הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - דיאטת גרסון
14/05/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
בריאות והרזייה יכולים ללכת יחד
מכירים את תחושת הלחץ שאחריה לאט אבל בטוח מתחיל הראש לכאוב? הפעם אני רוצה להכיר לכם תכנית תזונה מיוחדת שבמקור פותחה כדי לטפל בכאבי ראש, ליתר דיוק – במיגרנות .
דיאטת גרסון

מקס גרסון הייה רופא יהודי גרמני, נולד בפולין (אז אזור בשליטת גרמניה) ונפטר בארה"ב, בילה את רוב שנותיו בגרמניה. את התכניות התזונתיות שלו הוא פיתח ב 1927 לטיפול והקלה על מיגרנה ושחפת ושנה מאוחר יותר פרסם תכנית תזונתית לטיפול בסרטן.
לניו יורק הגיע גרסון ב 1936 אחרי שעזב את גרמניה ב 1933 ונדד לוינה ופאריז, טרם עזיבתו את אירופה. בשנת 1953 פורסם לראשונה הספר של גרסון שעסק ב 50 מקרים של חולי סרטן בהם טיפל. גרסון נפטר מדלקת ריאות בשנת 1958 בניו יורק כשהוא מתקרב לגיל 80, לא לפני שהשאיר אחריו מורשת חשובה וחלוצית הדוגלת בתזונה נכונה ודיאטה מיוחדת לא רק לירידה במשקל אלא חשוב מכך – בריאות מערכת העיכול כבסיס לבריאות הגוף כולו.
שיטת גרסון או דיאטת גרסון היא תכנית תזונתית המשלבת מזון לא מבושל, טרי וטבעוני עם חוקני קפה.
השיטה נמצאה יעילה למקרים רבים של כאבים כרוניים, בעיות דלקתיות כרוניות, בעיקר במעי, סוגי סרטן שונים ומיגרנות. אני שמחה לשתף אתכם בשיטה מפני שהיא דרך מצויינת לנקות את הגוף, לאכול בריא ולרזות יפה. אז תכינו את עצמכם לתכנית מעט מרכבת – אבל שווה כל יום של מאמץ.

דיאטת גרסון מתבססת על 15-20 ירקות ופירות אורגניים לא מבושלים ובעיקר בצורת מיצים. יש לשתות כוס מיץ כל שעה לערך, סה"כ 13 כוסות מיץ ליום. בחלק מהימים ניתן לאכול סלטים ומאכלים מחוממים אך לא מבושלים. מרבית המיצים מרכבים מתפוח, גזר ועלים ירוקים שיכולים להיות תרד או קייל או כרוב.
דוגמה למיץ חשוב ומזין נוסף, הכלול בתפריט היומי, הוא המיץ הירוק המרכב מ: רבע ראש חסה כהה , 2 או 3 עלי סלק צעירים, תפוח, חצי פלפל ירוק, מספר עלי רוגולה, מספר עלי בייבי סגולים וירוקים כהים ו 2 עד 3 עלי כרוב אדום. ניתן להוסיף מעט נבטי אלפאלפא או נבטי ברוקולי. את המיץ הירוק, כמו את מיץ התפוח גזר ועלים ירוקים, יש לשתות טרי ולא לשמור במקרר. יש להכין כל פעם כמות טריה מחדש.


מתכון נוסף בלתי נפרד, הוא מרק ההיפוקרטס הידוע של גרסון. מרק המרב מ:
שורש סלרי (לקלף בעדינות את השכבה החיצונית) או כמה גבעולי סלרי
שורש פטרוזיליה בינוני
מעט עלי פטרוזיליה עם גבעולים (מוסיפים בסוף)
כרישה – יחידה גדולה או שתיים קטנות
שן אחת או שתיים של שום
בצל בינוני
חצי ק"ג עגבניות אורגניות
חצי ק"ג תפוחי אדמה אורגניים עם קליפה אכילה – רחוצים היטב
אופן ההכנה:
מכניסים את הירקות בחתיכות גדולות לסיר ומכסים במים
מביאים את המים לרתיחה ומנמיכים את האש לקטנה במיוחד
מכסים את הסיר ומבשלים באיטיות על אש קטנה מאוד במשך כשעתיים או עד שהירקות רכים
מכניסים הכל למכונת מיצים ו מעבד מזון או עם מעבד ידני – טוחנים למעשה את הירקות יחד עם המים למרק אחיד. אוכלים חם אך לא חם מאוד. ניתן לשמור ל 48 שעות בלבד. יש לחמם באיטיות בסיר ולא במיקרו.
המרק מספק מינרלים וויטמינים רבים, מסייע בחיזוק מערכת החיסון ולניקוי כבד.


דיאטת גרסון היא שילוב של שתיית 13 כוסות מיץ, מרק היפוקרטס ומנות של ירקות כמו: סלט ירקות שורש אורגניים, סלט ירקות גינה, סלט שעועית ירוקה עם ברוקולי ועגבניות, סלט עדשים ועוד וכמו שציינתי קודם – חוקני קפה.
חוקני קפה יש לעשות בזהירות ורצוי בתאום עם איש מקצוע.  כעקרון מרתיחים כליטר מים מסוננים ומוסיפים 3 כפות שטוחות של קפה טחון איכותי (רצוי אורגני), מבשלים מספר דקות ונותנים לקפה המבושל להצטנן לטמפ' חדר. לאחר מכן מעבירים לערכת חוקן ומחדירים את צינור החוקן דרך פי הטבעת. מכניסים את הקפה למעי דרך הצינור, מוציאים את הצינור וממתינים עד 12 דקות (כדאי לנסות להחזיק לפחות 10 דקות). לאחר מכן משתחררים בשירותים. יש לחזור על הפעולה פעם ביומיים בהתחלה ולא יותר מפעם אחת ביום. חוקנים אלה חשוב לעשות לתקופה מוגבלת ורק לאחר התרוקנות מקדמת בשירותים. החוקנים הללו אינם מיועדים לנשים הרות. חשוב לזכור כי אין בחוקנים אלה המלצה רפואית וכי רצוי להיוועץ באיש מקצוע לפני תחילת הטיפול.


עכשיו, לאחר ההבנה הבסיסית של השיטה, כדאי לגשת לירקן הקרוב או לסופר ולהצטייד בשפע של פירות וירקות אורגניים. פירות או מיץ פירות ניתן לשלב עד פעמיים ביום בשבועיים הראשונים.
בשיטה זו של דיאטת גרסון ניתן להוריד בין 2 ל 8 ק"ג בחודש – תלוי במצב הבריאותי, במצב ההתחלתי ובתכנית האישית.
השיטה מומלצת בדרך כלל לאנשים שזקוקים לניקוי מערכת העיכול, סובלים מעודף משקל ו/או ממחלות דלקתיות כלשהן.
ירקות מומלצים במיוחד: ירקות שורש, ברוקולי, קייל, כרשה, כרוב, כרוב ניצנים, קישואים, פטריות, חסה מסולסלת, באק צ'וי וכרובית.
פירות מומלצים במיוחד: תפוחים, אגסים, בננות, תותים, פירות יער, חמוציות טריות, פטל שחור, דובדבנים, אננס, מנגו, קיווי, אסאי וגוג'י ברי.


בהצלחה



 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il