הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מה בין תוויות לדיאטה?
29/03/2017, מאת מיכל אור רודיך
למה אנחנו צריכים לקרוא את התווית ומה זה מוסיף לדיאטה?
אחד הדברים הראשונים ששומעים מהדיאטנית או בקבוצות תמיכה לירידה במשקל – הוא לבדוק את התוויות שעל גבי מוצרי המזון שרוצים לאכול (עוד לפני הקנייה).
מה בין תוויות לדיאטה?


על התווית מצוינים כל הערכים התזונתיים של המזון הארוז: כמות הקלוריות, כמות הפחמימות, החלבונים והשומנים ולרוב גם מינרלים או ויטמינים שמשרד הבריאות דורש לציין, או רכיבים שיש להם ערך שיווקי, כלומר – שהצרכנים, כלומר אנחנו, מחפשים.

מעבר לכמות הקלוריות הכללית חשוב להבין ממה מורכב המזון, כמה בפחמימות יש או כמה שומן יש – הכל בהתאם לסוג הדיאטה שאנחנו עושים.
אם לדוגמה אנחנו מקפידים על שיטת דיאטת 17 הימים, אנחנו מחפשים מזונות עם כמות פחמימות נמוכה מאוד, עם כמות שומנים קטנה מאוד ורצוי גם פחות נתרן.
אם אנחנו בתהליך של ניקוי רעלים או דיאטות קליניות (מסיבות רפואיות ספציפיות), חשוב שנבין איזה תוספים יש במזון – אילו תוספי צבע, טעם או ריח יש במזון ואילו חומרים מקשרים יש.
כך שהבנת התווית תעזור לנו לבחור מתוך מגוון מזונות דומים – את מה שהכי נכון לנו, בהתאם לתפריט ולדיאטה שאנחנו עושים או מקיימים.

שלב ראשון בהבנת התווית הוא לזכור לקרוא ולהשוות נכון. אם מדובר על כמות ל 100 גרם מוצר, או למנה (להבין מה היא מנה), לאריזה (שיכולה להיות 75 גרם או 20 גרם או קילו אחד) או אם מדובר בנוזלים במ"ל או גלון ואם את הויטמינים, או המינרלים, התווית מציינת במ"ג או ממק"ג.

לדוגמה: הסתכלו בתמונה על תווית רגילה של טחינה מסוגים שונים:
אפשר במבט ראשון לראות שבטחינה הראשונה, מימין, צריך לנחש באיזו כמות מדובר האם 617 זה ל 100 גרם או לכל האריזה (500 גרם) ו93 קלוריות זה ל 100 גרם או משהו אחר. אם רכשנו מעט ניסיון נבין שמדובר על 617 קלוריות ל 100 גרם ואז נחלק ונבין ש 93 קלוריות נמצא ב כמעט 7 גרם מוצר, שזו יכולה להיות כמות בכפית מלאה או כחצי כף.


מה חשוב לנו בטחינה? מה היא אמורה להוסיף לנו לתפריט היומי?
כמות הקלוריות, כמות השומנים, אם יש סיבים תזונתיים, מה כמויות הסידן, הברזל והנתרן במוצר?
מבחינה קלורית הטחינה מימין תספק פחות (עדיף), יש יותר סיבים תזונתיים (מעט אבל אולי משמעותי), פחות סידן (חבל, אם כי הפרש לא משמעותי כ"כ), משמעותי הוא גם הפרש הנתרן בין המוצרים. בטחינה מימין יש פי 5 יותר מאשר בטחינה שמשמאל (אנחנו מעוניינים לצמצם את כמויות הנתרן כעקרון), ברזל יש מעט פחות בטחינה מימין (נשמח לכמות יפה של ברזל כשמדובר בטחינה) ולעומת זאת יש ציון של כמות ויטמין B1 וחומצה פולית בטחינה זו, מה שלא קיים בטחינה משמאל.
אם את המוצרים הארוזים ניקח ונשווה, בזמן שאנחנו עדיין בסופר מרקט,  או במכולת, נוכל לדאוג להביא הביתה מוצרים בריאים יותר, מתאימים יותר ונוכל לחשב נכון יותר את הצריכה היומית שלנו.
כבר דברנו על כך בעבר, שכמויות גבוהות של נתרן מעקבות ירידה במשקל וכי רכיבים אחרים, כמו סיבים תזונתיים, יכולים לעזור לנו לרדת במשקל. כך גם חשוב לבדוק אילו רכיבים נוספים יש במוצר.

אם נשווה גרנולה מסוגים שונים, של יצרנים שונים, נוכל לראות שוני לא רק בערכים התזונתיים (כמה קלוריות, כמה פחמימות או חלבונים ושומנים או ויטמינים ומינרלים) שיש אלא גם במרכיבים עצמם. ככל שהרשימה ארוכה יותר- סביר יהיה להניח שחוץ משיבולת שועל, גרעינים שונים, פירות או אגוזים, הוסיפו חומרים מקשרים, תמציות טעם ו/או ריח, חומרים משמרים ועוד. ככל שנרבה להשתמש במוצרים ללא תוספת תמציות ריח טעם או צבע – כך הסיכוי לרדת במשקל ולשמור על בריאות טובה במקביל- גבוה יותר.
למה עוד כדאי לשים לב?
נטול = הרכיב הוצא כולו או כמעט כולו מהמוצר בתהליך
ללא = מראש הרכיב לא היה במוצר
ללא תוספת סוכר = אמנם לא הוסיפו סוכר אך במוצר יכול להיות סוכר ואפילו הרבה – אם מדובר על פירות או על תמצית .
נטול לא חייב להיות ללא באופן מחלט אלא צריך להיות מתחת לרמה שקבע משרד הבריאות כסף עליון לקרוא למוצר נטול.

עוד קצת על רכיבים- אם רכיב במוצר מתחיל באות E  הוא יהיה מתוך אחת הקטגוריות הבאות:
צבעי מאכל (E100-E199)
חומרים משמרים (E200-E299)
חומרים מעכבי חימצון ומווסתי חומציות(E300-E399)
ממתיקים (E420-E421; E950-E969)

מתחלבים (חומרים שיוצרים תערובת אחידה בין רכיבים שמתקשרים עם מים למוצרים שמתקשרים כימית עם שומן), וחומרי קרישה (מקשרים את התערובת יחד (E400-E499)
אלה הקבוצות העיקריות אך יש עוד. ניתן למצוא פירוט מלא לפי המספר, באינטרנט או מקורות אחרים, לרכיב ספציפי.


חשוב לדעת מה יש במוצר כדי להיזהר מרכיבים שאנחנו רגישים אליהם, יכולים להשפיע על חילוף חומרים ותהליך ירידה במשקל, יכולים להשפיע על השפעת תרופות שאנחנו לוקחים ועוד.
לסיכום – כדי לאכול נכון צריך לקנות את המוצרים המתאימים לנו, לתפריט, לדיאטה, לקו הבריאות. כדי לקנות נכון רצוי להשוות תוויות ולבחור את המוצר הנכון מתוך המגוון ולוותר על מוצרים לא בריאים או פחות מתאימים לנו. הבנת התווית עוזרת לנו לבחור נכון, לקנות נכון ולכן לאכול נכון יותר

בהצלחה

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il