכון לסרטן, אך גם את ייצורו של הוויטמין בגוף. לכן, כדי להשיג כמות מספקת של ויטמין D, חשוב להיחשף לשמש ללא אמצעי הגנה לזמן קצוב.  החשיפה חיונית ומועילה כל עוד היא במינון הנכון ואין להיחשף לפרקי זמן ארוכים מדי.
ויש עוד המון סיבות מדוע הוויטמין חיוני כל כך אך לא אטריד אתכם. אולי בפעם אחרת. חשוב רק לזכור שגם כאן המינון הוא מילת המפתח. אין לשבת בשמש היוקדת בשעות הצהריים למשך זמן ארוך. אך חבל גם לא לנצל את עזרתה האדיבה של השמש לייצור אותו וויטמין. ממש כמו בדיאטה או בתכנית האכילה שלנו – רק הכמות קובעת!!!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
דניאלה
27/04/2010 18:40:00
כותרת:
שאלה
תגובה:
כמה זמן בממוצע יש לשהות בשמש כדי לקבל ויטמין D בכמות מספקת אך מבלי להזיק לעור ?
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il