הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - משמש או אפרסק
14/06/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
שאלה טובה אין ספק
בהמשך לכתבה על מלון ואבטיח ומי מהם יותר מבטיח - אני רוצה שנחשוב על משמש או אפרסק גם בעניין של ירידה במשקל ושילוב בתפריט דיאטה, אבל גם מבחינות אחרות כמו תכונות וסגולות המיוחסות להם
משמש או אפרסק

תכונות אלה רלוונטיות לכל אחד מאיתנו.
לפני הכל חשוב לזכור שהפירותהעונתיים כמו משמש אפרסק שזיפים ונקטרינות הם פירות מטע והם מרוססים. כדאי תמיד  לרחוץ היטב במים מים ועם חומר לניקוי פירות וירקות. בפירות העונה בקיץ יש ויטמינים מינרלים, לרוב גם סיבים תזונתיים, אנטיאוקסידנטים וחומרים ייחודים נוספים לכל פרי. רובם יסייעו לנו לשמור ל תזונה נכונה, בריאה ומעודדת ירידה במשקל.

משמש בינוני אחד (כ 35 גרם), מספק כ 17 קלוריות. כמעט כל הקלוריות מפחמימות מתוכם 2 גרם סיבים.
המשמש עשיר בנוגדי חימצון גם מבחינת המגוון וגם מבחינת הכמות היחסית בפרי. המשמש מכיל ויטמין A בכמות יפה וקרוטנואידים, ויטמין C, פנולים וחומרים נוספים.
למשמש תכולת פלבנואידים גבוהה (חומר שנחשב כאנטי דלקתי שנמצא גם בתה ירוק). אחד מהחומרים הללו הוא קטצין catechism, כאשר במשמש בינוני אחד יש כ 4-5 גרם קטצין. נמצא כי קטצין הוא חומר אנטי דלקתי ומסייע להגנה על כלי דם. כמו כן נמצא כי תפריט עשיר במשמשים יכול לסייע לאיזון לחץ דם.
תכולת הסיבים הגבוהה יחסית, מסייעת לעיכול תקין, לאיזון רמות סוכר ורמות שומנים בדם.

מה לגבי אפרסק?

באפרסק יש כ 13 קלוריות (באפרסק קטן עד בינוני). רוב הקלוריות מפחמימות אך בכל זאת מעט פחות מ 10% מהקלוריות מגיעות גם מחלבון. האפרסק מכיל אמנם ויטמין C וויטמין A אך פחות מהמשמש.
יחד עם זאת יש באפרסק יותר אשלגן, סידן ומגנזיום מאשר במשמש.
באפרסקים כמו במשמשים יש תכולה גבוהה יחסית של פלבונואידים ואנטיאוקסידנטים נוספים מקבוצות שונות.
אחת התכונות המיוחסות לאפרסק היא הגנה על הראייה בזכות רמות הלוטאין והזאקסנטין שיש בו.
אחד החומרים החשובים ביותר באפרסק היא החומצה הקפאית אשר מהווה אנטיאוקסידנט מאוד חשוב לשמירה על בריאות תקינה בכלל, מסייעת במניעת סרטן ומחזקת מאוד את מערכת החיסון מפני נגיפים ופטריות. החומרים הפעילים באפרסק מסייעים בטיפול ובהגנה כנגד בעיות בכלי דם ובלב.


אם נסכם מה בין משמש לאפרסק נראה ששני הפירות טובים כמקור לחומרים אנטי דלקתיים, להגנה על מערכת העיכול ומערכת כלי הדם והלב. במשמש יש יותר ויטמינים ובאפרסקים יותר מינרלים. שניהם דלי קלוריות וטובים לשילוב בתפריט דיאטה דל קלוריות.


כך שהקיץ עוברים מענבים למשמש ואפרסקים, מרזים ונהנים מבריאות טובה.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il