הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - המזון ששומר על בריאותנו
29/12/2009, מאת רותי ברקן - מנחת קבוצות תמיכה
קיימים מחקרים שאספו נתונים מיותר מחצי מליון נשים אירופאיות וזאת כדי לגלות שכמות סיבים גבוהה במזון מורידה את הסיכון לסרטן, בעוד צריכה קבועה של בשרים מעובדים מעלה אותו.
המזון ששומר על בריאותנו

צריכה של יותר מ‭26-‬ גרם סיבים תזונתיים ביום קשורה עם שכיחות נמוכה יותר של סרטן שד שאינו קשור לאסטרוגן בנשים בגיל 50 פלוס; צריכה גבוהה של חמאה קשורה לשכיחות גבוהה יותר של סרטן שד בנשים צעירות עד גיל ‭;50‬ צריכה גבוהה יותר של בשרים מעובדים, דוגמת נקניקים ונקניקיות, קשורה לשכיחות גבוהה יותר של סרטן שד בנשים בגיל 50 ומעלה; לא נמצא קשר בין צריכת בשר ללא חומרי שימור, מוצרי חלב וביצים לבין סרטן שד בנשים.
 
עלינו להודות על כך שכבר שנים נערכים מחקרים האם קיימת ההשפעה של רכיבי מזון שונים על מניעה – או על העלאה – של הסיכון לסרטן שד בנשים. הנתונים נאספו ממחקרים בעלי ההיקף הגדול ביותר עד היום, שנערך על ידי המכון הלאומי לחקר הסרטן.המחקר נערך במילאנו שבאיטליה,הוא כלל נתונים מ‭320-‬ אלף נשים מארצות אירופה: איטליה, צרפת, יוון, אנגליה, גרמניה ודנמרק. מחקר נוסף גדול מאד נערך גם במכון הלאומי לחקר הסרטן במרילנד שבארה"ב, ובו נאספו נתונים מ‭185-‬ אלף נשים בנות 50 פלוס ולאחר הפסקת המחזור.
 
מחקרים כה גדולים שבודקים את הקשר בין שכיחות של מחלות לבין צריכת רכיבי מזון יכולים לאשר או לחזק כיווני חשיבה והבנה לגבי הקשר בין תזונה לבין מחלת הסרטן. מתברר שלמזון בכלל ולסיבים התזונתיים בפרט, חשיבות יותר גדולה ממה שחשבנו בשמירת הבריאות ובמניעת סרטן שד בנשים. כמו כן, תזונה מגוונת - הכוללת בשר לא משומר, דגים, מוצרי חלב, ביצים, כחמישה ירקות, כשלושה פירות, דגנים מלאים, קטניות, שומנים, בעיקר אומגה 3 ושמן זית - יכולה לתרום להפחתת הסיכון לסרטן שד בנשים.
 
כמות הסיבים הגבוהה ביותר נמצאת בעיקר בקטניות, כשהמובילות הן אפונה יבשה, עדשים, שעועית שחורה, שעועית אדומה, חומוס ופולי סויה. כוס קטניות מיובשות מבושלות מספקת בין 10 ל‭16-‬ גרם סיבים תזונתיים. כוס אפונה קפואה מבושלת מספקת כ‭9-‬ גרם סיבים. כוס ירקות מעורבים קפואים מבושלים מספקת כ‭8-‬ גרם סיבים. כוס דגנים מלאים מבושלים, דוגמת פסטה מלאה או קוסקוס מלא, מספקת בין ‭4.5‬ ל‭6.3-‬ גרם סיבים. שתי פרוסות לחם מלא מספקות כ‭5-‬ גרם סיבים. מנת פרי מספקת ‭5-3‬ גרם סיבים.
שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il