הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית
כתבה - פרקינסון ותזונה
11/01/2017, מאת מיכל אור רודיך - דיאטנית
כל אחד יכול לעזור לחבר...
בשנה האחרונה נתקלתי לצערי ביותר מידיי מקרים של פרקינסון באנשים ממש צעירים בני 53 ואפילו 47 שנים
פרקינסון ותזונה

מבחינת הנתונים היבשים למעלה מ 25,000 חולי פרקינסון רשומים ומאובחנים ויש מספר לא מבוטל של אנשים שסובלים בלי לקבל עזרה או אבחון.
אם זיהום האויר, המזון המתועש או הקרינה שאנחנו יותר ויותר חשופים אליה או לא – הן הסיבות לגידול בתחלואה או לא, לא יתנו את התשובה לטיפול הנכון או אפילו למניעה עד כמה שאפשר.
מה שכל אחד מאיתנו יכול לעשות הוא לעבור עד כמה שאפשר לתזונה ואורך חיים בריא יותר, אוכל טרי ובריא יותר, להרבות באנטיאוקסידנטים, סיבים ולדאוג לפעילות גופנית מתאימה ותרגילי חשיבה.
יחד עם זאת, אף אחד לא בורח מהגנטיקה או ממה שכבר נחשף במהלך החיים ולכן המאמר השבוע הוא התרומה הקטנה שלנו – מה אפשר בכל זאת לעזור – תזונה נכונה ותומכת לחולי פרקינסון.

אילו קשיים חווים האנשים שסובלים מפרקינסון, שקשורים לתזונה ודיאטה?
- חוסר תיאבון
- בחילות
- עצירות
כל אלה ותופעות נוספות הנגרמות בהשפעת התרופות השונות.
חוסר תיאבון – יכול להופיע כמובן גם באנשים שאינם סובלים מפרקינסון והוא יכול לאפיין גילאים מסויימים, מצב נפשי, חוסר איזון הורמונאלי, כאבים או בחילות ותופעת לוואי של טיפולים שונים. 

אם אתם מרגישים שנוצרו חוסרים בשל תזונה לקוייה ואין לכם תיבון, הינה כמה טיפים להקל עליכם:
 ערכו שולחן כך שיהייה לכם נחמד
 השתמשו בכלים צבעוניים
 קשטו את המזון (בעלה פטרוזיליה, בחיוך של גמבה וכד')
 גוונו את התפריט
 תכללו לפחות משהו אחד, בכל ארוחה, שאתם אוהבים
 תבחרו במזונות מזינים יותר, גם אם תאכלו פחות

אם הבעייה היא בחילות, נסו:
 לאכול מנות קטנות מספר פעמים ביום
 לשתות כוס מים פושרים בבוקר לפני שקמים
 עצירות יכולה להיות מקור לבחילות – שתו מספיק ואכלו מספיק סיבים
 תפוח חמוץ יכול לעזור, ג'ינג'ר קר או כתה (לא חם מידיי)
 ארוחות לא חמות מידיי או קרות מידיי
 אוכל שפחות "מריח"
 לא לצחצח שיניים מייד אחרי האוכל
 לנוח אחרי האוכל (לא בשכיבה) לא לעשות פעילות גופנית וודאי לא מאומצת אחרי האוכל

עצירות זו בעייה הולכת וגדלה בכלל באוכלוסיה הישראלית ובאוכלוסיה המבוגרת בפרט ורבים הניסיונות התרופתיים השונים שלעיתים רק מחמירים את התופעה. חולי הפרקינסון מתקשים להפעיל שרירים מסויימים ומגיעים למעיין שיתוקים רגעיים אפילו בהפעלת השרירים הלא רצוניים כמו סוגרים, ריאות ומעיים. עצירות היא בעייה פיזית בחולי פרקינסון ולכן טיפול בפרקינסון יכול לעזור לתנועתיות המעי וחשוב לדעת לאבחן בזמן.
אחד מסמני האזהרב הראשונים מלבד תנועה לא אחידה של הידיים בזמן הליכה או הרגליים, הבעות פנים מסויימות וכד' היא העצירות – אז שימו לב. הפתרונות להקל נכונים כמובן לכל מי שסובל מעצירות, נושא שכבר דנו בו במדור זה לא מזמן.

מה עושים?
 להקפיד לשתות לפחות 8 כוסות מים ו/או תה ירוק ביום
 להקפיד על תפריט נכון ולהרבות במזון עשיר בסיבים מסיסים
 להגביל את כמות המלח במזון
 להגביל מאוד מזון מטוגן או שמן מאוד
 רצוי להוסיף פרוביוטיקה כמו ג'יירודופילוס או אחרים
 מנות קטנות מספר פעמים ביום
 לא להתאפק......

תרופות לפרקינסון במיוחד עלולות לגרום לבחילות, ליובש בפה או צמא.
 אנשים הנוטלים לבודופה רצוי:
  הגבלת צריכת חלבון (לבודופה מתחרה עם חומצות אמינו ואכילת ארוחה עשירה בחלבון בסמוך לנטילת התרופה או בזמן שהיא עדיין פעילה – יכולה לעכב את יעילותה.
 להמנע או להמעיט מאוד בשתיית מיץ תפוזים או מזון מאוד חומצי שעלולים לעכב יעילות של לבודופה.
 לשתות כוס עד כוס וחצי מים, חצי שעה לפני נטילת התרופה ו/או שעה לאחר נטילת התרופה.
אנשים הנוטלים rasagline, selegiline מומלץ להגביל מזון עשיר בטירמין, לדוגמה:
1. גבינה צהובה וגבינות מיושנות כמו רוקפור וקממבר
2. בשר או דגים מעושנים ו/או מיובשים
3. כרוב כבוש
4. סויה ורוטב סויה
אם נהייה יותר ספציפים, אילו מזונות יכולים לעזור?

 מזונות עשירים באנטי אוקסידנטים
 ירקות ירוקים
 מזונות עשירים בסיבים מסיסים
 שתית מים ותה ירוק – לפחות 8 כוסות ביום
 מזונות עשירים בחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3
 להוסיף פול לתזונה (למי שאין בעיה עם פול)

תוספי תזונה מומלצים (בשילובים שונים): כמוסות כורכום 2-3 ביום, גוארנה, ג'ינסנג , שורש מאקה, פרוביוטיקה, בנופייבר, אנטי אוקסידנטים, ויטמיני B, ויטמין D, גינקו בילובה ותה ירוק


מה כן ומה לא לאכול?

כן
 ירקות מכל הצבעים
 פירות עם קליפה
 ענבים
 פטל אוכמניות ותותים
 ארטישוק
 קייל
 תפוחי אדמה
 שעועית, אדממה (במידה), פול, עדשים
 אבוקדו
 לחם כוסמין
 אגוזים ושקדים
 מים, מי טוניק

לא
 מזון מטוגן או שמן
 מזון עתיר נתרן
 עוגות ועוגיות עם הרבה סוכר
 מזון מתובל מידיי
 לחם לבן
 מזון מאוד עשיר בחלבון למי שנוטל לבודופה
 מזון מיובש/מעושן
 אלכוהול

הרבה בריאות טובה!

 

שלח לחבר | הדפסה | חזרה למעלה
תגובות:
כל הזכויות שמורות ©2007-2017 Diets.co.il