הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - מה חדש בשייקים שלנו ובמנות הבראותיות שמגישים לנו במסעדות
25/01/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
מה טוב בהם?
קייל בוק צ'ואי ורפיני הצטרפו לאחרונה לצלחת בריאותית אחת יחד עם כרוב ניצנים, ברוקולי, צנוניות וירקות נוספים ממשפחת המצליבים.
מה חדש בשייקים שלנו ובמנות הבראותיות שמגישים לנו במסעדות

קייל שהוא סוג של כרוב, עם עלים גדולים ירוקים כהים, הוא המזון בעל ריכוז ויטמין K הגבוה ביותר, מתוך המזונות שאנחנו אוכלים והוא הפך לירק מאוד פופולארי, גם בישראל. בשנים האחרונות קייל נהייה חלק בלתי נפרד משייקים בריאותיים שמכינים לנו בדוכנים השונים, כולל במזנון מועדון הספורט. מעידים עליו כי הוא טוב לבריאות החל מתוספת בריאה של אנרגיה ועד לתרומה רבה לניקוי רעלים.
הקייל הפך בשנים האחרונות, יחד עם עשב חיטה, לפופולארי גם בסלטים ובתבשילים ולאחרונה הוצמדו לו משום מה גם תכונות של ממיס שומן ומרזה.

האם כל מה שמפרסמים ואומרים אכן נכון? 

התשובה היא כמובן שלא. שום ירק או מזון אחר לא ממיס שומן, בוודאי לא בתוך הגוף. אז למה בכל זאת כדאי לאכול ירקות ממשפחת המצליבים, מי הכוכבים החדשים ואילו תכונות מוכחות בכל זאת יש בהם?
אוכל פונקציונאלי הוא מזון שחוץ מלספק לנו קלוריות, פחמימות, חלבונים ושומנים מספק לנו חומרים כימיים בעלי השפעה על תפקוד ובריאות מערכות שונות בגוף – כמו חיזוק מערכת החיסון, שינוי תנועתיות מעי, טיפול בפצעים, חיזוק שיעור ו/או צפרניים, הקלה על כאבי ראש ועוד.
על פי המלצות התזונה האמריקניות משנת 2015, נראה כי רצוי לצרוך ½ 2 כוסות ירקות ממשפחת המצליבים ביום. אם נתרגם לשפה מעשית נוכל לכלול במנה אחת של ירקות מצליבים: 2 כוסות כרוב ניצנים מבושל, או 2 כוסות כרובית, או כוס קייל חתוך, או כוס צנונית ועוד. ירקות לא מבושלים הכלל הוא שמנה שווה לכוס, וירק מבושל- מנה היא שתי כוסות.
הירקות הללו מכילים רמות גבוהות יחסית של ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין K, ויטמין E וויטמין C ומינרלים כמו אשלגן, סידן וחומרים פעילים נוספים כמו קרטונואידים.


שנים רבות עסקו מחקרים בחיפוש אחר חומרים נוגדי סרטן במצליבים ויש מתוכם מחקרים שאכן הוכיחו יעילות מסויימת בחלק מהחומרים המצויים בכרוביים השונים.
כבר עשרות שנים ידוע כי חלק חיוני בתזונת אדם, הנמצא בקבוצת  סיכון גבוהה לחלות בסרטן המעי, היא כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים וכרוביים נוספים.

מה עוד יחסית חדש על מדף הירקות הפופולאריים חוץ קייל?
בוק-צ'ואי שנראה מעט כמו עלי חסה קטנים וחלקים, או שילוב של כרשה ננסית עם חסה – העלים הירוקים לא גדולים ומעט רחבים ובתחתית העלים – החלק הלבן מעט מריר. הבוק צ'ואי מגיע מסין והוא עשיר בסידן ומינרלים נוספים.
רפיני או בשם פופולארי אחר ברוקולי איטלקי – נראה כמו גבעול ברוקולי ארוך עם ראשי תפרחת קטנים ולא גדולים כמו בברוקולי. רפיני, למרות שיש דימיון מסויים, איננו סוג או זן של ברוקולי והוא הרבה יותר מר ממנו. בדומה לברוקולי הוא מכיל רמות גבוהות של סידן, סיבים ויטמינים ומינרלים נוספים.


 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il