הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מלון או אבטיח
09/06/2017, מאת מיכל אור רודיך
מה יותר מבטיח?
פירות העונה הרבים משאירים אותנו פעמים רבות עם השאלה מה עדיף, מה פחות משמין או מה יותר נכון לאיזון סוכר, כולסטרול או בכלל מה טוב לנו.
מלון או אבטיח

בשבועיים שלושה הקרובים נשווה בין פירות שונים, נבחן טעמים צבעים וקלוריות ונוכל לבחון, כל אחד במסגרת התפריט שלו, מה מתאים לנו יותר
הראשונים להשוואה הם האבטיח והמלון שני פירות זמינים, טובים לאכילה בכל שעות היום, טעימים וקל לארח איתם.


תחילה לערכים התזונתיים:
ל 100 גרם   (כוס קוביות = 150 גרם לערך)  
                                               מלון                               אבטיח
קלוריות                                    34  קק"ל                        30  קק"ל
פחמימות                                  8 גרם                            8 גרם
חלבון                                       פחות מ 0.2 גרם             פחות מ 0.2 גרם
שומן                                        פחות מ 0.5 גרם             0 גרם
נתרן                                        16 מ"ג                          1 מ"ג

מבחינת ויטמינים ומינרלים – האם יש הבדל?
A  ויטמין                3,380 IU  (כ 68% מצריכה יומית מומלצת)            570 IU  (כ 11% מצריכה יומית מומלצת)
B   ויטמין               36.7 מ"ג                                                          8.1 מ"ג
חומצה פולית           כ 21 מק"ג                                                        כ 3 מק"ג
סידן                       9 מ"ג                                                               7 מ"ג
אשלגן                    267 מ"ג                                                           112 מ"ג

בנוסף יש כמות מאוד דומה של ברזל בשני הפירות, ויטמיני B שונים, מנגן ועוד.

למעט הצבע של הפירות והטעם, לכאורה אין הבדל ביניהם, האמנם?
אם מתייחסים רק לערכים כפי שנמדדו נראה שבאמת אין הרבה הבדל, יחד עם זאת במלון יש בכל זאת איכויות תזונתיות מאוזנות קצת יותר מאבטיח. אם נצטרך להחליט מלון או אבטיח – ההחלטה לדעתי תלויה בפעילות הגופנית ובצרכים.
אם אנחנו מעוניינים באנרגיה זמינה ומהירה, התעוררות או בוסט לפעילות גופנית, לפני פעילות כמו ריצה או הליכה – נעדיף את האבטיח. אם נרצה אנרגיה מתונה יותר לפני שחיה או ריצה ארוכה יותר הייתי בוחרת מלון.
אם כוס אבטיח תהייה מנת הפרי היומית שלי בתפריט של 1000 קלוריות או של 1200 קלוריות, הייתי בוחרת במלון בלפחות 4 עד 5 ימים מתוך 7 ימי השבוע ו 2 עד 3 ימים באבטיח לגיוון.
בכל מקרה את המלון או האבטיח רצוי לאכול קר, אך לא קר מידיי, אפשר לשלב עם מעט גבינה צהובה (רצוי 9% לא יותר), גבינה לבנה או קוטג' או אפילו גבינת מוצרלה. למרות המסורת לאכול גבינה בולגרית עם אבטיח, השילוב פחות מוצלח למי שמעוניין בתזונה בריאה ובירידה במשקל בשל כמויות הנתרן הגבוהות בגבינה.


מה עוד אפשר להגיד על אבטיח ומלון, שלא תמצאו בפירוט הרגיל של ערכים תזונתיים?
אבטיח – מה כבר יכול להפתיע?
באבטיח יש פי 1.5 יותר ליקופן מאשר בעגבניות! ליקופן הוא קרוטנואיד, אנטיאוקסידנט יעיל בסיוע לחיזוק מערכת החיסון, שמירה על נשימה תאית תקינה, שמירה על בריאות העין ועוד.
באבטיח יש ציטרולין – חומצת אמינו שמסייעת להרגעת שרירים, ותורמת, בהפיכתה לארגנין, לבריאות הלב ומערכת החיסון.
בחלק הירקרק-לבן של פנים הקליפה יש כמות גבוהה יותר של ציטרולין, ושל סיבים, כך שחשוב לאכול שכבה זו.
בנוסף, יש באבטיח חומרים אנטי דלקתיים שיכולים לסייע גם נגד תהליכי כאב. הכמות של חומרים אלה אמנם לא גבוהה מאוד, בוודאי לא בכוס קוביות אבטיח ליום, אך יכולה לסייע לרגליים כואבות פחות ולהרגעת שרירים.


ומה בנוגע למלון?
מלון ידוע כמסייע לבריאות העור, מסייע לאיזון ושמירה על לחץ דם תקין וכן מסייע למניעת היווצרות אבנים בכליות. כמויות האשלגן והסידן הגבוהות, באופן יחסי, מעניקות לפרי יתרונות תזונתיים לבריאות בעצמות, השיער ומערכות אחרות.
במלון ניתן למצוא לותאין וזאקסנטין, חומרים חיוניים לבריאות העין ושמירה על ראייה תקינה וחדות ראייה טובה יותר. כמו כן מכיל המלון סיבים תזונתיים ולכן מומלץ בהליך ירידה במשקל, שמירה על בריאות מערכת העיכול ועוד.
האינדקס הגליקמי של מלון נמוך יחסית, למרות מתיקותו ולכן מומלץ לשלבו, כמנת פרי טובה ומתאימה, גם בתפריטים המתאימים לאנשים הסובלים מסוכרת או מבקשים לאזן את רמות הסוכר שלהם בדם.

לשאלה מה כדאי יותר אבטיח או מלון – כפי שאתם רואים, אין תשובה חד משמעית. תלוי מה אתם אוהבם, מה הצרכים שלכם באופן כללי וכמה פעילות גופנית אתם עושים.

בשבוע הבא נראה מה כדאי יותר – שזיפים או משמשים? מה אתם יותר אוהבים? – שתפו אותנו!


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il