הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - קפה, סוכרת ודיאטות מועילות
15/03/2017, מאת מידל אור רודיך - דיאטנית
כל מספר שבועות מתפרסמת כתבה בעיתון כזה או אחר על קפה
פעם הכתבה מזהירה מפני קפה ופעם אחרת הכתבה מעודדת שתייה יום יומית של קפה. פעם נאמר שקפה מעכב ספיקת ויטמינים ופעם שהיא מעודד פעילות חילוף חומרים בגוף
קפה, סוכרת ודיאטות מועילות

מה נכון? ואיך יש קשר בין רמות סוכר לשתיית קפה?
במחקר שהתפרסם כבר ב 2003 בעיתון המקצועי למדעי התזונה בארה"ב עלה כי קפה מאזן הפרשת הורמונים במערכת העיכול וסבילות לסוכר. המחקר בדק למעשה את השפעת החומצה הכלורוגנית בקפה על עיכוב ספיגת סוכר לדם, הפרשת הורמונים במערכת העיכול וכן הפרשת אינסולין מהלבלב.


למעשה הרעיון הייה לבחון חומר נוסף שיש בקפה, מלבד לקופאין, ולראות אם למטופלים סוכרתיים או שנוטים לפתח סוכרת – רצוי להמליץ לשתות קפה או דווקא ההפך, להמנע מקפה. האם החומרים הללו יעכבו ספיגת סוכר ובכך השפעתו תהייה מתונה יותר על הפרשת אינסולין לדוגמה, או לא.
מתוצאות המחקר ניתן ללמוד שלקפאין ולחומצה כלורוגנית השפעה מעכבת על ספיגת סוכר ולכן מבחינת איזון סוכר הקפה הוא דווקא מהווה פוטנציאל חיובי שכדאי לקחת בחשבון בהרכבת תפריט.
יחד עם זאת עיכוב ספיגה יכול להיות גם פחות חיובי, במיוחד כשמדובר על מינרלים וויטמינים. במסלולים שונים ראו חוקרים מאוניברסיטאות ומרכזים רפואיים שונים, לרבות קבוצות מחקר שונות מאוניברסיטת נברסקה, כי לקפאין השפעה מעכבת על ספיגת סידן מהמעי וכן השפעה שלילית על צפיפות העצם בעיקר בנשים אחרי גיל המעבר. כמו כן מצאו השפעה מעכבת על ספיגת ויטמין D ופעולתו ומכאן חשש נוסף בעניין צפיפות העצם. בוודאי תמצאו כתבות שונות על נזקי הקפה, אך במחקרים קליניים, גם אם נמצאו עדויות ודאיות לעיכוב ספיגת ויטמינים ומינרלים אחרי שתיית קפה, הן ברמות לא גבוהות. למעשה כשהתפריט מאוזן וצורכים מספיק סידן (בין אם מהאוכל ובין אם בצורת תוספי תזונה) השפעת הקפה לרוב מתבטלת ואין צורך לחשוש.


לקפה יש השפעה משתנת ברמה מסויימת ולכן יש לזכור שקפה הוא לא מים וכי יש לשתות מספיק מים במהלך היום, בנוסף לקפה. ההשפעה המשתנת יכולה לגרום לאבדן מינרלים וויטמינים בשתן ולכן יש לאזן את צריכת הקפה מצד אחד ומזון עשיר בויטמינים מינרלים ונוטריינטים נוספים מצד שני. כדי לא לעכב את ספיגת הויטמינים והמינרלים רצוי להמתין כשעה לפחות בין שתיית קפה לבין צריכת ארוכה מזינה או תוספי תזונה.
אם נדבר על קפה בהקשר של ירידה במשקל נוכל רק לומר שאין עדויות חד משמעיות שקופאין מעודד ירידה במשקל מבחינה מדעית, אך נוכל לומר כי קפה יכול לצמצם את תחושת הרעב ובמקביל לזרז חילוף חומרים. כמו כן קפה נמצא כמעודד תנועתיות מעי ומכאן התרוקנות מעי טובה וסיוע נוסף בירידה במשקל......
חשוב לקחת בחשבון את ההשפעה הממריצה של קפה, השפעה על קושי בהרדמות, השפעה על מצבי רוח והשפעה על כאבי ראש, זאת ועוד חשובים כדי להגביל את שתיית הקפה למרות היתרונות בשתיית קפה בזמן דיאטה ןירידה במשקל.
עוד נקודה חשובה היא שעדיף לשתות קפה ללא סוכר או ממתיקים אחרים וללא חלב.

נקודה חשובה נוספת היא ששתיית קפה לפני אימון יכולה להיות טובה, אך לפחות שעה לפני אימון. שתיית קפה במהלך או בסמוך מאוד לתחילת האימון עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם ולסכן את בריאותנו.
כוס אחת עד שתים ביום של קפה איכותי בהחלט מומלצת לאנשים בריאים, אנשים שלחץ הדם שלהם מאוזן ואינם סובלים מבעיות בתפקודי כיליה.
יותר מידיי קפה יכול לשבש את הפרשות ההורמונים במערכת העיכול ולגרום למעשה השפעה הפוכה ותחושת רעב במקום שובע, צורך לסוכר במקום איזון.
כוס אחת או שתיים של קפה, עם קפאין, ללא ממתיקים מלאכותיים או סוכר וללא חלב יכולה לעזור בירידה במשקל בצורה חיובית ובריאה, במיוחד אם משלבים גם תפריט עשיר בויטמינים ומינרלים.

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il