הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - תוספת מלח באוכל יכולה לסייע לירידה יעילה ומהירה יותר במשקל
11/01/2018, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
מחקר חדש, שנוי במחלוקת, שעלה לכותרות בבריטניה, טוען כי אכילה מוגברת של מלח יכולה לעזור לנו לרדת במשקל. טענה שהיא מנוגדת לכל מה שחשבנו וידענו עד היום.
תוספת מלח באוכל יכולה לסייע לירידה יעילה ומהירה יותר במשקל

בניגוד לתאוריה הרווחת והידועה כיום, המחקר החדש טוען כי קוסמונאוטים רוסיים היו רעבים יותר כאשר צרכו יותר מלח מאחר וגופם הפך, לכאורה, יותר שומן למים. המחקר טוען למעשה כי מלח יכול לעודד חילוף חומרים במסלול של פירוק שומן ולכן יול לסייע לירידה במשקל.

על הסכנות בצריכת נתרן מרובה מדברים כבר שנים רבות. על השפעת המלח על עלייה בלחץ הדם, השפעת המלח על תפקודי כליות והיווצרות אבנים בכליות – מזהירים לא מעט. כך שתוצאות מחקר זה אכן מעוררות שאלות רבות. 
חשוב בכל זאת לזכור כי ההמלצה לא לעבור 6 גרם נתרן ביום עדיין קיימת, בשל הסכנות הבריאותיות שבצריכת נתרן. סכנות אשר עומדות במבחן הקליני, מבחן המציאות ורלונטיות במיוחד לכבדי משקל, בעלי לחץ דם גבוה ואנשים אם מחלות קרדיאליות (לבביות).
חוקרים באוניברסיטת הארוורד טוענים כי ממצאי המחקר אכן מדהימים ומרתקים. ד"ר מלני הוניג, מרצה בבית הספר לרפואה ספרה לניו- יורק טיימס כי הממצאים הם חדשניים ומרתקים.
מסתבר שחוקר גרמני, ד"ר טיצן, בדק קוסמונאוטים בתחנת החלל (לשעבר מיר) ועקב אחרי משקלם, צריכת המזון שלהם וכמויות השתן. הוא גילה כי למרות הצריכה הגבוהה של מלח, שתו הקוסמונאוטים פחות מים בעוד שכמות השתן לא השתנתה כלל. ממצא זה נגד את כל מה שהייה מקובל לחשוב עד כה – צריכת כמות מלח גבוהה משפיעה על הצמא ומעודדת שתיית מים. השתייה המועטת, באופן יחסי, לא צמצמה את כמויות השתן מה שמרמז כי ישנו מקור נוסף, אנדוגני (פנימי) ליצירת מים בגוף.
לפי התאוריה של ד"ר טיצן, גוף הקוסמונאוטים מפרק שומן ליצירת מים.

מבחינה ביוכימית ותפקודית, חייב הגוף לייצר איזון מלחים ולכן כאשר יש צריכה מרובה של מלח יש בהכרח צורך בכניסת מים מגברת לרקמות. אם המים לא מגיעים ממקור חיצוני – הרי שהגוף צריך לייצר את המים על ידי חילוף חומרים במסלול שונה ממה שהכרנו עד כה. במחקר אחר, בהם נבדקה תאוריה דומה על חיות מעבדה, על עכברים, נכתב  כי עכברים אכלו 25% יותר, רק כדי לשמור על משקל גופם, כאשר צרכו כמויות מלח גבוהות. המסקנה גם במחקר זה הייתה שהגוף בזמן צריכת מלח גבוהה ומחסור במים – ייצר כפי הנראה את המים מפירוק שומן.
מבחינה מעשית, אין צורך להוסיף הרבה מלח למזון, בתפריט היומי, כדי לרדת במשקל, להפך – יש להקפיד לא לעבור כמויות מומלצות. לדברי החוקרים, אנו צורכים למעלה מ 75% מכמות הנתרן כבר מלחם ומדגני בוקר וארוחות מוכנות.
ממצאי המחקר מהרווארד מגיעים אחרי שחוקרים מאוניברסיטת בוסטון פרסמו כי צריכת נתרן בכמות של פחות מ 6 גרם ליום הראתה דווקא עלייה בלחץ דם. לדברי החוקרים אין להורות על צריכת נתן מאוד נמוכה משום שיש לזכור כי מלח יכול לעודד עליית רמות הורמונים מסויימים אשר תפקידם לאזן לחץ דם.


אם סקירה זו מעט מבלבלת – הרי שההמלצה הברורה ביותר היא לצרוך נתרן בכמות סבירה של כ 6 גרם נתן ביום ולא להגזים לכאן או לכאן.
אם נסתכל מעט על מזונות ותכות הנתרן שלהם נראה שכולנו עוברים בקלות את הכמות המומלצת ולכן, גם אם יש תרומה למלח בתהליך הירידה במקל ובפירוק השומן – הרי שהמלח הדרוש כבר נצרך על ידינו ממילא.
10 המזונות העשירים במיוחד בנתרן (בסדר אקראי) : 
1. לחם עם שמרים
2. פיצה
3. נקניקים
4. מרקים
5. עוף מוכן בגריל
6. גבינות
7. דגני בוקר
8. ארוחות מוכנות מוקפאות
9. דגים בעיקר דגים מלוחים
10. צ'יפס


בכל דיאטה יש לשלב הרבה ירקות טריים וירקות מאודים, שתי מנות פרי ביום ביצה אחת או מנה אחרת של חלבון שלם. ניתן לשלב מנה אחת ביום של מזון עתיר בנתרן אך להמנע ככל שניתן ממזון מוכן, ארוחות מוכנות ומוקפאות ולא טריות ובעיקר – לשמור על איזון.
מלח יכול בתנאים מסוימים לעודד פירוק שומן – נקודה מעניינת למחשבה, אך מסוכנת ליישום (כשמדובר על עודפי מלח, מעבר למה שאנו צורכים על בסיס יום יומי).

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2018 Diets.co.il