הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - אימון כושר אישי
24/06/2008, מאת אור רם - מאמן כושר אישי
חלק ו'
מה זה בדיוק אימון אישי?
אימון כושר אישי

בשבוע שעבר עסקנו בשאלה "כיצד בוחרים מאמן אישי?".

בשבוע שלפניו הכרנו אביזרים נלווים לאימון גופני בבית.

לפני כן עשיתי סדר בשאלה איזה ציוד אירובי ואיזה ציוד כוח לקנות הביתה.

בראשית הסידרה הכרנו את האפשרויות העומדות בפני מישהו הרוצה להתחיל ולהתאמן.

היום ננסה לענות על השאלה מה זה בדיוק אימון אישי.

אימון כושר אישי הוא תהליך אשר שותפים בו שניים: המתאמן (לרוב- אחד) והמאמן. יחד, הם מנסים לעמוד במטרות שהגדירו יחד: שיפור הכושר, ירידה במשקל, שיקום ועוד.

באימונים אשר הפלטפורמה שלהם היא גופנית ייתכן מרכיב תהליכי: יש מאמנים שתרומתם מסתכמת באימון הגופני עצמו ויש כאלו שתרומתם היא בתחומים נוספים:

הוספת אתגר, עניין ועוד- שיתרמו להתמדה של המתאמן.

מימד תהליכי: רבים מהמתאמנים מגיעים לאימון אישי מתוך החלטה על שינוי. בין אם השינוי הוא פיזי (רצון לרזות, לטפל בבריאות, במדדי הדם השונים ועוד) ובין אם השינוי הוא נפשי (צמתים בחיים, דימוי גוף בעייתי, ועוד) האימון הוא חלק מתהליך גדול יותר, שניתן לנהל בעזרת מספר אנשי מקצוע שונים (דיאטנית, פסיכולוג, וכו') מאמן מנוסה יכול לסייע בתחומים המשיקים, כמובן מבלי להתיימר למלא את מקומו של פסיכולוג, דיאטנית קלינית, פיזותרפיסט ועוד.

רבים מהמאמנים אוהבים להמליץ על תוספי מזון. הסיבה העיקרית היא כלכלית: הם מתוגמלים יפה על מכירת מוצרים כאלו. מעבר לעובדה שרובם אינם מוסמכים להמליץ על תוספים, ישנו המימד של יעילות התוספים: לאחרונה פרסמה ה-FDA  (מנהל התרופות האמריקני) חלוקה לארבע קטגוריות של יעילות התוספים: החל מכאלה שנמצא שהם מזיקים, דרך כאלו שלא נמצא שהם מזיקים וכאלו שייתכן שאינם מזיקים ועד כאלה שייתכן והם מסייעים. מהניסוחים ניתן להבין את הזהירות ואת החשש של האמריקנים, שהם מהמובילים בתחום בעולם. לכן, כדאי להתייעץ עם אדם מוסמך לפני שקונים תוסף.

האימון עצמו מורכב, לרוב, מפרק של חימום המפרקים, השרירים והעלאת הדופק וחום הגוף. נקרא לו בשם הכולל והמוכר "חימום".

אחריו, לרוב, יש פרק של האימון הפיסי עצמו, כולל שימוש באביזרים שהוצגו בפרקים הקודמים: אימון אירובי (שיכול להתקיים בבית או בחוץ, בריצה, רכיבה על אופניים, הליכה, אך גם – בעזרת מאמן אישי מיומן באמצעות אימון רצוף ואינטנסיבי שבו לא נאפשר התאוששות, מה שישמור דופק גבוה ושריפת קלוריות מואצת)

או אימון כוח מסוג כלשהו: משקולות, גומיות, פילאטיס, יוגה או שילוב ביניהם.

החלק של הפעילות האירובית ושל אימון הכוח משתנה על פי מספר האימונים בשבוע, מטרות האימון, העדפות המתאמן וגם העדפות המאמן.

לבסוף, לרוב, יש שלב של מתיחות, שחרור השרירים, גמישות ועוד.

אימון אישי אורך לרוב בין 45 דקות לשעה וחצי, תלוי בסוג האימון, רמת הכושר ועוד.

על הכל כדאי לסכם עם המאמן מראש ולתאם ציפיות, כדי שלא תהיינה הפתעות ואכזבות.

על מנת לראות תוצאות יש להתמיד בפעילות. כדאי להפוך את האימונים לדרך חיים ולמשהו אוטומטי שנעשה ללא שיקול דעת ומבלי לאפשר להתלבטויות ולספקות לחלחל. ("אולי לא היום", "אתחיל מחר" ועוד)

 

בהצלחה

אור רם

מאמן אישי

www.orram.co.il

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il