הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פירות יבשים – נזק או בריאות?
07/02/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
למי הם טובים ולמי מזיקים?
המנהג הוותיק של אכילת פירות יבשים יכולה להיות לחלקנו התחלה טובה לתזונה בריאה ולמעטים נזק ממשי. לפני שנברר האם הם בריאים או שהם סוכר עודף, כדאי להבין מה הם הפירות היבשים ומי הם.
פירות יבשים – נזק או בריאות?

פירות יבשים הם פירות שעברו תהליך ייבוש כך שלפחות 65% מתכולת המים הוצאו מהם. בתהליך הייבוש מכפיל הפרי את ערכו הקלורי, פי חמש לערך ורמות הסוכר בו מאוד גבוהות. כלומר שהייבוש מעלה את ריכוז הסוכר ואת הקלוריות ומוריד באופן מחלט את רמת ויטמין C אם הייה בפרי וויטמינים רגישים נוספים.
לרובינו, חשוב לכלול פירות יבשים טבעיים לתזונה היום יומית בעיקר בשל כמות הסיבים, תכולת הסידן והאשלגן ובמקרים רבים גם רמות הברזל שבפירות היבשים.
בשנים האחרונות מוספים צבעי מאכל, חומצות שונות ולעיתים אפילו חומרי ריח בכדי לגרות אותנו לבחור במותג כזה או אחר. 
ככל שהפירות בצבעים זוהרים יותר כך הסיכוי שהם עברו תהליכים שונים וטיפול בחומרי טעם, צבע או שימור – גבוה יותר ורצוי להמנע מהם. בננה או אננס יבשים טבעיים נראים לרוב דהויים ולא באת מושכים את העין אך טעמם טוב והם כמובן עדיפים על אלו שנראים הרבה יותר טוב בשל תוספת צבע. 
במכלול הפירות היבשים אנחנו בדרך כלל מדברים על תמרים, שזיפים, תאנים, אננס, משמש, צימוקים, שקדים ואגוזים ולהם נוספו בשנים האחרונות בננות, תפוחים, קווי, חמוציות ועוד.

למי כדאי להמנע מפירות יבשים ולמה?
אנשים הסובלים מסוכרת ו/או רמות לא מאוזנות של סוכר בדם – רצוי שימנעו או מאוד ימעיטו את אכילת הפירות היבשים למעט אגוזים ושקדים.
לאנשים הסובלים מבעיות מעי רגיש, רצוי להמעיט מאוד באכילת פירות יבשים, למעט שקדים.
לאנשים עם רמות גבוהות ולא מאוזנות של אשלגן (פוטסיום) בדם, היפרקלמיה – צריכים להמנע מפירות יבשים.
אנשים עם אי ספיקה חלקית או מלאה של הכליות – יש להמנע מפירות יבשים.
מ יכול להנות מפירות יבשים ולמי אפילו מומלץ לצרוך אותם?
אנשים ללא בעיות רפואיות יכולים להנות משפע הסיבים התזונתיים, רמות המינרלים ורמות חומצות השומן החד בלתי רוויות שבפירות היבשים ולשלב בדרך קבע שתי מנות פירות יבשים ביום.
אנשים עם יתר לחץ דם או היפרנתרמחה – יהנו מרמות האשלגן הגבוהות
אנשים עם עצירות – יהנו מכמות הסיבים התזונתיים הגבוהה
אנשים הסובלים מאנמיה – יוכל להעזר בהוספת פירות יבשים בהם רמות הברזל גבוהות במיוחד.

אם נבדוק לפי שיטת המנות את הרכב התזונה היומית שלנו – נקח בחשבון שמנת פירות יבשים היא מנה של 15 גרם פחמימות ובמילים אחרות:
60 קלוריות מפחמימות = 15 גרם פחמימות (מנה אחת, כף אחת)
2 תמרים בינוניים עד גדולים
2 שזיפים מיובשים ללא גלעין
3 משמשים מיובשים
תאנה מיובשת אחת
כף אחת של חמוציות (ללא סוכר)

תמרים על שום מה?
תמרים מכילים כמות גבוהה יחסית של סידן, אשלגן וסיבים תזונתיים ומכילים שלל ויטמיני B שנשמרים בתמרים שלא כמו ויטמין C. תמרים טובים לטיפול ומניעת עצירות קלה. תמרים מהווים מקור סוכר טעים ובריא ומסייעים לאנרגיה גבוהה יותר, מצב רוח מרומם יותר ומסייעים לשמירה על מסת עצם תקינה. מומלץ לצרוך תמר אחד או שניים ליום – אלא אם אתם שייכים לקבוצות שהזכרתי קודם לכן.

שזיפים, מה מיוחד בהם?
שזיפים מיובשים/יבשים טעימים ויכולים לסייע מאוד לעיכול תקין, ריכוך הצואה ומניעת עצירות. כמו כן בשל המינרלים הרבים שזיפים ומיץ שזיפים יכולים להועיל במצבים של אנמיה, מחסור באשלגן ובעיות קצב לב, בריחת סידן ועוד. עצירות בינונית ואפילו קשה יכולה במקרים רבים לבוא על פתרונה עם שתייה מרובה של מים עם לימון אך הוספת חצי כוס מיץ שזיפים ביום (ממליצה על sunsweet שאפשר לרכוש בסופרים) יכולה מאוד לעזור.

תאנים יבשים או טריים?
ככלל אני תמיד מעדיפה פירות טריים שמספקים הרבה יותר ממינרלים וסיבים. אחת הסיבות היא הזיהום המשני אליו חשופים הפירות היבשים בזמן ההכנה או האחסון ובעיקר התאנים.  תאנים מכילים סיבים רבים, חומצה פולית וויטמין B6, מינרלים כמו נחושת ואשלגן וכמות יפה של סיבים תזונתים.  תאנים יכולות לעזור לעיכול תקין, איזון רמות כולסטרול ולסייע בשמירת אנרגיה גבוהה וחיונית.

חמוציות או לא להיות?
חמוציות מיובשות, ללא סוכר וללא צבעי מאכל הן חיוורות יותר מאלה המועשרות בסוכר ו צבעים אך הן בריאות הרבה יותר. חמוציות הן מקור טוב לאנטיאוקסידנטים והן ידועות כמסייעות לראייה תקינה ועוד יותר לשמירה על תקנות מערכת השתן ומנעית דלקות בדרכי שתן.
אגוזים ושקדים שלא מכילים את כמויות הסוכר הגבוהות יכולים להיות תחליף חלבון בחלק מהמקרים. הם עשירים בחומצות שומן חד בלתי רוויות ולכן יכולים לסייע לנו לאזן את רמות הכולסטרול בדם ולעזור בשמירה על כלי הדם והלב.
בכל זאת ההמלצה היומית היא שני פירות טריים ביום, בנוסף או במקום הפירות היבשים – כל אחד לפי בחירתו.

חג שמח!

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il