הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - טוסט גבינה צהובה
09/02/2010, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
בין כל המאכלים "האסורים" שכל אנשי הדיאטה מפסיקים לאכול מיד כשהם מתחילים לשמור, אפשר למצוא את הטוסט עם הגבינה הצהובה.
טוסט גבינה צהובה

כל אדם בר דעת, שעולה במשקל או שרופאו קורא לו ומסביר לו שעלתה לו רמת הכולסטרול הרע, מוותר על הטוסט מיד – בדרך כלל  בצער רב ובכאב לב. מה טעים יותר ופשוט להכנה כמו טוסט טעים??.. נכון, גבינה צהובה היא עתירת שומן ובפרט שומן רווי אך היא גם עתירת סידן. מה גם שהיום ניתן למצוא גבינה צהובה דלת שומן – (5% שומן או 9% שומן) – מה שעושה את הדבר קל יותר.

נכון, גבינה צהובה שמנה מעט יותר היא לפעמים הרבה יותר טעימה אך היא גם פחות בריאה. וגם כאן תקף הכלל שאם אוכלים מעט אפשר ליהנות ממאכל יותר עתיר, אם רוצים כמות – מומלץ להסתפק בעתיר שומן פחות. אני בדקתי את אותן גבינות דלות שומן – הן טעימות כשהן טריות. אח"כ הן הופכות למשהו עם טעם של פלסטיק. שוב ננצל את הכלל – לקנות מעט, לא לעשות מאגרים בבית. גם במרכולים מומלץ לבדוק תאריך אחרון לשווק.
כבר אמרנו שאחד היתרונות הבולטים בגבינה הצהובה הוא כמות הסידן הגדולה שקיימת בה- פי שבעה - תשעה מאשר בגבינה הלבנה.
 היות שהסידן הוא המינרל השכיח ביותר בגוף, ורובו  מרוכז בעצמות. בנוסף הסידן גם מהווה מרכיב חשוב של השן ומשחק תפקיד במערכת העצבים ובכיווץ שרירים.אולם כאמור, מרבית הסידן בגוף מרוכז בעצמות , מכאן ניתן להבין שתפקידו המרכזי הוא בבנייה ובשמירה על מסת העצם. צריכה לא מספקת של סידן עלולה להתבטא בגיל מבוגר במחלה הקרויה :אוסטאופורוזיס.(  מכאן חוזרים למצב שאנשים צעירים צריכים לצרוך כמות נכבדה של סידן ולבנות את עצמותיהם חזקות וזאת בכדי לשלול אפשרות לאוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר יותר. )

הדעות חלוקות מאד לגבי צריכת מוצרי חלב אך כולנו מסכימים שהמקור העיקרי לסידן בתזונה הוא חלב ומוצרי חלב, כאשר הגבינות הצהובות מככבות – הן עתירות במיוחד בסידן. לשם השוואה- בגבינה לבנה יש 100 מ"ג סידן ל- 100 גרם, בעוד שבגבינה צהובה יש בין 700-1000 מ"ג סידן ל-100 גר`.
אם נשווה מנה של גבינה לבנה למנה של גבינה צהובה. ובכן- 2 כפות  גבינה לבנה 5%  ששוות ערך ל- 100 גרם , מכילה בין 100-200 מ"ג סידן, בעוד שפרוסה אחת של גבינה צהובה לייט שמשקלה 28 גרם וערכה גם כן נקודה אחת, מכילה כ-286 מ"ג סידן.
כלומר , מנה אחת של גבינה צהובה מכילה לפחות פי 2.5 סידן בהשוואה למנת גבינה לבנה.
יש לציין שהסידן אינו נהרס בחום, ולכן ערכו התזונתי נשמר גם כאשר הגבינה נצרכת כחלק מטוסט , פיצה , פשטידות וכו`. הכולסטרול הוא שומן שמקורו מהחי ( בשר , עופות , דגים , ביצים ומוצרי חלב ). רמות תקינות של כולסטרול חיוניות לגוף, אולם רמות גבוהות בדם מהוות גורם סיכון משמעותי להתפתחות של מחלות לב וכלי דם, ןלכן מחייבות התייחסות תזונתית, שילוב של פעילות גופנית ובמידת הצורך התערבות תרופתית.

מבחינה תזונתית מקובל להגביל בשר שמן ומוצרי חלב שמנים.
אחת התפיסות המוטעות לגבי הגבינה הצהובה היא הסברה שגבינה צהובה עתירה בכולסטרול ולכן " אינה בריאה " ואינה מתאימה לאנשים שנמנעים ממזונות עתירי שומן וכולסטרול. די להביט בטבלת הנתונים הבאים, כדי להבין שבגבינה צהובה יש פחות כולסטרול מאשר בעוף ובדגים ( בטבלה נכללו עוף ודגים המומלצים)
 מנת עוף - 100 גרם מוכן יש בה 70-80 מ"ג כולסטרול
 מנת דג - 100 גרם מוכן מכילה כ-70מ"ג כולסטרול
 מנת גבינה צהובה 1- 2 פרוסות - 25-50 גרם- 28% 21-42 מ"ג כולסטרול
 גבינה צהובה לייט  9%  - מכילה רק 7.7 עד 15.4 מ"ג כולסטרול.
  7.7-15.4 מ"ג

 גבינה צהובה היא גם מאכל המותאם לילדים ונוער וחיוני לגדילתם ולהתפתחותם.
אחת התועלות הבריאותיות החשובות לילדים הוא החלבון שמהווה מרכיב חשוב בגדילה המואצת בתקופת גיל זו. והתועלת השנייה היא הסידן, שכפי שכבר הדגשנו נחוץ לגדילת העצמות. יש לציין שמסת העצם המרבית נקבעת בתקופת הילדות ובמיוחד בגיל ההתבגרות.
שתי פרוסות גבינה צהובה מספקות כמחצית מכמות הסידן הנחוצה לילד וכשליש מזו של המתבגר.
הוסיפו לכל זה את הפיתוח החדשני של גבינות צהובות דלות שומן ותגלו, שעכשיו, יותר מתמיד , תוכלו ליהנות משפע היתרונות הבריאותיים שמציעה גבינה צהובה.
מכאן שטוסט עם גבינה צהובה יכול להיות מאכל מתאים וטעים. גם תוספת קטשופ שהילדים כל אוהבים מוסיפה לאיכויותיו את הליקופן. גם זה מבורך! - חבל לוותר!

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il